20 Iunie 2011

Cum arata fabrica unde se asambleaza cel mai mare avion din lume



Toulouse, cel de-al patrulea oras ca marime din Franta, cunoscut drept "Orasul Rosu" datorita cladirilor din caramida rosie, este centrul aviatiei franceze, al industriei spatiale si sediul principal al constructorului de avioane Airbus, care asambleaza aici cel mai mare avion de pasageri din lume Airbus A380 si modelele A320, A330 si A340.

Cei mai mari constructori de avioane din lume sunt Airbus, detinut de EADS (European Aeronautic Defence and Space Company N.V.), cu sediul in Franta si Boeing detinut de BCA (Boeing Commercial Airplanes), cu sediul in Renton, Washington, USA.

Asemenea industriei auto, unde producatorii de masini creeaza noi segmente, constructorii de avioane vin cu noi modele mai mici sau mai mari decat cele existente. Asa a fost creat Airbus A380, cel mai mare avion de pasageri din lume.

Pana la aparitia lui A380, care a realizat primul zbor in aprilie 2005 din Toulouse, cel mai mare avion de pasageri era Boeing 747-400. Primul Airbus A380 a fost livrat in octombrie 2007 catre Singapore Airlines.

Airbus a primit peste 230 de comenzi pentru avionul A380, dintre care cele mai multe le-au facut arabii de la Emirates, acestia au cumparat 90 de bucati. Pretul lui A380 produs in patru unitati pe luna depaseste 350 de milioane de euro.

Airbus A380 poate transporta 555 de pasageri daca este configurat pe trei clase de confort sau 853 intr-o singura clasa de confort. A380 are doua punti si ofera cu 49% mai mult spatiu decat Boeing 747-400 care poate transporta 568 de pasageri in configuratia cu doua clase si 660 de persoane in cea cu o singura clasa, economic.

Modelul A380 arata precum un iaht, cu scaune din piele reglabile electric care se pot face pat, insertii din lemn, lumini de ambianta care isi pot schimba culoarea, cinci baruri, cabina de dus si doua scari largi pentru a ajunge pe puntea de la etaj.

Avionul cu patru motoare impresioneaza atat prin dimensiuni, este aproape cat un stadion de fotbal are 70 de metri lungime si 80 latime, cat si prin autonomia de zbor, 15.000 de km cu un plin, poate zbura fara oprire de la New York la Hong Kong sau de la Sydney la Istanbul, cu o viteza de 900 de km pe ora.

Avionul A380 este construit pe bucati in Franta (cockpitul), Germania (fuzelajul), Spania (partea din spate) si Marea Britanie (aripile), fiind asamblat in Toulouse la fabrica Jean-Luc Lagardère. Partile sunt transportate cu avionul Airbus Beluga A300-600ST, folosit pentru a aduce bucati de avion dintr-o tara intr-alta. Aripile sunt transportate cu vaporul intrucat nu au loc in niciun avion.

Dupa asamblare, avionul zboara la Hamburg in Germania, pentru a fi vopsit. Cantitatea de vopsea necesara pentru exteriorul unui singur avion A380 este de circa patru tone.

Aripile modelului A380 pot sustine o greutate de pana la 650 de tone. Avionul incarcat ar putea ajunge la circa 550 de tone, din care 80 de tone sunt pasagerii si circa 200-250 de tone carburantul.

Airbus prefera sa construiasca pe bucati avionul intrucat astfel reduce cu 4% timpul de construire.

Componentele lui A380 provin de la furnizori de pe tot globul, contractele cele mai mari fiind cu Rolls-Royce, Safran, United Technologies, General Electric si Goodrich.

Airbus foloseste aceleasi comenzi in avioane, cockpit-ul arata la fel de la A320 la A380, pentru a reduce costurile de training cu angajatii. Personalul A320 ar avea nevoie de 7 zile de training pentru a trece la modelele A330 si A340, 9 zile pentru A350 XWB si 13 zile pentru A380.

Din 2007 si pana in prezent Airbus a fost pe primul loc la comenzi pentru avioane, depasind rivalul Boeing. Din 2001 si pana in 2010, Airbus a primit peste 10.000 de comenzi.

“Numarul de pasageri se dubleaza la fiecare 15 ani, astfel ca traficul din 2010 va fi de doua ori mai mare in 2030, cresterea anuala fiind in medie de 4,7%”, a declarat David Velupillai, director de marketing Airbus.

Compania franceza Airbus are 52.000 de angajati la 16 unitati de productie din patru tari europene, Germania, Franta, Marea Britanie si Spania. Liniile de asamblare sunt in Toulouse, Franta, pentru modelele A320, A330, A340, A350, A380; Hamburg, Germania, pentru modelele A318, A319, A320, A321 si in Tianjin, China, pentru modelele A319 si A320.

Airbus a avut in 2010 venituri de 30 de miliarde de euro. Compania are subsidiare in China, Japonia, India si SUA.

Cel mai vandut model al Airbus este A320, cu 7.000 de comenzi, facute de 320 de clienti. Operatorul aerian low-cost Wizz Air este cel mai mare client pentru A320, cu 132 de avioane comandate.

Airbus detine 58% din avioanele operatorilor de linie cu 2.850 de unitati, in timp ce Boeing are 42%. Pe segmentul low-cost, Airbus are 60% din piata cu 1.000 de avioane, iar Boeing detine 40%. Pe zborurile charter, Airbus are 60%, cu 200 de avioane, si Boeing 40%.



Citeste si