1/ 6: PORTOFOLIUL

1. Ce este portofoliul de produse?

Portofoliul reprezinta gama de produse pe care urmeaza sa le comercializezi si este primul pas pe care trebuie sa-l bifam atunci cand vrem sa lansam un business online.

2. Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie sa tii cont cand construiesti un portofoliu?

  • Utilitatea - ce nevoi rezolva produsele pe care urmeaza sa le comercializezi?
  • Publicul-tinta - Cum arata profilul cumparatorului ideal al produselor tale? Te adresezi unui public larg, sau mai degraba unei nise?
  • Diferentiatorii - care sunt punctele forte ale afacerii tale? Prin ce te deosebesti de concurenta si de ce ar alege consumatorii sa cumpere de la tine in detrimentul competitorilor tai?
  • Diversitatea - ai optat pentru o gama variata de produse, sau mergi pe principiul “putin si bun”? Produse de masa, sau de lux?
  • Preturile - in ce categorie de pret se vor incadra produsele tale? Vei oferi discount-uri si pachete promotionale, sau vei comercializa produse de calitate superioara, la preturi peste medie?
  • Gestionarea stocurilor - vei opera cu stocuri mari pe care le achizitionezi in avans de la furnizori, sau vei opta pentru modelul de pre-comanda? Cum se va face sincronizarea stocurilor?

3. Din ce elemente este compus portofoliul intr-un e-commerce?

  • Studiul de piata - primul pas este sondarea pietei pentru a stabili care sunt cele mai cautate, vandute si performante produse, luand in calcul criteriile de la punctul anterior;
  • Analiza concurentei - in pasul 2 vom studia marii jucatori pentru a observa care sunt punctele lor forte: strategiile comerciale, beneficiile, modul de prezentare a produselor, politica de preturi si retur, desfasurarea campaniilor etc.;
  • Contractarea furnizorilor - in pasul 3 vom prospecta furnizorii si-i vom alege pe cei pe care ii consideram cei mai potriviti pentru modelul nostru de business;
  • Selectia de produse - odata stabiliti furnizorii, vom decide tipurile de produse pe care le vom achizitiona, mixul de marja si frecventa cu care vom face achizitiile;
  • Construirea categoriilor - acest pas este un proces intern prin care determinam cum va arata meniul de navigare de pe site-ul nostru (categorii si subcategorii)
  • Continut - descrierea produselor, atribute, filtre, criterii de sortare, SEO, tag-uri de produs (nou, promo etc);
  • Planificarea campaniilor - acest pas este esential in construirea portofoliului si presupune colaborarea cu departamentul de marketing pentru a organiza vanzarile pentru urmatorul an.
  • Plan comunicare - selectia de produse pe care o comunici in newsletter, social media, pagini speciale, afiliere, bannere.

4. De ce resurse avem nevoie cand construim un portofoliu?

  • Buget - cat va reprezenta bugetul de achizitii?
  • Echipa - este recomandat sa avem minimum un manager de categorii, un responsabil de achizitii si un asistent al acestuia;
  • Sisteme de lucru - baza de date de produse, sisteme de gestionare a stocurilor, sisteme de corespondenta cu furnizorii, sisteme de raportare.

5. Ce indicatori de performanta urmarim?

  • Topuri: cautari, recomandari, vanzari;
  • Numarul total de comenzi pe zi, saptamana, luna si campanie;
  • Numar produse pe categorii /subcategorii;
  • Marja pe categorii /subcategorii;
  • Valoarea medie si cantitatea medie pe cosul de cumparaturi.

Ca durata de construire si setare a portofoliului, echipa va depune, in medie, un efort de 4-6 luni.

Capitolul “Portofoliu” face parte din framework-ul de eCommerce “Critical Me” si este elaborat in cadrul workshop-ului “How to e-Commerce”, sustinut de echipa theStartups.eu.

Stanciu, eMAG: Tendinta...
Citeste si: Stanciu, eMAG: Tendinta preturilor va fi una de crestere