Aproape 300.000 mp de spatii de retail livrati in Romania
Vara lui 2009, cea mai grea perioada
Primele esecuri
Ce au invatat jucatorii de pe piata de retail
4 / 6

Ce au invatat jucatorii de pe piata de retail

In ultimul an s-a schimbat atitudinea tuturor jucatorilor de pe piata de retail: de la cumparatori si retaileri, la dezvoltatori si banci, spune consultantul The Advisers.

„Fiind o piata care reactioneaza imediat la fluctuatiile consumului populatiei, ultimul an a bulversat planul de afaceri al multor companii active pe piata de retail. Inchiderile de centre comerciale si cererile de insolventa a demonstrat ca, desi suntem o piata relativ tanara, nu ne permitem sa crestem in ritmul pe care ni l-am dori si suntem dependenti de ceea ce se intampla pe pietele mature”, explica Monica Barbu.

In opinia sa, una dintre lectiile cele mai importante pe care ni le-a servit evolutia pietei din ultimul an a fost ca nu se poate dezvolta orice.

„De cele mai multe ori, dezvoltarile din Romania au fost inspirate, in mod firesc, de evolutia de pe pietele mature, precum Germania, Franta, Marea Britanie, dar si de cele in curs de maturizare, ca Spania sau Portugalia. Totusi, experienta ultimilor ani a demonstrat ca un concept de success pe alte piete nu va functiona in mod automat si pe piata din Romania”, precizeaza consultantul.

Tot ca efect al crizei, cumparatorii, poate veriga cea mai importanta in mecanismul pietei de retail, si-au reconsiderat modelul de consum. In primul rand, spune Monica Barbu, criza a atras atentia asupra faptului ca economisirea nu facea parte din obisnuita populatiei locale. In al doilea rand, moda cumparaturilor a fost incetinita si de cresterea numarului de someri, dar si de faptul ca romanii plecati in strainatate nu mai trimit bani acasa.

In ceea ce priveste chiriile, ultimul an a fost marcat de re-negocieri in aproape toate centrele comerciale din tara, dar si in cazul unitatilor stradale, unde rata de neocupare a crescut vizibil. „Reducerile de chirii au fost de 20 – 30%, in functie de locatie (n.r: Bucuresti sau provincie), insa pe anumite tipuri de retail au fost si reduceri mai drastice”, afirma Barbu.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri