20 Noiembrie 2012

Presedintele Global Entrepreneurship Week: Este mai bine sa faci o afacere in tara ta decat in Sillicon Valley



Daca vrei sa iti faci o afacere, cel mai bine este sa incerci in tara in care te-ai nascut, pentru ca astfel ajuti la cresterea economiei locale, dar si pentru ca zonele cu multe start-upuri, precum Sillicon Valley, au devenit foarte aglomerate, a declarat pentru Wall-Street.ro, Jonathan Ortmans, presedintele Global Entrepreneurship Week, eveniment care reuneste anual comunitatile antreprenoriale din toata lumea.

“Fara niciun dubiu, cel mai bine este sa devii antreprenor in propria tara. Silicon Valley a devenit o piata foarte aglomerata. Iar vremurile s-au schimbat. De curand am avut un discurs la o universitate din SUA si i-am intrebat pe absolventi cati ar vrea sa lucreze pentru start-up-uri, pentru guvern ori pentru o companie mare. Si tot mai multi spun ca ar vrea ca intr-o zi sa isi lanseze propria companie, dar deocamdata aleg sa lucreze pentru un start-up. Mai spun ca stiu ca nu vor castiga la fel de multi bani precum intr-o companie mare, dar vor sa faca parte din ceva nou, sa vina cu o idee noua”, explica Jonathan Ortmans.

El adauga ca sunt oameni din Sillicon Valley care pleaca din aceasta zona pentru a lansa afaceri in alte parti ale lumii, in special in economii emergente.

“Unul dintre tinerii cu care am vorbit imi spunea ca in Sillcon Valley toata lumea de pe strada este antreprenor: <<Presiunea pentru succes este mare, mama este antreprenor, vecinul la fel. Pe cand aici sunt cineva, acolo sunt doar o parte dintr-un puzzle>>”, mai spune oficialul Global Entrepreneurship Week.

Ortmans a fost prezent saptamana trecuta la Bucuresti cu ocazia evenimentului Global Entrepreneurship Week (GEW), care reuneste anual comunitatile antreprenoriale din toata lumea si care ofera participantilor ocazia de a se conecta. Romania este parte a acestui proiect din 2008. Romania este privita cu oarecare invidie Presedintele GEW a mai venit in Romania in 1999, intr-o perioda in care Romania “parea o promisiune pentru viitor”.

“Acum Romania este privita cu oarecare invidie pentru ca este o tara de oameni foarte creativi, in special daca vorbim despre cei sub 30 de ani. Creativitatea este un ingredient vital pentru comunitatea de antreprenoriat, poate cel mai important. Si, de asemenea, este o tara foarte educata. Nu stiu antreprenori romani, dar stiu inventatori, stiu ca nu ar fi existat avionul Concorde daca nu exista un roman. Dar, de obicei, cand facem o conferinta internationala pentru care trebuie sa invitam pe cineva care sa fie cunoscut de toata lumea, in general sunt foarte putine nume si, de cele mai multe ori, din pacate, acestea sunt americane. Sunt nume ca Steve Jobs, Bill Gates, Michael Dell. Dar lucrurile se schimba, este doar o chestiune de timp”, mai spune Ortmans.
De ce reuseste America sa dea lumii atat de multi antreprenori cunoscuti comparativ cu restul lumii? “In America exista o cultura a pionieratului, oamenii nu sunt niciodata multumiti de starea actuala a lucrurilor. De asemenea, sunt foarte multe generatii de imigranti care mereu au venit cu idei noi si bune. Iar oamenii au fost mereu incurajati sa riste. In America, esecul face parte din risc, este doar o parte din procesul de invatare. Se merge pe principiul <<Incerca si greseste>>, nu pe <<Wow, ai gresit>>. Da sunt multe zone din America in care sunt multi antreprenori, dar sunt si zone in care nu sunt”.

Doar 17,5% dintre romani se gandesc sa lanseze o afacere in urmatoarele sase luni, procentul plasand tara noastra pe locul 56 din 59 de tari evaluate si pe ultimul loc in randul tarilor cu economie orientata pe eficienta, conform unui studiu realizat de Fundatia Post-Privatizare.
Cum ar putea sa isi creasca Romania numarul de intreprinzatori? Ortmans sfatuieste organizatiile de antreprenori sa organizeze cat mai multe simulari de business, sa organizeze competitii, turnee prin care intreprinzatorii isi pot testa ideile de afaceri fara sa le fie frica ca si-au parasit locul de munca sau au facut o investitie mare.

“Creati comunitati, interactiune, cat mai multe retele de antreprenori. Puteti face foarte multe astfel de lucruri fara niciun cost. Este o revolutie a start-up-urilor, poti lansa afaceri oriunde in lume. Comunitatea de antreprenori este formata din oameni foarte creativi, nu mai sunt ca acum 10-20 de ani cand oamenii care faceau un business erau cei care absolvisera o scoala de afaceri. Dar, din cauza capitalului tot mai mic, devine foarte clar ca oportunitatile sunt peste tot. Este clar ca sunt multe oportunitati pentru ingineri, pentru oamenii cu background in stiinte si ca domeniul tehnologic este cel mai cunoscut publicului. Da, se pune accentul pe tehnologie, pentru ca tot ce ai nevoie este un computer si o mana de oameni. Dar nu ar trebui sa ne limitam la asta, iar economiile emergente incearca sa se uite si spre alte industrii prin care sa creasca”, mai spune Ortmans.

Sursa foto: jonathanortmans.com



Citeste si