30 Mai 2005

Revistele ‘glossy’ sfideaza regulile pietei

Revistele „glossy“ adresate publicului feminin se dovedesc unul dintre cele mai dinamice segmente ale pietei media din Romania. Desi periodic apar pe tarabe noi titluri, cele vechi nu dau semne de panica. Ba chiar se pregatesc de o crestere continua. Daca nu in termeni de audienta, cel putin ca afaceri aducatoare de bani.

Cand tara se afla in prag de aderare la UE si trebuie sa se adapteze la ritmul iute de viata al Apusului, romancele tin pasul si devin mai indraznete, mai active, mai dornice de succes. Ele se transforma astfel in publicul ideal al asa-numitelor reviste „glossy“, al caror numar creste pe zi ce trece.
Doua publicatii noi, „Tango“ si „Lucire“, incearca sa le rapeasca pe romance din seraiul altor mensuale aratoase, cu hartie si coperte lucioase, mereu pregatite sa le ofere modele si sa le invete cum sa se descurce intr-o lume in continua schimbare, cum sa-i domoleasca sau sa-i atate pe barbati, ce sa-si mai cumpere sau unde sa-si faca manichiura.

Automat, se pune intrebarea: exista loc pentru astfel de titluri proaspete, in fata unei concurente consacrate, care numara in jur de 20 asemenea titluri? Cifrele de tiraj si de publicitate sustin ca da.

Sute de mii de cititoare

Potrivit datelor BRAT, publicatiile „Avantaje“, „Unica“ si „Cosmopolitan“ sunt lideri de piata, cu un tiraj brut de peste 45.000 de exemplare fiecare, dintre care peste 40.000 sunt vandute. Urmeaza plutonul majoritatii - publicatii cu tiraje de 18.000-22.000 de exemplare vandute - unde se incadreaza „Elle“, „Viva“, „Tabu“, „Beau Monde“. Una dintre ultimele aparitii, „Tango“, a intrat in forta pe standuri, cu un tiraj de 27.000 de exemplare la numarul de lansare, dintre care peste 80% s-au vandut in prima saptamana.

Fiecare revista se mandreste cu sute de mii de cititori (365.000, in cazul liderului de piata „Avantaje“, potrivit Studiului National de Audienta). Si fiecare incearca sa se remarce pe piata printr-un profil aparte, fie ca revista de moda, fie ca „ghid practic“ pentru femeia activa, pusa pe facut afaceri sau pe cucerit barbati, fie ca agent educational sau ca publicatie generalista adresata femeii dornice sa faca fata presiunilor din mediul urban.

Publicitate pe banda rulanta

Lesne de inteles ca asemenea mensuale, citite pe indelete de un public avid de cumparaturi, reprezinta un magnet pentru publicitate. Potrivit datelor detinute de agentia de monitorizare publicitara Alfacont, zeci de milioane de euro sunt varsati anual in vistieria revistelor „glossy“.

Doar in perioada octombrie 2004-martie 2005, patru asemenea publicatii au inregistrat incasari din publicitate de peste un milion de dolari fiecare, recordul fiind detinut, in semestrul mentionat, de „Cosmopolitan“, cu peste 1,7 milioane de dolari (326 spoturi).
Ca numar de spoturi publicitare, partea leului si-o revendica insa „Avantaje“ (499 de spoturi, 1.487.637 euro), „Elle“ (406 spoturi, 1.288.270 de euro) si „Unica“ (404 de spoturi, 1. 488.003 euro, inclusiv suplimentele).

Romånii tin piept dominatiei straine

Piata este plina de edituri occidentale precum Edipresse („Avantaje“, „Elle“, „Viva“, „Olivia“, „Look“, „Joy“, „Sana“), Sanoma Hearst („Cosmopolitan“) sau Ringier („Unica“). Nou-venita „Lucire“, revista aparuta pe standuri pe 17 mai, aterizeaza tocmai din Noua Zeelanda si se lauda cu un statut aparte - acela ca, pe plan mondial, este primul titlu de pe piata publicatiilor de moda care trece de pe format online pe cel tiparit. Cel putin la primul numar insa, continutul este in proportie de 90% de provenienta neo-zeelandeza, chiar si la rubrica de „shopping“.

Nici romanii nu se lasa mai prejos. Mai intai a fost „Tabu“, al celor de la Academia Catavencu, iar pe 11 mai anul acesta a aparut, sub bagheta grupului Intact, revista „Tango“, coordonata redactional de Alice Nastase. Potrivit acesteia, este vorba despre o veritabila lovitura de piata, avand in vedere ca, dupa cum arata primele date culese de la distribuitori, revista s-a vandut ca painea calda in prima saptamana de la lansare.

Garantia publicului fidel

In fata nou-venitilor, veteranii nu par insa ingrijorati. Ei marseaza pe loialitatea publicului-tinta. Loialitate care, in multe cazuri, a permis revistelor „glossy“ sa-si pastreze un tiraj constant sau chiar in crestere, in pofida numarului mare de cititori revendicat de cele abia aparute.

„Nu am incercat sa raspundem competitiei acerbe schimband ceea ce este «Avantaje», ci am evoluat urmand asteptarile cititoarelor noastre, care ne-au rasplatit prin fidelitate. (...) Sigur, orice revista bine facuta poate atrage lectoratul altor titluri, insa valorile cititoarelor de «Avantaje» nu se suprapun atat de mult cu cele ale altor titluri, chiar daca profilul socio-demografic este asemanator“, explica directorul general al Edipresse AS Romania, Cristina Simion. Din punct de vedere economic, parerea acesteia este sustinuta de datele publicitatii: „Volumul de publicitate pentru primele cinci luni ale anului este de 220 de pagini, aproximativ egal cu cel realizat in aceeasi perioada a anului trecut. In comparatie cu 2003, inregistreaza o crestere de 17%“, spune Cristina Simion.

Retorica ofensiva a nou-venitilor

In absenta unor date si comparatii istorice, noii actori se limiteaza, pentru moment, la o retorica ofensiva. Deloc impresionata de stabilitatea veteranilor, „Tango“ marseaza pe sloganul „Revista femeilor care stiu sa se miste“ - lucru valabil si pentru audienta, si pentru piata revistelor „glossy“ in sine, si pentru echipa redactionala a publicatiei.

Cat priveste „Lucire“, revista neo-zeelandezilor Jack Yan&Associates, editata in Romania de Pixart Oradea, se limiteaza la speranta unui succes pe piata romaneasca, prin sprijinul global pe care il detine. Si aceasta chiar daca interesul de adaptare la cerintele specifice ale cititoarelor din Romania este minim. „Editia romana s-a materializat in urma unui efort international... Designul a fost realizat in Noua Zeelanda si in Romania, montajul pentru spotul TV - in California, iar pozele de pe coperta - la New York. (...) Speram ca «Lucire» sa satisfaca gusturile in materie de moda, si nu numai ale romanilor“, se arata in prezentarea oficiala a revistei.





Citeste si