30 Octombrie 2009
Topul tarilor in functie de taxele pentru o tranzactie imobiliara
Un roman plateste la notar de 14 ori mai mult decat un german pentru o tranzactie imobiliara. In structura costurilor obligatorii totale impozitul reprezinta 49%.
Romania vs Germania
"Daca analizam costurile la o tranzactie tipica de 100.000 de euro, un roman plateste la notar de 14 ori mai mult decat un neamt", a spus Bogdan Chiritoiu.
Solutie: Eliminarea tarifului pentru redactarea contractului
Potrivit presedintelui Consiliului Concurentei, institutia pe care o conduce va propune comisiilor de specialitate din Parlament si Guvernului Romaniei eliminarea din cadrul legislativ a restrictiilor privind numarul de notari publici, a grilelor privind onorariile minime ale acestora in domeniul tranzactiilor imobiliare, a restrictiilor privind publicitatea si a celor legate de alocarea teritoriala a posturilor.
"Un prim pas ar fi eliminarea tarifului pentru redactarea contractului. Acesta reprezinta 15% din tariful standard stabilit de un notar. Eliminarea acestuia ar duce la o economie anuala de 15 - 30 de milioane de euro", a spus Chiritoiu, citat de NewsIn.
Dereglementarea profesiei notariale
"In conditii concurentiale, tarifele vor scadea cu 30%. Inca mai este loc de astfel de reduceri, cea mai recenta fiind aceea pentru participantii la Prima Casa", a precizat Chiritoiu.
"Nu este normal ca o banca sa selecteze un notar"
"Nu este normal ca o banca sa selecteze un notar. Acest lucru se justifica doar daca se obtin tarife care favorizeza clientii, daca nu oamenii ar trebui sa selecteze notarii", a mai spus Bogdan Chiritoiu.
Structura costurilor
Consiliul Concurentei a finalizat investigatia pentru analizarea pietei imobiliare si a serviciilor conexe tranzactiilor imobiliare (servicii notariale, cadastru, evaluare, agentii imobiliare - n.r.).
Investigatia a fost declansata in aprilie 2008 si a urmarit identificarea eventualelor probleme de concurenta, in special pe pietele serviciilor conexe tranzactiilor imobiliare, si a efectelor pe care acestea le au asupra consumatorilor.