Cum a castigat Kosovo aur la Cannes
Kosovo si Albania sunt doua piete mici – populatia cumulata a celor doua state se ridica la doar 5,5 milioane de locuitori (Kosovo are aproximativ doua, iar Albania 3,5 milioane de locuitori). O asemenea piata, intr-o regiune in curs de dezvoltare, este neglijata de aproape toate brandurile globale care, chiar daca isi fac intrarea, aloca bugete ridicol de mici pentru publicitate. De exemplu, Milka a investit in 2007 un buget total de doar 50.000 de euro, pentru Albania si Kosovo.
Principalele conturi se impart intre Ogilvy si Publicis, in Kosovo, si intre Ogilvy si DDB, in Albania – singurele agentii globale din cele doua tari. In curand vor veni si altele, crede Ismaili, tocmai de aceea vrea ca agentia sa sa isi consolideze pozitia pe piata acum, cand inca nu trebuie sa lupte in prea multe directii.
Cum arata competitia pe o piata cu doar trei-patru jucatori? “Murdar”, raspunde kosovarul razand. “Din pacate, agentiile de publicitate din ambele tari vad totul ca pe o oportunitate de a face bani. Clientii sunt needucati si le poti vinde aproape orice. Multi dintre ei vand porcarii clientilor, lucrari foarte, foarte proaste. Si clientii cumpara, platesc si nu obtin rezultatele promise. Apoi clientii devin furiosi pe agentiile de publicitate si urasc pe toata lumea. Au fost cazuri cand clientii potentiali au avut experiente proaste si atunci cand ne intalneam, inainte de a ne da mana, incepeau «Daca faci vreo prostie, anulez contractul». Noi nici macar nu incheiaseram un contract”.
Cititi mai mult in MAD, suplimentul Wall-Street de media si advertising.