24 August 2009

De la vanzari de multinationala la boutique cu produse cosmetice artizanale

In Cehia, tara din care provine, Manufaktura nu este doar un brand care concureaza cu nume precum l’Occitane sau The Body Shop, ci inseamna istorie. In Romania, aceasta marca este prezenta de doar doi ani si deocamdata este afacerea de suflet a unui fost manager de multinationala.

Povestea Seven Spa Cosmetics

Daca te plimbi pe strada Smardan din Centrul Vechi al Capitalei poti observa nu doar noile terasele aproape mereu pline, ci si un magazin micut vopsit cu auriu si cu vitrinele incarcate de produse cosmetice.

Manufaktura se afla aici din luna august a anului trecut si este primul magazin de acest gen deschis de catre Sorin Patrascu (33 de ani), directorul Seven Spa Cosmetics, compania care comercializeaza produsele in Romania.

Manufaktura este o gama de produse SPA fabricate manual, ingredientele provenind din izvoarele termale de la Karlovy Vary (Carlsbad), o faimoasa statiune balneara din Cehia.

"In urma cu sapte ani am fost la Praga, am cumparat produsele si mi-au ramas la suflet. Peste un an, doi am revenit sa-mi refac proviziile. Iar a treia si a patra oara cand m-am intors la Praga am cumparat de acolo. Imi placea ca de fiecare data cand mergeam, produsele erau rebranduite. Asa mi-am dat seama ca era o firma dinamica. Iar la inceputul lui 2007 am zis ca le vreau si in Romania", isi aminteste Sorin Patrascu care, la acea vreme, era director de vanzari pe zona de sud al Mediplus, cel mai mare distribuitor de medicamente de pe piata locala.

I-a contactat pe cei de la Ceský národní podnik, compania care fabrica din 1991 produsele in Cehia, iar prima achizitie de cosmetice a insemnat de fapt si investitia initiala in afacere. Aceasta a fost de aproximativ 27.000 euro si a avut loc in toamna lui 2007, suma necesara provenind din vanzarea unui teren.

Produsele au fost distribuite incepand cu decembrie 2007 in doua hipermarketuri din tara timp de aproximativ sase luni si in farmaciile Dona. Pentru ca vanzarile nu au fost pe masura asteptarilor, la fel si conditiile impuse de supermarketuri, Patrascu s-a hotarat sa renunte la aceasta metoda de distributie.


De la distributia in hipermarketuri la un boutique in Centrul Vechi al Capitalei

"Brandul nu se potriveste cu supermarketul pentru ca cei care merg acolo nu cauta asa ceva. Apoi am vrut magazin in Centrul Istoric pentru ca asa este in orice oras din Europa si in farmacii pentru ca am lucrat zece ani in aceasta industrie si fiindca atunci cand cumperi un produs din farmacie este sigur ca este de calitate", afirma Patrascu.

Managerul recunoaste ca a pierdut foarte multi bani in urma distributiei in hipermarketuri si, chiar daca nu precizeaza suma totala, afirma ca numai taxele de prima livrare au fost de 16.000 euro.

Spatiul din Centrul Vechi l-a inchiriat in ianuarie 2008 si, desi magazinul trebuia sa se deschida in martie - aprilie, din cauza lucrarilor de refacere din zona, cladirea a putut fi folosita abia din luna iulie.

Potrivit directorului Seven Spa Cosmetics, publicul tinta al produselor Manufaktura sunt persoanele de toate varstele carora le plac produsele de rasfat, dar si cele care vor sa faca un cadou.

In general, magazinul are cateva zeci de clienti pe zi, majoritatea cumparand doua produse, valoare medie a achizitiilor fiind de 40 lei. Dupa cum declara Sorin Patrascu, preturile in Romania sunt medii, adica cu aproximativ 10-20% mai mari decat in Cehia, dar mai mici decat in alte tari din strainatate.

Cea mai mare comanda de pana acum a fost de aproximativ 3.000 euro - din partea unei companii de farmaceutice. O alta comanda importanta a fost data de un cabinet de avocatura.

