15 Martie 2011

Din ce domenii provin retailerii care au intrat in Romania in ultimele 18 luni



Segmentul fashion atrage cei mai multi noi comercianti, arata o analiza a consultantului imobiliar CBRE efectuata pe piata noilor comercianti care au intrat in Romania in ultimele 18 luni si care a luat in calcul peste 30 de marci care au deschis primele magazine in aceasta perioada.

Concluziile studiului arata ca 61% din marci activeaza in sectorul de fashion (imbracaminte, accesorii si incaltaminte), 6% in sectorul alimentar, 19% in sectorul baruri & restaurante si 13% in diverse sectoare de activitate (operator de fitness, bricolaj etc.), spun reprezentantii companiei de consultanta imobiliara CBRE Romania.

In ceea ce priveste modalitatea de operare, comerciantii tind sa utilizeze francizatii (peste 70% din marcile analizate functioneaza astfel) si doar 30% au ales metoda intrarii directe in piata. Cu toate acestea, in categoria comerciantilor care ocupa spatii de vanzare de peste 1.000 mp, toti au intrat direct, iar la suprafetele de sub 500 mp francizele sunt mai des intalnite.

„Comerciantii si, in special, ancorele din domeniul alimentar si bricolaj, au fost extrem de activi in a cauta oportunitati pe segmentul terenurilor in orasele mari. Acesti comercianti cauta terenuri de dimensiuni mari, de preferinta foste fabrici sau parcele cumparate cu intentia de a dezvolta proiecte rezidentiale. Peste 51% din volumul tranzactiilor de terenuri din 2010 au avut ca obiect terenuri pe care se vor dezvolta centre comerciale”, adauga cei de la CBRE.

La sfarsitul anului trecut stocul modern de centre comerciale se situa la 2,2 milioane mp, cu aproximativ 194.500 mp livrati numai in 2010, o scadere cu 38% comparativ cu oferta noua de spatii inregistrata in 2009. Stocul cuprinde 44 de centre comerciale traditionale si 46 parcuri de retail.

„Chiria prime, atat cea pentru spatiile stradale (70 euro/mp/luna) cat si cea pentru centre comerciale (50 euro/mp/luna) a ramas stabila in ultimele doua trimestre ale anului 2010. Trebuie precizat faptul ca exista o variatie semnificativa intre chiriile nete efective dintr-un centru comercial, chiar pentru domenii de activitate similare”, mai spun cei de la CBRE.

In acest an este asteptata intrarea pe piata a unor nume precum: H&M, Leroy Merlin, Lidl Subway si Burberry. Pentru 2011, in Romania ar trebui livrati 244.000 mp de spatii comerciale , din care doar 30% proiectati pentru Bucuresti, potrivit CBRE.



Citeste si