21 Septembrie 2018

Spatiile logistice si industriale, livrari la fel de dinamice ca inainte de criza



Acum zece ani, la debutul crizei economice, sectorul de spatii logistice si industriale inregistra o crestere spectaculoasa, stocul ajungand, in perioada 2007-2008, de la 300.000 de metri patrati la 900.000 de metri patrati. A urmat o perioada de opt ani de criza majora in segmentul spatiilor logistice si industriale, poate cel mai greu incercat sector al pietei imobiliare in timpul crizei. Revenirea s-a simtit in 2016, iar in prezent segmentul spatiilor logistice si industriale este singurul al pietei de real estate care, din punct de vedere al livrarilor, este la fel de dinamic ca inainte de criza, inse efectele situatiei economice dificile se simt inca in nivelul chiriilor, potrivit unei analize realizate de compania de consultanta imobiliara Colliers International

Stocul de spatii industriale a crescut masiv in perioada precriza (de aproape 3 ori 2007-2008, la 0,9 mil. mp langa Bucuresti). O schimbare interesanta fata de acei ani este ca externalizarea activitatii catre logisticieni a devenit componenta dominanta a pietei (peste 50% din cererea totala fata de 38% in 2007); totodata, multi dintre jucatorii mari au sau dezvolta in prezent o retea logistica proprie. Acesta este singurul segment imobiliar care, din punct de vedere al livrarilor, este la fel de dinamic ca si inainte de criza. In acest an, stocul de spatii logistice si industriale a depasit nivelul de trei milioane de metri patrati.

„Cresterea economica potentiala (sau sustenabila) a Romaniei se afla in prezent in jurul a 4% fata de media UE, de sub 2%, sau in jurul a 3% pentru tarile din regiune, potrivit Comisiei Europene. Aceste cifre pot oferi un motiv de optimism pentru economia Romaniei pe termen lung, mai ales in conditiile in care exista un potential semnificativ care poate fi deblocat prin reforme relativ simple, cum ar fi imbunatatirea infrastructurii. Acest context va favoriza si buna dezvoltare a sectorului imobiliar pe termen lung”, declara Silviu Pop, Head of Research in cadrul Colliers International Romania.

Si pentru ca a venit vorba despre infrastructura, este important de mentionat ca lipsa ei este unul dintre motivele care franeaza dezvoltarea spatiilor logistice si industriale.

”Povestea cu infrastructura rutiera este aceeasi pe care o repetam cu totii: nu ne putem dezvolta fara infrastructura, e simplu. Ne trebuie autostrazi, daca vrem ca din punct de vedere logistic sa se dezvolte tara si sa devenim un jucator regional, ne trebuie finalizarea autostrazilor. Depindem de infrastructura. Lipsa infrastructurii este o problema de cost, pentru ca se traduce in consumul de combustibil, in uzura, in timpul pe care trebuie sa-l iei in calcul, in eficienta operatiunii logistice”, spunea, in noiembrie 2017, Sanziana Pardhan, country head P3 Romania, intr-un interviu acordat Wall-Street.ro.

Criza care a inceput acum 10 ani a trecut, dar efectele sale insa se resimt in nivelul chiriilor spatiilor logistice si industriale, care au inceput sa creasca in anii din urma, dar care, in unele cazuri, sunt si cu un sfert mai mici decat acum un deceniu. Mai mult decat atat, dezvoltatorii ofera, pentru contracte pe termen lung, beneficii aditionale, potrivit reprezentantilor Colliers International Romania.

In privinta structurii pietei, cea mai mare parte a cererii, mai mult de 50%, vine de la companiile de logistica si distributie, fata de 38% in 2007. Motivul: multi actori din piata externalizeaza logistica si distributia. Retailerii fac exceptie de la aceasta regula, iar prezenta lor in parcurile industriale si logistice a scazut constant, procentual, fata de acum un deceniu (16,4% din cererea de 486.000 de metri patrati din 2017 fata de 31,3% din cererea de 234.000 de metri patrati din 2007) pentru ca multe retele de supermarketuri si hipermarketuri si-au dezvoltat propriile depozite si spatii logistice.

Industria auto a generat, in 2017, 9% din cererea totala de pe piata, in timp ce, in 2007, a contat pentru 3,5% din cerere. Celelalte industrii, cu exceptia celei auto, au generat, in 2017, 8% din cerere, fata de 3,5%; e-commerce-ul si segmentul IT&C – 6,4% in 2017 fata de 10,2% in 2007 (in 2007 cererea totala pentru spatii logistice si industriale a fost de 234.000 de metri patrati, iar in 2017 aceasta s-a ridicat la 486.000 de metri patrati); FMCG-ul a generat 4,3% din cerere in 2017 fata de 6,3% in 2007.



Citeste si