Desi in luna august a anului trecut vanzarile au fost mari, in vara acestui an, acestea au scazut foarte mult. "Cand nu erau terasele, vizibilitatea magazinului era mai mare si lumea mai intra sa vada ce este aici. Acum vin multi oameni, dar pentru altceva, iar deschiderea de noi terase ne-a mai scazut vanzarile, deoarece oamenii nu mai intra in magazin. Avem clienti si turisti, dar multi intreaba daca sunt produse romanesti si sunt putin dezamagiti cand le spun ca nu", povesteste managerul.

Desi vanzarile din magazin si din farmacii nu sunt la nivelul la care se astepta, Patrascu spune ca nu-i pare rau ca a deschis aceasta afacere, dar daca ar reincepe acum, nu ar mai distribui Manufaktura in supermarketuri.

"Am fost invatat cu vanzari mari si asta m-a costat", a conchis managerul.

Perioadele in care cele doua angajate ale magazinului au avut cel mai mult de lucru au fost decembrie - cand vanzarile au fost de trei, patru ori mai mari, martie si Zilele Bucurestiului, cand produsele s-au vandut cat intr-o luna de zile.


Intre criza si sezonalitate, la un profit de pana la 3.000 lei/luna

"O perioada am refuzat sa cred ca este vorba de criza. Am zis ca este sezonalitate, ca produsele sunt pentru persoanele care vor sa faca un cadou, dar acum cred ca este vorba si despre criza. Pentru ca, in timp ce brandul a castigat notorietate, vanzarile au ramas plafonate, adica sunt la aproximativ 70% din ceea ce estimam", afirma Patrascu.

Compania este la inceput pe profit, dar managerul recunoaste ca afacerea este deocamdata doar una de suflet si nu ar putea trai inca din aceasta.

"Este un nivel cu care supravietuiesti, dar am planuri prin care sa fac in asa fel incat sa ma satisfaca si financiar. Acum cheltuielile pe luna sunt in jur de 2.000 euro (fara impozit) si ca profit raman, in medie, intre 1.000 si 3.000 de lei. Dar in anumite perioade, cum este aceasta, mai trebuie sa vii si cu bani de acasa", explica managerul.

Potrivit Ministerului de Finante, anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de aproximativ 60.000 euro si un profit de aproximativ 10.000 euro.

Pentru ca afacerea sa nu mai fie doar una de suflet vanzarile ar trebui sa creasca, iar Patrascu crede ca acest lucru se poate face distribuind produsele si in alte locuri decat in magazinul de pe Smardan si in farmacii.

"Am negociat cu trei mall-uri din Bucuresti, insa problema este ca intre trei si cinci ani de zile nu pot pleca de acolo. Sau pot pleca, dar platesc in continuare chiria, iar acum nu sunt pregatit pentru acest pas".

Cele mai solicitate produse sunt cele pe baza de bere, care inseamna aproximativ 30-40% din totalul vanzarilor, si cele cu vin.

"Berea cucereste datorita curiozitatii si prin miros. Nu au foarte mult succes produsele cu frisca, vanilie, prune si spumantele de baie, desi sarea de baie se vinde si e putin ciudat pentru ca se foloseste la fel. Sapunurile portionate s-au vandut cel mai bine in ultima perioada. Totodata, o diferenta fata de pietele din strainatate a fost gama cu ciocolata, care s-a vandut foarte bine in Romania, dar in alte tari nu, drept pentru care s-a oprit productia", spune Patrascu.

Pentru a creste vanzarile, din luna septembrie, directorul firmei vrea sa realizeze campanii pe termen scurt de fidelizare a clientilor. Pana acum nu a lucrat cu vreo agentie de relatii publice si nici cu vreuna de publicitate, dar a colaborat cu reviste, a promovat produsele in farmacii si pe site-uri, dar mai ales s-a bazat pe cumparatorii fideli.



Citeste si