25 Ianuarie 2008

Trei sferturi dintre copii sunt mari consumatori de publicitate



Un studiu realizat de IMAS si CSMNTC la comanda Consiliului National al Audiovizualului (CNA) releva ca 75% dintre copiii de 6 ani urmaresc publicitatea la TV, procent care scade pana la 62% in cazul copiilor de 8 ani.

Rasvan Popescu, presedintele CNA, a spus ca "dupa cum atesta studiile, copii de 6 ani sunt mari consumatori de reclama, iar consumul scade odata cu inaintarea in varsta".

Afirmatia presedintelui CNA este intarita de rezultatul studiului, potrivit caruia 75% dintre copii de 6 ani urmaresc publicitatea la TV, procent care scade pana la 62% in cazul copiilor de 8 ani.

Conform studiului, peste 35% dintre copiii cu varsta cuprinsa intre 11 si 15 ani chestionati cred ceea ce se spune in reclame, in timp ce 47% nu prea cred, iar peste 9% nu cred de loc. Cele mai multe reclame recunoscute ca atare si mentionate de copiii de 6-10 ani sunt la produse alimentare (20%), urmate de produse pentru copii (16,5%) si publicitatea la bauturi racoritoare si sucuri (5,1%), potrivit NewsIn.

Potrivit cercetarii, 51% dintre copiii cu varste de 6-10 ani au reusit sa identifice corect o reclama, 40% au declarat ca nu stiu sa raspunda la aceasta intrebare, iar aproape 10% au confundat reclama cu promo-urile (auto-reclama - n.red.) pentru canalele TV. Conform studiului, majoritatea parintilor (aproape 80%), considera ca varsta de la care sunt atrasi copiii de reclame este mica (5 ani, 20%) si foarte mica (3-4 ani, 60%). Aproape 60% dintre copiii cu varsta cuprinsa intre 3-4 ani sunt atrasi de reclame, iar peste 20 de procente dintre copiii care au 5 ani incep sa constientizeze reclamele.

"Este vorba despre studii care au in centrul lor relatia dintre copii si televizor. Este vorba de studii care abordeaza copilaria ca varsta, ca mod de viata. Am cercetat in ce masura copiii isi dau seama ca sunt o tinta predilecta pentru publicitare", a afirmat coordonatorul din partea Centrului de Studii Media si Noi Tehnologii de Comunicare (CSMNTC), profesor doctor Ioan Dragan.

"Nu as vrea sa spun ca avem raspunsuri la toate intrebarile adresate. Cel mai important lucru este sa vedem in ce masura spoturile instrumentalizeaza copii in publicitate, ceea ce este interzis", a mai declarat prof. dr. Ioan Dragan.

Cercetarea sociologica a fost realizata in cadrul proiectului "Expertiza si profesionalism in audiovizual" (RO 2004/016-772.03.15.01), finantat prin programul Phare. Studiul a fost realizat in perioada octombrie - noiembrie 2007 pe un esantion multistadial, reprezentativ la nivelul populatiei adulte, format din 1.530 de persoane, din 111 localitati din mediul urban si rural. Interviurile au fost realizate numai in gospodarii in care exista copii cu varsta curpinsa intre 6 si 15 ani. Au fost intervievati 1.530 parinti si, din aceleasi gospodarii, s-au intervievat 734 de copii cu varsta intre 6-10 ani si 785 de copii cu varsta intre 11-15 ani.

Consiliul National al Audiovizualului (CNA) este autoritatea publica autonoma, aflata sub control parlamentar, care reglementeaza activitatea radiodifuzorilor. CNA elibereaza licente audiovizuale, autorizatii de retransmisie si decizii de autorizare audiovizuala.



Citeste si