15 Februarie 2005

Marketingul verde inca nu a prins in industria romaneasca

Desi, inca din 2002, firmele din industrie isi pot inregistra produsele ecologice, nici o companie nu s-a prezentat pentru a obtine eticheta care certifica acest lucru.

Producatorii romani din domeniul industrial nu sint interesati de marketingul verde, adica de a realiza si promova marfuri care sint mai putin toxice pentru utilizatori si nu afecteaza mediul. Desi Ministerul Mediului a incercat ademenirea lor cu facilitati, nici un patron din industrie nu a depus cerere pentru eticheta ecologica. Ei considera eticheta nerentabila si spun ca nu ar achizitiona-o decit daca ar fi obligatorie deoarce nu ii ajuta cu nimic, iar costurile de obtinere cit si de pastrare a acesteia sint prea mari.

Nu as achizitiona aceasta eticheta deoarece nu-mi foloseste. Totodata, aceasta mi-ar creste preturile ceea ce va duce automat la scaderea vinzarilor, spune Constantin Ragea, producator de textile. Ministerul este de parere ca eco-etichetarea produselor industriale este necesara si utila deoarece face parte din procesul de integrare si creeaza o imagine produsului. Nu este obligatorie, dar este benefica aceasta eco-etichetare industriala, daca luam in considerare ca marea majoritate a producatorilor straini ce importa la noi au o asemenea eticheta, explica Daniela Toma, consilier principal la Ministerul Mediului.

Toma explica ca este mult mai rentabil ca producatorii sa-si achizitioneze eticheta acum decit in 2007, atunci cind costurile vor fi mult mai mari din cauza taxelor ce vor fi aplicate conform Regulamentului de eco-etichetare european, taxe pe care Ministerul Mediului nu le-a impus, de acum, pentru a nu descuraja producatorii.

Taxe care sperie

O data cu integrarea, pentru obtinerea etichetei se vor percepe mai multe taxe pe care statul roman nu le-a impus, tocmai pentru a incuraja acest proces. Este vorba de taxa de 0,15% din profitul anual. Aceasta nu a fost perceputa de acum deoarece ea ar fi descurajat producatorii sa achizitioneze eticheta. Nu am impus acest criteriu tocmai pentru ca eco-etichetarea sa nu sperie producatorii, spune Daniela Toma. De exemplu, acum taxa de atestare a unui produs industrial ecologic este de cinci milioane plus costul analizelor de laborator si va ajunge pina la 1500 de euro dupa aderarea la UE. Scopul introducerii etichetei ecologice este de a promova produsele ce au impact redus asupra mediului. Etichetele vor contine informatii corecte, stabilite pe baza stiintifica, despre respectivele produse, informeaza Ministerul Mediului.



Citeste si