17 Februarie 2012

De la multinationala la antreprenoriat in imobiliare: Este franciza o solutie? [VIDEO]



Renuntarea la confortul oferit de o companie multinationala pentru a pune bazele unei afacerii proprii nu este un pas usor, insa alegerea unei francize poate reduce riscul intrucat ii ofera antreprenorului reputatia unui brand, iar in serviciile imobiliare, numele este totul, a declarat, in cadrul emisiunii Start-Up Wall-Street, Catalin Scripcaru, presedintele retelei Century 21 Romania si managing partner al companiei de dezvoltare imobiliara Advanced Development.

La 20 de ani, Catalin Scripcaru lansa, impreuna cu un fost coleg de liceu, un mic business in comert. Businessul, care consta in deschiderea unei tarabe la metrou, le-a provocat celor doi tineri certuri cu familiile, care preferau alegerea „clasica” a unei facultati in locul unei cariere timpurii de antreprenor. “Riscul face parte din meseria de antreprenor. Evident ca ceea ce am facut atunci ne-a creat probleme, dar noi voiam mai mult, nu ne vedeam in postura angajati”, povesteste managerul.

In timp, afacerea a crescut si cei doi tineri au inceput sa importe diferite produse din Germania, insa dezvoltarea nu a fost pe toate planurile. “Aveam biroul intr-o cabina telefonica, la un oficiu postal. Nu ne permiteam sa avem birou, mergeam la un oficiu postal si dadeam telefoane clientilor pentru a vinde ce aduceam din Germania”, mai spune Scripcaru.

“Ca antreprenor iti iei un risc, insa o franciza te ajuta sa-l diminuezi: in loc sa reinventezi roata, iei cunostintele de la cineva deja experimentat. O franciza iti ofera trei elemente pentru a-ti mari cota de piata: brand, sistem si suport. Alegi o franciza daca vrei sa-ti micsorezi timpul pana la castigarea unei reputatii”, explica Scripcaru.

In prezent, costurile pentru obtinerea unei licente de franciza Century 21 sunt de circa 10.000 euro, insa investitia pentru deschiderea unei agentii imobiliare ajung la 30.000 euro, in contextul in care punctul de break-even poate fi atins dupa sase-noua luni, estimeaza Catalin Scripcaru.

Cele mai mari costuri sunt reprezentate de chirie (20-25%), marketing si forta de munca, acest ultim aspect fiind si cel care conduce de cele mai multe ori la retragerea licentei.

"Astazi evaziunea fiscala din real estate e foarte ridicata. Unul din punctele trecute in codul de etica este ca nu lucrez la negru. De aceea, in 80-90% suntem nevoiti sa retragem olicenta pentru incalcarea codului de etica. Retragerea licentei se intampla si daca francizatul nu obtine businessul planul pe care si l-a propus si vede franciza ca pe un cost”, mai spune Scripcaru.

Vestea buna, considera el, este ca 80% dintre agentii imobiliar activi inainte de criza nu mai lucreaza in prezent, motiv pentru care se observa o schimbare a pietei de servicii, chiar daca este inca foarte slaba.

Ce spune Catalin Scripcaru despre:

Evolutia PIB: “2011 a fost un an la fel de greu ca si 2010 si cred ca 2012 va fi un an la fel de greu. Nu vad o imbunatatire. Sper sa vedem punctul de jos anul acesta, mai ales ca Guvernul a facut multe lucruri care se vor vedea la final de anului".

Curajul antreprenorial:
“Un antreprenor poate sa-si vanda si casa daca este increzator in businessul sau. Astfel de antreprenori sunt cei mai de succes. Multi antreprenori din SUA au dat falimente, insa nu au renuntat”.

Prima investitie: “Prima investitie a fost o cladire de birouri la Ploiesti, pe care am dezvoltat-o in 1998-1999. Greutatile au fost ca in orice pionerat: era printre primele cladiri de birouri din oras, iar conceptul de clasa A era neclar. Urmatoarea investitie a fost in rezidential si provocarea cea mai mare a fost partea de project management, la care trebuie sa fii excelent”.

Germania versus Statele Unite ca mediu antreprenorial: “M-am intersectat cu amandoua pietele si, de departe, SUA sunt cu cateva clase peste toate pietele din Europa, inclusiv cea din Germania. Americanii au o mai buna intelegere a conceptului de antreprenor. Ei inteleg ca un antreprenor nu va ceda, chiar daca a dat un faliment”.



Citeste si