25 Ianuarie 2010
Top advertiseri in 2009. Cat au mai investit corporatiile in reclama
Cei mai mari 20 de investitori in publicitate au cheltuit anul trecut 2,1 miliarde euro la rate card (valoare bruta, fara reduceri), o suma similara cu cea din 2008, potrivit datelor Alfa Cont. Discount-urile s-au negociat insa la sange anul trecut, astfel ca valoarea neta ar putea fi mai mica cu pana la 90%. Au plusat la investitii operatorii din telecom, in timp ce gigantii din FMCG au mai taiat din bugete.
Ferrero si GSK, new entries
Cele doua companii au luat locul Ursus Breweries si Renault Nissan Romania, care au parasit clasamentul.
Restul topului, de la 20 la 11 se imparte intre: Heieneken Romania, Beiersdorf Romania, Romtelecom, Colgate-Palmolive, Johnson Wax, Nestle, European Drinks & European Food si Danone Romania.
10. L'Oreal Romania
Compania si-a diminuat investitiile in publicitate cu 39,5%, pana la 107 milioane euro la rate card.
9. Henkel
Compania a urcat in clasament de pe locul 14 pe locul 9.
8. Reckitt Benckiser
7. Kraft Foods
Sah mat: Kraft cumpara Cadbury
6. Coca-Cola
Spre comparatie, rivalul Pepsi prin Quadrant Amroq Beverages a avut investitii brute de 45,8 milioane euro in 2009.
5. Unilever
In 2009, compania a fost surclasata de principalii jucatori din telecom. Investitia la rate-card a fost de 130,6 milioane euro, cu 30,3% mai putin decat in 2008.
4. Vodafone
3. Orange
2. Cosmote
Investitiile brute in publicitate au fost de 155,5 milioane euro, in crestere cu 19,7%.
1. Procter & Gamble
Directorul de marketing al P&G Romania discuta cu cititorii Wall-Street
Top 20 Advertiseri in 2009 vs 2008
Advertiser | Buget in 2009 - rate card (mil. euro) | Variatia fata de 2008 | Advertiser | Buget in 2008 - rate card (mil. euro) | |
1. | P&G | 261 | - 22% | P&G | 335 |
2. | Cosmote | 155.5 | + 19,7% | Unilever | 187,4 |
3. | Orange | 149,5 | + 26,7% | L'Oreal | 176,9 |
4. | Vodafone | 131,5 | - 0,4% | Vodafone | 132 |
5. | Unilever | 130,6 | - 30,3% | Cosmote | 129,9 |
6. | Coca-Cola | 119,6 | +13,2% | Orange | 118 |
7. | Kraft Foods | 116,3 | + 3,3% | Kraft Foods | 112,6 |
8. | Reckitt Benckiser | 116,3 | + 50,6% | Coca-Cola | 105,6 |
9. | Henkel | 112,6 | + 57,2% | European Drinks&Food | 94,3 |
10. | L'Oreal | 107 | - 39,5% | Danone | 86,4 |
11. | Danone | 98,7 | + 14,2% | Nestle | 81,8 |
12. | European Drinks&Food | 87,7 | + 3,6% | Reckitt Benckiser | 77,2 |
13. | Nestle | 93,1 | + 13,7% | Romtelecom | 72,1 |
14. | Ferrero | 85,2 | + 74,6% | Henkel | 71,6 |
15. | Johnson Wax | 78,8 | + 18,1% | Ursus | 70,5 |
16. | Colgate-Palmolive | 74,7 | + 6,7% | Colgate-Palmolive | 70 |
17. | Romtelecom | 70,6 | - 2% | Beiersdorf | 69,6 |
18. | GlaxoSmithKline | 69,3 | + 46,5% | Johnson Wax | 66,7 |
19. | Beiersdorf | 51,6 | - 25,9% | Renault Nissan | 61,3 |
20. | Heineken | 51,2 | - 7,4% | Heineken | 55,3 |
Sursa: Alfa Cont