Aproape 300.000 mp de spatii de retail livrati in Romania
Vara lui 2009, cea mai grea perioada
Primele esecuri
Ce au invatat jucatorii de pe piata de retail
2 / 6

Vara lui 2009, cea mai grea perioada

In paralel cu noile deschideri de magazine si centre comerciale, ultimul an a adus si evenimente grele atat pentru unii dezvoltatori, cat si pentru unii retaileri.

„Desi criza a inceput sa dea de gandit serios jucatorilor din piata inca de la sfarsitul anului 2008, totusi vara lui 2009 a fost marcata de cele mai multe evenimente negative. Inchiderea Armonia Braila a reprezentat prima inchidere a unui centru comercial de pe piata din Romania. Chiar daca Armonia Braila a fost inchis pentru repozitionare si gasirea unui noi concept, si chiar daca astfel de evenimente se petrec pe pietele mature si in conditii de ascensiune economica, a dat foarte mult de gandit celor prezenti pe piata de retail”, a afirmat Monica Barbu.

La scurt timp dupa Armonia Braila (foto), inchiderea Trident Shopping Center Sibiu a continuat seria neagra a inchiderilor de centre comerciale. „Ambele centre comerciale au fost inchise la relativ putin timp dupa deschidere, demonstrand faptul ca o piata de retail tanara este mult mai volatila la conditii de criza decat o piata matura”, subliniaza vicepresedintele The Advisers.

In acelasi timp, reactionand la scaderea consumului populatiei, scadere chiar drastica pe anumite segment, retailerii au incercat sa se adapteze noilor conditii si au efectuat schimbari.

„Segmentul electrocasnicelor a fost printre primele segmente ale pietei de retail atinse in mod semnificativ de criza. Desi Domo a intrat mai puternic pe piata din Ungaria prin preluarea Electroworld, operatorii de pe aceasta piata fac in continuare eforturi de a eficientiza activitatea, de a taia si chiar elimina costuri, existand chiar si discutii de intrare in insolventa din partea unor retaileri”, explica Monica Barbu.

Nici segmentul supermarketurilor nu a scapat de efectele crizei: Spar a intrat in insolventa la cererea actionarilor sai din cauza datoriilor acumulate si incapacitatii de plata, Trident a intrat in insolventa, Primavara a inchis supermarketul din Euromall Pitesti, G’Market a inchis unitatea din Bacau, Ethos a inchis trei magazine, iar Pic restructureaza afacerea.

In afara de segmentul electrocasnicelor si a supermarketurilor, au fost si alti retaileri afectati in mod profund de criza: Leonardo a inchis 30 de magazine si restructureaza in continuare afacerea, Ultra Pro a inchis toate magazinele, Mondex a cerut deschiderea procedurii de insolventa, in timp ce Coffee Heavan s-a retras de pe piata din Romania odata cu inchiderea unitatii din Baneasa Shopping City.

O analiza succinta a evenimentelor negative din aceasta perioada arata ca afectati de criza au fost, in primul rand, operatorii locali. Oricum, piata de retail din Romania avea un segment restrans de operatori locali, astfel incat efectele crizei determina o dependenta si mai mare de brandurile internationale”, mai spune consultantul.





Inapoi la articol

Setari Cookie-uri