24 August 2020

Consultant imobiliar: Sunt companii care acceptă deja faptul că vor reveni la birou abia anul viitor



Sectorul de birouri a fost direct afectat de criza sanitară și percepe cele mai multe schimbări. Una dintre acestea ar fi că unele companii devin confortabile cu noul concept de work-from-home, a cărui productivitatea este în creștere, în anumite sectoare de piață. Astfel, consultanții Crosspoint estimează că deși o mare parte dintre angajați vor reveni la birou odată cu partea a doua a anului, sunt unele companii care deja acceptă faptul că vor lucra iar din birouri abia anul viitor, ceea ce desigur este o presiune pe piața de real estate.

"Feedback-ul din piață în această perioadă a fost mixt, iar toată lumea vorbește acum doar despre schimbare. După cum știm cu toții în această perioadă mulți angajați sunt și lucrează de acasă, așadar clădirile și spațiile de birouri au un grad mic de ocupare și trec printr-o restructurare a amenajării, prin soluții de fit-out sau recompartimentări adaptate distanțării sociale, cauzate de pandemia de Covid-19", spune Cosmin Smighelschi, associate, office agency Crosspoint Real Estate.

El adaugă faptul că deja multe companii oferă în prezent un tip de serviciu numit workplace consultancy, cu scopul de a asigura angajații care se întorc sau se vor întoarce în birouri că sunt și vor fi în deplină siguranță.

Nu poate ști nimeni ce se va întâmpla încă, dar ce știm sigur este că lucrurile clar se vor schimba.

- Cosmin Smighelschi -

Productivitatea work-from-home, decisivă pentru întoarcerea la birou

Consultantul Crosspoint Real Estate subliniază, totodată, că productivitatea lucrului de acasă este, în anumite sectoare de piață, în creștere, iar unele companii devin tot mai confortabile cu această tendință.

"Proprietarii de clădiri de birouri adoptă noi strategii, prima este zona de subînchiriere, iar a două este renegocierea actualelor contracte", spune Cosmin Smighelschi. În opinia sa, aceste două strategii au, desigur, multe avantaje, iar în cazul renegocierii proprietarii câștigă stabilitate prin contracte prelungite, iar chiriașii vor câștiga o reducere a costurilor, împreună cu aceeași stabilitate - lucruri dorite de ambele părți în sectorul birourilor.

Partea de subînchirieri poate aduce acum un upgrade de spații pentru multe companii care își doreau un sediu în locații mai bune, spații mai mari și în clădiri de clasă A, la costuri accesibile. Iar chiriașii care oferă o parte a spațiului în subînchiriere vor optimiza mult costurile și își vor putea păstra actualele contracte, aducându-le, în același timp, și stabilitate.

Lucrurile ar putea reveni la forma de dinaintea pandemiei în 6- 12 luni. Pentru că, spre exemplu, pentru 2021-2022 erau așteptați încă 500.000 de mp de spații noi de birouri, ca efect al pandemiei, vom vedea probabil undeva la jumătate dintre aceștia livrați în următorii doi ani.

- Cosmin Smighelschi -

De asemenea, adaugă consultantul Crosspoint, și livrările acestora vor fi întârziate cu 6 până la 12 luni, însă totul depinde de cât de mult se va mai lucra de acasă. Dar, dacă acest întreg an va funcționa încă cu lucrul de acasă, aceste termene vor fi și ele cu siguranță prelungite, iar spațiile recalibrate.

Un alt aspect important care se va schimba, mai spune el, în condițiile în care cel puțîn câteva luni lucrul de acasă va fi încă necesar, este cel legat de plata angajaților, de la plata pe oră cum se uzitează în prezent, la o plată pe performanță, pentru a plăti în viitor performanța cu adevărat.

"O altă soluție bună, adaptată acestei perioade, ar fi că proiectele de birouri care sunt în desfășurare sau autorizate, să meargă către regândirea lor în proiecte mixed-use. Acest lucru ar aduce din nou un beneficiu tuturor, reduceri de costuri pentru angajați fiind aproape de locul de muncă și o mai mare rată de vânzare și succes pentru dezvoltatori", concluzionează Cosmin Smighelschi.



Citeste si