7 Februarie 2013
Antreprenorii vorbesc: o chemare la actiune. Cum vad romanii esecul
Lipsa informatiilor relevante despre finantare si despre organizatiile care sprijina antreprenoriatul sau esecul se numara printre obstacolele cu care se confrunta intreprinzatorii din Romania, arata prima editie a studiului „Barometrul perceptiei asupra mediului antreprenorial romanesc - Antreprenorii vorbesc", lansat de compania de consultanta Ernst & Young in parteneriat cu Romanian Business Leaders Summit si Wall-Street.ro.
Peste 30% dintre antreprenori vad esecul ca pe un obstacol
Pe de alta parte, 32% dintre participantii la studiu considera ca esecul este un obstacol pentru viitoarele proiecte de afaceri, iar 24%, un indicator al lipsei competentelor. "Amploarea acestor raspunsuri arata ca Romania este inca departe de a deveni o societate care acorda sprijin antreprenorilor, indicand o tendinta de descurajare pentru asumarea riscului in start-up-uri. Imbunatatirea comunicarii privind succesul antreprenorilor si promovarea oportunitatilor de cariera si dezvoltare personala oferite de antreprenoriat sunt actiunile percepute a avea cel mai mare impact asupra imbunatatirii culturii antreprenoriale in urmatorii trei ani", releva studiul Ernst & Young Romania.
Barometrul "Antreprenorii Vorbesc" analizeaza perceptiile a 95 de antreprenori locali, care au raspuns chestionarului Ernst & Young in perioada 1 iunie - 15 august 2012, dar si cele exprimate in cadrul interviurilor directe realizate cu 12 cunoscuti antreprenori romani.
Cu cat mai educati, cu atat mai antreprenoriali
Pe de alta parte, introducerea de cursuri de educatie antreprenoriala la liceu, la clasa a 10-a, dar si locurile de munca tot mai putine si instabile, i-a determinat pe tot mai multi romani sa isi schimbe perceptia asupra carierei ideale, de la una care valorizeaza stabilitatea, la una avorabila antreprenoriatului. "A incerca ceva pe cont propriu a inceput sa fie considerat acceptabil. Aceasta tendinta trebuie incurajata prin informarea elevilor si studentilor cu privire la antreprenoriat ca optiune de cariera valida, prin stagii de internship si raspandirea povestilor de succes", potrivit raportului Ernst & Young.
Accesul la finantare: 92% dintre intreprinzatori cred ca banii sunt greu de obtinut
Pe de alta parte, intreprinzatorii romani cred ca fondurile europene (63%) si imprumuturile bancare (52%) ar avea cel mai mare impact pentru sprijinul antreprenoriatul in urmatorii trei ani, in timp ce private equity, business angels si venture capital ar avea doar un impact mediu.
"Aceste raspunsuri nu arata neaparat ca dezvoltarea instrumentelor de finantare precum venture capital, private equity si business angels nu ar avea un impact mare asupra antreprenoriatului, ci mai degraba arata o lipsa ingrijoratoare de informare. Este clar ca aceste tipuri de investitori si surse de finantare sunt inca putin cunoscute in Romania. Mai mult, business angels si venture capital sunt surse de finantare la care antreprenorii au acces limitat, intrucat nu sunt suficient de bine reprezentate si diversificate pe plan local", comenteaza specialistii Ernst & Young Romania
Dintre sursele alternative de finantare, cele de private equity sunt cele mai cunoscute, dar si cele mai accesate de antreprenorii romani. "Pentru a schimba aceasta realitate, business angels trebuie sa se grupeze in retele de contacte, in timp ce fondurile de venture capital si private equity ar trebui sa fie promovate mai mult ca surse alternative de finantare", mai scrie in studiu.
Legislatie ineficienta pentru inceperea unei afaceri
In ceea ce priveste impozitele si stimulentele fiscale pentru start-up-uri, raspunsurile arata ca acestea sunt destul de putine.
"Cu toate acestea, start-up-urile ar putea beneficia de stimulente fiscale care nu sunt in mod special dedicate lor, precum deducerile suplimentare pentru cheltuielile de cercetare si dezvoltare - recent majorate de la 20%, la 50%", conform raportului Ernst & Young Romania.
Organizatiile pentru antreprenori ar trebui integrate
„Romania nu poate inainta fara un antreprenoriat puternic. Avem nevoie de acest motor intern de crestere, pentru a stimula dezvoltarea sustenabila a economiei locale. Avem nevoie de generatii succesive de antreprenori, care sa contribuie la valorificarea resurselor interne, la generarea locurilor de munca si la cresterea valorii adaugate a produselor si serviciilor romanesti", afirma Bogdan Ion, managing partner Ernst & Young Romania.
Despre barometrul "Antreprenorii Vorbesc"
Analiza a cuprins cinci factori: accesul la finantare, reglementarea si impozitarea, educatia si formarea profesionala, cultura antreprenoriala, sprijinul coordonat, definiti de Alianta Tinerilor Antreprenori G20 la Summit-ul G20 din Toronto, Canada (20-22 iunie 2010).