WALL-STREET.ro in colaborare cu Vlad Diaconu, unul dintre cei mai cunoscuti specialisti din industria eCommerce si fondator TheStartups.eu, va propun in urmatoarele luni o serie de articole in care vom descrie cele 6 componente ale unui business eCommerce si cum trebuie setate pentru a obtine o afacere online de succes. Totodata, va invitam sa va inscrieti la evenimentul anului in eCommerce, ecomTEAM, care va avea loc pe 27 si 28 martie la Brasov, Ramada Hotel.
1/ 6: PORTOFOLIUL
1. Ce este portofoliul de produse?
Portofoliul reprezinta gama de produse pe care urmeaza sa le comercializezi si este primul pas pe care trebuie sa-l bifam atunci cand vrem sa lansam un business online.
2. Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie sa tii cont cand construiesti un portofoliu?
- Utilitatea - ce nevoi rezolva produsele pe care urmeaza sa le comercializezi?
- Publicul-tinta - Cum arata profilul cumparatorului ideal al produselor tale? Te adresezi unui public larg, sau mai degraba unei nise?
- Diferentiatorii - care sunt punctele forte ale afacerii tale? Prin ce te deosebesti de concurenta si de ce ar alege consumatorii sa cumpere de la tine in detrimentul competitorilor tai?
- Diversitatea - ai optat pentru o gama variata de produse, sau mergi pe principiul “putin si bun”? Produse de masa, sau de lux?
- Preturile - in ce categorie de pret se vor incadra produsele tale? Vei oferi discount-uri si pachete promotionale, sau vei comercializa produse de calitate superioara, la preturi peste medie?
- Gestionarea stocurilor - vei opera cu stocuri mari pe care le achizitionezi in avans de la furnizori, sau vei opta pentru modelul de pre-comanda? Cum se va face sincronizarea stocurilor?
3. Din ce elemente este compus portofoliul intr-un e-commerce?
- Studiul de piata - primul pas este sondarea pietei pentru a stabili care sunt cele mai cautate, vandute si performante produse, luand in calcul criteriile de la punctul anterior;
- Analiza concurentei - in pasul 2 vom studia marii jucatori pentru a observa care sunt punctele lor forte: strategiile comerciale, beneficiile, modul de prezentare a produselor, politica de preturi si retur, desfasurarea campaniilor etc.;
- Contractarea furnizorilor - in pasul 3 vom prospecta furnizorii si-i vom alege pe cei pe care ii consideram cei mai potriviti pentru modelul nostru de business;
- Selectia de produse - odata stabiliti furnizorii, vom decide tipurile de produse pe care le vom achizitiona, mixul de marja si frecventa cu care vom face achizitiile;
- Construirea categoriilor - acest pas este un proces intern prin care determinam cum va arata meniul de navigare de pe site-ul nostru (categorii si subcategorii)
- Continut - descrierea produselor, atribute, filtre, criterii de sortare, SEO, tag-uri de produs (nou, promo etc);
- Planificarea campaniilor - acest pas este esential in construirea portofoliului si presupune colaborarea cu departamentul de marketing pentru a organiza vanzarile pentru urmatorul an.
- Plan comunicare - selectia de produse pe care o comunici in newsletter, social media, pagini speciale, afiliere, bannere.
4. De ce resurse avem nevoie cand construim un portofoliu?
- Buget - cat va reprezenta bugetul de achizitii?
- Echipa - este recomandat sa avem minimum un manager de categorii, un responsabil de achizitii si un asistent al acestuia;
- Sisteme de lucru - baza de date de produse, sisteme de gestionare a stocurilor, sisteme de corespondenta cu furnizorii, sisteme de raportare.
5. Ce indicatori de performanta urmarim?
- Topuri: cautari, recomandari, vanzari;
- Numarul total de comenzi pe zi, saptamana, luna si campanie;
- Numar produse pe categorii /subcategorii;
- Marja pe categorii /subcategorii;
- Valoarea medie si cantitatea medie pe cosul de cumparaturi.
Ca durata de construire si setare a portofoliului, echipa va depune, in medie, un efort de 4-6 luni.
Citeste si:
Capitolul “Portofoliu” face parte din framework-ul de eCommerce “Critical Me” si este elaborat in cadrul workshop-ului “How to e-Commerce”, sustinut de echipa theStartups.eu.
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: