25 Ianuarie 2010

Top advertiseri in 2009. Cat au mai investit corporatiile in reclama



Cei mai mari 20 de investitori in publicitate au cheltuit anul trecut 2,1 miliarde euro la rate card (valoare bruta, fara reduceri), o suma similara cu cea din 2008, potrivit datelor Alfa Cont. Discount-urile s-au negociat insa la sange anul trecut, astfel ca valoarea neta ar putea fi mai mica cu pana la 90%. Au plusat la investitii operatorii din telecom, in timp ce gigantii din FMCG au mai taiat din bugete.

Ferrero si GSK, new entries

Topul primilor 20 de advertiseri din Romania nu a suferit modificari majore in 2009. Doua companii care nu se regaseau in clasamentul de anul trecut au intrat anul acesta. Astfel, Ferrero Romania, producatorul Kinder, Nutella si Tic Tac, si-a crescut investitiile cu 74,6%, pana la 85,2 milioane euro, clasandu-se pe pozitia a 14-a. Iar jucatorul din farma GlaxoSmithKline si-a bugetat 69,3 milioane euro, mai mult cu 46,5% fata de 2008, situandu-se pe locul 18.

Cele doua companii au luat locul Ursus Breweries si Renault Nissan Romania, care au parasit clasamentul.

Restul topului, de la 20 la 11 se imparte intre: Heieneken Romania, Beiersdorf Romania, Romtelecom, Colgate-Palmolive, Johnson Wax, Nestle, European Drinks & European Food si Danone Romania.


10. L'Oreal Romania

Producatorul de cosmetice L’Oreal a coborat anul trecut 7 pozitii in clasamentul advertiserilor, de la locul 3 la locul 10.

Compania si-a diminuat investitiile in publicitate cu 39,5%, pana la 107 milioane euro la rate card.

9. Henkel

Henkel Romania, care comercializeaza marcile Persil, Perwoll, Pur, Schauma, Fa si Ceresit, si-a crescut investitiile brute in publicitate cu 57,2%, pana la 112,6 milioane euro.

Compania a urcat in clasament de pe locul 14 pe locul 9.

8. Reckitt Benckiser

Un alt producator de bunuri de larg consum si-a crescut in 2009 bugetul de reclama: 116,3 milioane euro, in crestere cu 50,6%. Printre brandurile Reckitt Benckiser se numara Calgon, Clearasil, Nurofen si Strepsils.

7. Kraft Foods

Kraft Foods isi pastreaza pozitia a saptea, cu o usoara crestere, de 3,3%, a bugetului de publicitate (116,3 milioane euro, rate card). Kraft comercializeaza in Romania branduri precum Jacobs, Milka si Poiana.

Sah mat: Kraft cumpara Cadbury


6. Coca-Cola

Coca-Cola a urcat anul trecut doua pozitii in clasamentul advertiserilor, cu un buget de 119,6 milioane euro la rate card, in crestere cu 13,2%.

Spre comparatie, rivalul Pepsi prin Quadrant Amroq Beverages a avut investitii brute de 45,8 milioane euro in 2009.

5. Unilever

Unilever se afla in 2008 pe pozitia a doua, dupa un alt gigant al FMCG-ului, Procter&Gamble.

In 2009, compania a fost surclasata de principalii jucatori din telecom. Investitia la rate-card a fost de 130,6 milioane euro, cu 30,3% mai putin decat in 2008.

4. Vodafone

Operatorul de telefonie mobila Vodafone se mentine pe pozitia a patra, cu o mica descrestere, de 500.000 euro, la bugetul de rate-card. Investiile in 2009 au fost de 131,5 milioane euro.

3. Orange

In primul an de criza, Orange si-a crescut investitiile brute in publicitate cu 26,7%, la 149,5 milioane euro. Compania a urcat trei pozitii in clasament, de pe locul 6, unde era in 2008.

2. Cosmote

Cosmote a fost, in prima jumatate a lui 2009, cel mai mare advertiser din Romania, devansand Procter& Gamble. Insa pana la sfarsitul anului a coborat pe pozitia a doua – cu trei locuri mai sus fata de clasamentul din 2008.

Investitiile brute in publicitate au fost de 155,5 milioane euro, in crestere cu 19,7%.

1. Procter & Gamble

Cel mai mare advertiser pe plan global, Procter & Gamble, si-a mentinut suprematia si in Romania, in 2009. Bugetul de reclama a scazut insa cu 22%, pana la 261 milioane euro, valoare de rate card.

Directorul de marketing al P&G Romania discuta cu cititorii Wall-Street

Top 20 Advertiseri in 2009 vs 2008
Advertiser Buget in 2009 - rate card (mil. euro) Variatia fata de 2008 Advertiser Buget in 2008 - rate card (mil. euro)
1. P&G 261 - 22% P&G 335
2. Cosmote 155.5 + 19,7% Unilever 187,4
3. Orange 149,5 + 26,7% L'Oreal 176,9
4. Vodafone 131,5 - 0,4% Vodafone 132
5. Unilever 130,6 - 30,3% Cosmote 129,9
6. Coca-Cola 119,6 +13,2% Orange 118
7. Kraft Foods 116,3 + 3,3% Kraft Foods 112,6
8. Reckitt Benckiser 116,3 + 50,6% Coca-Cola 105,6
9. Henkel 112,6 + 57,2% European Drinks&Food 94,3
10. L'Oreal 107 - 39,5% Danone 86,4
11. Danone 98,7 + 14,2% Nestle 81,8
12. European Drinks&Food 87,7 + 3,6% Reckitt Benckiser 77,2
13. Nestle 93,1 + 13,7% Romtelecom 72,1
14. Ferrero 85,2 + 74,6% Henkel 71,6
15. Johnson Wax 78,8 + 18,1% Ursus 70,5
16. Colgate-Palmolive 74,7 + 6,7% Colgate-Palmolive 70
17. Romtelecom 70,6 - 2% Beiersdorf 69,6
18. GlaxoSmithKline 69,3 + 46,5% Johnson Wax 66,7
19. Beiersdorf 51,6 - 25,9% Renault Nissan 61,3
20. Heineken 51,2 - 7,4% Heineken 55,3

Sursa: Alfa Cont



Citeste si