19 Decembrie 2008

Cum va evolua piata online sub amenintarea crizei financiare



Piata online va continua sa evolueze in perioada urmatoare, fiind cel mai dinamic si accesibil mod de comunicare, mai ieftin decat offline-ul, generand, in acelasi timp, rezultate reale intr-un timp foarte scurt, considera cei mai importanti jucatori din industria locala, ale caror raspunsuri au fost incluse intr-un raport elaborat de Millenium Communications.

”In urma setului de intrebari lansat unora dintre cei mai importanti jucatori din piata online, am constatat ca parerile sunt foarte diferite, osciland intre o atitudine pozitiva, conform careia mediul online este si va fi avantajat de stituatia economica, si una negativa, conform careia evolutia pietei de online va stagna sau chiar va intra, la randul ei, intr-o recensiune”, declara Andrei Bortun, general manager Millenium Communications.

O parte dintre cei intervievati considera ca mediul online va cunoaste o evolutie in ceea ce priveste eficienta campaniilor.

“Este sansa ca agentiile interactive, dezvoltatorii de online si regiile de media sa isi demonstreze eficienta”, considera Mihai Dragan, manager MB Dragan.

Pe de alta parte, exista voci care afirma ca aceasta criza va afecta toate domeniile, inclusiv online-ul.

“Problema este ce va urma. Lipsa lichiditatilor pe o piata de servicii este cea care ne afecteaza pe toti”, afirma Marius Dosinescu, general manager Avantaj NET.

La randul sau, Catalin Tenita, managing partner TreeWorks, sustine ca aceasta criza o va depasi in gravitate si durata pe cea din anii ’29-’32, bugetele de publicitate suferind deja modificari.

Bugetele pietei online sunt puternic sustinute din mediul offline. In acest sens, specialistii cred ca piata online va continua sa creasca pe fondul unor investitii mai mari in campanii online decat offline.

“O sa existe si clienti mai prudenti in ceea ce priveste strategiile de marketing, dar tocmai aceasta prudenta va creste mediul de comunicare online”, spune Alin Chiriac, general manager Twenty.

Accentul pus pe Client Service pentru o mai buna coeziune intre agentie, client si furnizor reprezinta una dintre masurile care ar trebui aplicate pentru a se mentine nivelul actual al pietei online, cred unii jucatori. In plus, aceasta masura ar trebui coroborata cu o maturizare a pietei, cresterea interactivitatii si un control mai eficient asupra costurilor.

Una dintre masurile luate de agentii este introducerea sistemului de cost per click, considerat mai rentabil decat sistemul folosit pana acum, de cost per numarul de afisari. O alta solutie este reducerea costurilor.

“Cel mai important lucru pe care il facem este imbunatirea cunostintelor din agentie si inovatia, pentru a oferi clientilor campanii bine gandite, cu un concept creativ bun si rezultate clare. Asa castigam increderea in noi ca agentie, si in piata de interactiv, ca industrie”, afirma Mihai Dragan.



Citeste si