3 / 6

2009 in publicitatea online a fost anul……

Mihai Seceleanu (foto) (seceleanu.ro), CEO al InternetCorp., considera ca 2009 a reprezentat anul recesiunii in publicitatea online, primul an in care piata a scazut (in zece ani de istorie a acesteia). Potrivit estimarilor sale, piata de publicitate online din Romania se ridica la finalul lui 2009 in jurul valorii de 12-13 mil. euro.

Principala greseala pe care jucatorii din aceasta industrie au comis-o a fost faptul ca nu s-au pregatit suficient de bine pentru o astfel de scadere a pietei, reactionand cu intarziere la primele semnale ale reducerii bugetelor alocate acestui mediu de comunicare.

La randul sau, Marius Pahomi declara ca politica comerciala a reprezentat una dintre greselile jucatorilor din online, TV-ul reactionand mult mai bine din acest punct de vedere. O solutie propusa in acest sens consta in mai multa inovatie, mai multa proactivitate, mai multa flexibilitate. “Banii vin acum doar din acele proiecte care reusesc sa se vanda de la sine. 2009 a fost anul in care publicitatea online a facut un dus rece”, spune Pahomi, care preconizeaza un nivel de 15 mil. euro pentru industria de profil.

Focusul exclusiv pe proiectele personale, acceptarea unor conditii dezavantajoase pentru site-uri, sacrificarea continutului de calitate in “goana dupa cifre de trafic” sunt cateva din greselile sesizate si de Augustin Roman. Solutia propusa? “Sa se creeze reguli si sa se respecte”.

In opinia lui Dragos Stanca, 2009 a reprezentat anul realismului in publicitatea online autohtona.

”Online-ul nu este in criza. Media este in criza, asemenea intregii economii. In aceasta criza, in tabloul gri care s-a conturat in 2009, online-ul s-a descurcat si se descurca onorabil. Cred ca online-ul isi va reveni singur si sigur de indata ce conditiile generale de piata se vor «indulci». Si mai cred ca in maxim 5 ani online-ul va depasi toate celelalte media ca volum de bani alocati din mixul de marketing, cu exceptia televiziunii care va ramane lider, avand puterea sa isi adapteze formatul la noul trend (on-demand)”, crede Stanca.

Potrivit estimarilor sale, piata ar putea totaliza in 2009 in jur de 22-23 milioane de euro, din care jucatorii locali isi vor adjudeca 16-17 milioane de euro.

“Raportat la print, de exemplu, care a cazut cu peste 50% in unele cazuri, online-ul a ramas relativ constant. Deci, pe o piata in scadere, se poate spune ca a inregistrat un boom. Estimarea mea e ca socotind toti banii investiti in online, inclusiv Yahoo si Google, online-ul si-a dublat cota fata de celelalte medii, de la 3-4% la peste 6%. A fost singurul mediu care a crescut, alaturi de TV”, spune Dragos Stanca.

De asemenea, Laurentiu Pop spune ca piata de publicitate online a ajuns la capitolul eficientizare. “Anul trecut o intreaga piata si-a imbogatit vocabularul: daca pana acum nu auzeam decat pe la conferinte cu invitati straini termini ca reach, cost-per-lead, user engagement, target affinity, in 2009 termenii au fost vehiculati in majoritatea campaniilor”.

Cei care nu au inteles schimbarile prin care trece intreaga piata de comunicare au comis greseala majora de a mentine aceasi abordare ca in 2007, 2008, mai spune Pop.

“Din pacate, au fost cativa din fiecare categorie (clienti, agentii, publisheri, regii) care nu s-au adaptat deloc la mersul pietii si au avut de pierdut: lipsa obiectivelor clare, planning bazat exclusiv pe numar de afisari de bannere, lipsa ofertelor inovative. Intotdeauna, in situatii de criza, accentul pus pe eficienta si focusul pe indeplinirea obiectivelor clientului sunt cheia succesului”, afirma Laurentiu Pop.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri