9 Octombrie 2014

Disneyland Paris, una dintre cele mai populare destinatii turistice, a ajuns un esec financiar la 22 de ani de la lansare



Walt Disney a anuntat saptamana aceasta un plan de salvare de un miliard de euro pentru subsidiara Disneyland Paris, scrie Financial Times.

Desi in continuare o destinatie turistica de top a Europei, Disneyland Paris a fost lovit de recesiune mult mai puternic decat competitorii sai. Pentru a reveni pe profit parcul de distractii are nevoie de circa 15 milioane de vizitatori pe an. In ultimele 12 luni au fost doar 14,1 milioane de turisti. Ca urmare pierderile asteptate sunt in jurul a 110-120 mil. euro.

In schimb, Disneyland Paris pare ingropat de datoria calculata la circa 1,75 mld. euro. “Calcaiul lui Ahile a fost in cazul nostru datoria acumulata, incomparabila cu cea a competitorilor nostri”, spune Mark Stead, directorul financiar al companiei.

In plus, legislatia muncii si reglementarile privind planificarea afacerilor fac dificila o reproducere in Franta a succesului avut de alte companii Disney in alte tari. Spre exemplu, Disney a subestimat costurile cu forta de munca in Franta. Inainte de deschiderea parcului de distractii executivii estimasera un procent de 13% din venituri. In schimb, in 1992 adevarata cifra era de 24% din venituri, iar un an mai tarziu costurile cu forta de munca sarisera la 40% din venituri.

Sursa foto: Disneyland, Shutterstock.com

In cei 22 de ani de la deschidere Disneyland Paris a incheiat rar pe profit. In anul deschiderii, criticii au sustinut ca parcul de distractii reprezinta un “Cernobal cultural”. In 1994, la doar doi ani de la deschidere, a fost salvat din faliment printr-o infuzie de 350 mil. dolari venita din partea familiei regale din Arabia Saudita, care detine in prezent 38% din actiuni.

In 2010, parcul de distractii a tinut prima pagina a ziarelor prin cele doua sinucideri ale unor bucatari, o dovada clara a conditiilor precare de munca din cadrul companiei. La aceste aspecte se adauga o problema comuna tuturor vizitatorilor: italieni, francezi sau spanioli, cu totii se confrunta cu un context economic dificil care ii forteaza sa nu mai cheltuiasca atat de multi bani pentru Goofy sau Donald. Astfel, in perioada aprilie-iunie in acest an, Disneyland Paris a afisat o scadere de 12.000 in noptile de cazare.

Spre comparatie, parcurile de distractie Disney din Florida si California au avut o crestere de 10% a veniturilor in ultimul an. Francezii in schimb isi pun toate sperantele intr-o noua atractie turistica Star Wars ce va fi inaugurata in 2017.



Citeste si