18 Martie 2009

Seful Colliers: Criza ne-a salvat de la un colaps al pietei imobiliare

O criza a pietei imobiliare era inevitabila in urmatorii trei ani, iar situatia actuala este chiar mai vesela decat cea pe care consultantii imobiliari o prevedeau. Criza globala ne-a salvat de la o criza locala, deoarece intreaga piata imobiliara si, in special cea de retail, se indrepta spre un colaps, a explicat Bogdan Georgescu, Managing Partner al companiei de consultanta imobiliara Colliers International.

"Am uitat sa facem bani muncind"

„Lacomia de a dezvolta ne facea sa nu mai vedem nevoia reala a populatiei. Am uitat sa facem bani muncind. Tot ce mai putem face acum este sa invatam cum sa evitam o criza locala, dupa ce am pus accent pe superficialitate si am admirat prea mult smecherii”, a declarat Bogdan Georgescu (foto).

In opinia presedintelui Colliers, criza globala a salvat piata imobiliara de la o criza locala, inevitabila in urmatorii doi-trei ani, intrucat prea multe ”proiecte absurde” primeau finantare si erau dezvoltate. Actuala criza a afectat insa piata imobiliara doar la nivelul cererii, nu si la nivelul ofertei.

„Era o piata supra-aglomerata, in special cea de retail, care nu suporta nici macar un sfert din proiectele propuse spre finantare. Ne indreptam spre un colaps al pietei imobiliare, insa acum criza ne obliga sa ne uitam atent la fiecare proiect in parte, in caz contrar, dupa ce va trece criza globala ne-am putea confrunta cu una locala”, a adaugat oficialul Colliers.

Georgescu a dat ca exemple negative orasele Ploiesti si Arad, unde au fost anuntate cinci, respectiv noua centre comerciale. Pe langa proiectele anuntate, multe din cele deja livrate pe intreaga piata imobiliara s-au dovedit slabe calitativ, fiind dezvoltate doar cu intentia de a fi vandute, avand la baza rationamentul ca „se vinde orice, la orice pret”. Acest rationament nu mai este valabil acum si de aceea multi jucatori vor trebui sa aiba o intelegere pe termen lung, fara speculatii de moment.


Un departament inchis si doua restructurate

Colliers si-a lansat ieri raportul de piata pentru 2009, an in care compania isi va concentra atentia pe servicii corporate, adresate nevoilor de business to business si mai putin nevoilor legate de viata personala. Pentru aceasta noua strategie, compania a inchis departamentul de rezidential si pregateste lansarea de noi servicii, adaptate conditiilor economice actuale.

„Am inchis departamentul de rezidential, insa a fost o solutie de conjunctura, pentru ca nu mai era cerere pe piata. Jumatate din oameni au fost redistribuiti la alte departamente, iar ceilalti am observat ca si-au gasit deja de lucru la alte companii. Piata rezidentiala nu mai avea sinergie cu restul departamentelor”, a explicat Bogdan Georgescu.

Afacerile Colliers au scazut cu 17% in 2008

Pe segmentul de rezidential, Colliers va continua publicarea lunara a indicelui BREI (Bucharest Real Estate Index), insa nu mai ofera consultanta decat pentru doua proiecte: Asmita Gardens, situat in zona Splaiul Unirii-Calea Vacaresti si Seasons Residence, din apropierea orasului Brasov.

Schimbari au avut loc si in cadrul departamentului de retail, condus pana in iarna anului trecut de Monica Barbu. Ea va fi inlocuita in curand de Georgiana Andrei (foto), in timp ce departamentul de birouri va fi coordonat de Bogdan Georgescu, tranzactiile ramand in grija lui Horia Moldovan, alaturi de alti cinci agenti.

In piata de retail, Georgiana Andrei este de parere ca nimeni nu se mai astepta sa faca profit in 2009, retailerii fiind impartiti in trei categorii: cei fara putere de extindere, indiferent ce ajutor ar primi; cei cu finantare limitata, dar foarte atenti cu piata si cei cu finantare puternica, acestia din urma fiind singura salvare a dezvoltatorilor de centre comerciale in urmatorii doi ani.

„In prezent, 24 de centre comerciale se afla in constructie in Romania si este putin probabil ca in 2009-2011 numarul livrarilor sa fie mai mare de 24. Insa retailerii incearca sa isi securizeze locatiile, sperand ca aceasta criza va trece si atunci vor fi la locul potrivit, in momentul potrivit”, a declarat Georgiana Andrei.


"Companiile se gandesc cum sa supravietuiasca in urmatorul trimestru"

Departamentul de birouri, care a detinut cea mai mare ponderea din veniturile inregistrate de Colliers in anul 2008, atingand o cota de piata de 50% la nivelul Capitalei, va ramane unul din pilonii de baza ai companiei, chiar daca nevoile corporatiilor s-au schimbat acum.

„Companiile se gandesc cum sa mai supravietuiasca inca un trimestru, poate chiar sase luni, insa nimeni nu spera sa se extinda suficient de mult in urmatorii doi ani astfel incat sa aiba nevoie de alte spatii de birouri”, a explicat presedintele Colliers.

Georgescu a argumentat ca pentru a primi finantare, un dezvoltator trebuie sa aiba un grad de pre-inchiriere de 50%, apoi constructia propriu-zisa dureaza aproximativ 18 luni, iar in acest moment, companiile nu isi mai gandesc strategia pe termen atat de lung.

In acest an, compania va miza pe departamentele de inchirieri (spatii industriale si birouri) si evaluari, in timp ce departamentul de investitii va avea o activitate redusa. „Speram sa completam anumite sectoare de piata, in care este o cerere de servicii este tot mai mare datorita faptului ca acum concurenta scade”, a mai spus Bogdan Georgescu, adaugand ca in cel mult o luna Colliers isi va muta sediul in cladirea Florescu Plaza (n.r.: Calea Floreasca, nr. 169) dezvoltata de Portland Trust.

Colliers International este un parteneriat global intre companii care furnizeza consultanta imobiliara, avand aproximativ 250 de birouri in 51 de tari, pe 6 continente si 9.300 angajati. In Europa Centrala si de Est, Colliers International furnizeaza servicii in Romania, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Rusia, Ucraina, Bulgaria, Serbia si Muntenegru. In Romania, Colliers International este lider de piata si ofera servicii complete de consultanta imobiliara.






Citeste si