20 Ianuarie 2010
Top tendinte din industria media in 2010: Jucatorii se aliniaza la startul digitalizarii
Recesiunea globala si digitalizarea reprezinta principalele provocari cu care se confrunta companiile de media, noile tendinte si evenimente anticipate urmand sa schimbe raportul de forte din cadrul industriei si chiar perspectivele altor sectoare, potrivit celui mai recent raport realizat de grupul specializat in tehnologie, media si telecomunicatii (TMT) din cadrul Deloitte.
O noua realitate in industria media din Romania
Previziunile publicate de Deloitte au la baza opiniile companiilor si expertilor, contributiile celor 7.000 de parteneri si seniori specializati din cadrul firmelor membre Deloitte Touche Tohmatsu, precum si discutii cu analisti financiari, analisti specializati si diverse organizatii de profil.
Consumul linear: programele TV si radio isi mentin suprematia
Mai mult, acest tip de consum ar putea chiar sa creasca in cursul anului. In general vorbind, achizitia de noi echipamente TV sau lansarea de noi servicii, precum sistemul high-definition (HD) sau canalele de filme, incurajeaza cresterea consumului.
Vanzarile de televizoare noi s-au mentinut la un nivel relativ ridicat in tarile in curs de dezvoltare, unde progresul televiziunii este evident, pe fondul unei cresteri considerabile a veniturilor din publicitate. In multe state, rata de penetrare a sistemelor HD creste in ritm constant.
Orientarea spre publicitatea online: tendinta continua, chiar daca este mai selectiva
Potrivit estimarilor, publicitatea online isi va majora ponderea in industria de profil de la aproximativ 10% in 2009, la 15% la sfarsitul lui 2011.
Performanta din prima jumatate a anului trecut arata ca pietele media traditionale cel mai vulnerabile in fata online-ului sunt revistele si ziarele, urmate de radio si de segmentul outdoor. Televiziunea pare sa reziste cel mai bine in fata acestei tendinte.
Exista riscul ca ofensiva online sa afecteze modelul traditional de publicitate, ceea ce poate atrage o reducere abrupta si permanenta a veniturilor si a marjelor. In acest caz, intregul ecosistem de publicitate si promovare trebuie sa se consolideze, sa controleze costurile intr-un mod mai agresiv si sa identifice noi modele de afaceri.
Dispozitivele eReaders, o nisa importanta. Cartile in varianta electronica "dispar" de pe rafturile virtuale
Din ce in ce mai multe astfel de carti sunt citite cu ajutorul altor dispozitive, in detrimentul celor de tip eReader - calculatoare personale, netbook-uri, telefoane smart sau dispozitive netTabs.
Succesul cartilor in varianta electronica reprezinta o provocare atat pentru scriitori, cat si pentru casele de editura. Desi ele sunt usor de achizitionat, pretul mic pentru o astfel de carte indica o schimbare a modelului economic.
Preturile mici nu reprezinta o noutate pentru edituri, dar astfel de practici au fost pana acum rezervate pentru un numar redus de carti, si nu pentru sute de mii de titluri. Probabil ca industria va avea nevoie de un nou model de distributie a veniturilor.
Industria de print contraataca prin optiuni de plata online
Exista posibilitatea ca unele initiative online contra-cost sa obtina un succes important, dar ele se vor dovedi de fapt exceptia care va confirma regula. Pe scurt, veniturile aferente activitatii online vor proveni in continuare din publicitate. Utilizatorii online ar putea fi dispusi sa plateasca, dar numai pentru un continut suficient de bun.
Practica de a pune la dispozitie intreaga publicatie online si in mod gratuit pare sa accelereze declinul numarului de abonati la varianta tiparita a publicatiilor. Este de asteptat ca industria sa genereze un mix de modele motivat (in majoritatea cazurilor) nu de veniturile generate, ci de nevoia de a atenua aceasta canibalizare continua a abonatilor existenti pentru versiunea tiparita.
Cea mai importanta strategie se va concentra probabil pe efortul continuu de retentie a cat mai multor abonati la varianta tiparita, in speranta unei redresari a pietei de publicitate aferenta.
Canalul TV si Internetul se completeaza reciproc, dar nu neaparat pe acelasi ecran
Publicitatea va fi unul dintre cei mai importanti beneficiari ai utilizarii simultane a Internetului si televiziunii.
Valoarea pietei de publicitate difuzata pe televizor este estimata la 180 de miliarde de dolari la nivel global, in 2010, in timp ce publicitatea online ar putea ajunge la 63 de miliarde de dolari. Studiile au aratat ca utilizarea combinata a canalelor online si TV poate genera cu 47% mai mult interes pentru un brand decat daca cele doua canale sunt folosite in mod separat.
Spoturile publicitare difuzate pe televizor pot redirectiona imediat utilizatorii spre site-urile aferente; in acest fel, un produs vizualizat in cadrul unei pauze publicitare poate fi achizitionat chiar inainte ca programul sa fie reluat.
Serviciile muzicale urca "in clasamente"
Astfel de servicii ar putea genera in sfarsit beneficii semnificative, in acest an, in conditiile in care numarul abonatilor – fara a lua in calcul persoanele care doar se inregistreaza – este estimat sa depaseasca in premiera zece milioane.
Accesul online si offline prin intermediul telefoanelor mobile sau a altor dispozitive media portabile la toate marile platforme ar putea stimula dezvoltarea acestor servicii.
Piata Video-on-Demand demareaza cu ajutorul automatelor
De exemplu, la mai bine de un secol de cand au fost inventate, automatele clasice pot aduce in continuare valoare pe segmentul distributiei de DVD-uri. Potrivit raportului Deloitte, volumul si valoarea DVD-urilor distribuite prin intermediul automatelor se va dubla in acest an, in mare parte datorita cresterii capacitatii. Succesul acestui model de distributie este determinat de pretul mic si de modul simplu de utilizare.
Automatele pot fi asezate in locatii cu trafic pietonal ridicat, cum ar fi restaurantele fast food, magazinele alimentare sau statiile de metrou. Cu cat numarul automatelor este mai mare, cu atat numarul locatiilor de unde pot fi inchiriate si returnate DVD-uri creste.
Un pas inapoi si doi inainte pentru televiziunea 3D
Anul acesta poate fi marcat de o serie de premiere semnificative pentru televiziunea 3D, inclusiv lansarea primelor canale de televiziune 3D in Europa si America de Nord, a primelor televizoare sau a camerelor 3D.
Chiar si asa, debutul va fi ingreunat de provocari substantiale. Tehnologia 3D are un potential important de crestere a veniturilor in televiziune, insa numarul de abonati, veniturile aferente abonamentelor sau vanzarii de echipamente, precum si continutul disponibil ar putea fi neglijabile pana la sfarsitul anului.
O mare pondere din provocarile initiale va fi cauzata de confuzia consumatorilor, obstacolul principal fiind lipsa unui standard TV 3D unic. Astfel, unul dintre obiectivele cheie imediate ar trebui sa fie stabilirea si promovarea unei singure definitii a televiziunii 3D.