"Licitatiile lansate de CFR pe ramura nordica a Coridorului IV sunt finantate in programul valabil in 2007-2013. Daca o licitatie va fi anulata din orice motiv inseamna ca pierdem orice perspectiva de finantare pana la urmatorul exercitiu financiar al Uniunii Europene, 2014-2020", a declarat joi, intr-o conferinta de presa, secretarul general al asociatiei, Stefan Roseanu.

CFR asteapta oferte, in aceasta perioada, pentru mai multe licitatii privind modernizarea caii ferate Sighisoara-Coslariu, fiecare vizand un anumit tronson al liniei respective.

Linia de cale ferata Coslariu-Sighisoara are 95 de kilometri, iar lucrarile de modernizare sunt estimate la 1,1 miliarde euro si o durata de patru ani.

Pentru a sustine dezvoltarea caii ferate, cinci asociatii din domeniu au constituit programul Romania Feroviara 2020, prin care intentioneaza sa realizeze strategii de dezvoltare la nivel guvernamental. Cele cinci asociatii sunt Alianta Pro Calea Ferata, Asociatia Industriei Feroviare din Romania (AIF), Asociatia Transportatorilor Feroviari din Romania (ATFER), Club Feroviar si Organizatia de Reparat Material Rulant (OPREMAR).

Obiectivele programului lansat joi sunt cresterea volumelor de trafic pentru calatori si marfa, schimbarea perceptiei asupra transportului feroviar si incurajarea cercetarii si dezvoltarii in sectorul feroviar, prin constituirea unor departamente specializate la nivelul Ministerului Transporturilor si CFR-urilor, care sa atraga si sa sprijine noile tehnologii.

Referitor la valorile de trafic din toate modurile de transport, Roseanu a spus ca acestea au crescut in 2010, comparativ cu anul 1990, insa ponderea transportului pe calea ferata a scazut semnificativ.

"Prin aceasta strategie urmarim stoparea scaderii traficului de calatori si de marfa si obtinerea unei cresteri de minim 3-5% dupa anul 2015, daca investitiile se vor face corect. Traficul total a crescut cu 20-30% in 2010 fata de 1990, dar ponderea caii ferate a scazut la sub 15%, deci exista o piata unde calea ferata poate recupera", a spus Roseanu.

El a adaugat ca intr-o statistica europeana, referitoare la investitiile pe kilometru, Romania este plasata pe ultimul loc, cu valori ale investitiilor de cinci-sase ori mai mici fata de Bulgaria.

Citeste si:

Unul dintre obiectivele promovate de programul Romania Feroviara 2020 este realizarea liniei de mare viteza pe relatia Constanta-Bucuresti-Arad.

"Linia nu va fi realizata pana in 2020, dar trebuie facute demersurile necesare pentru a putea atrage fondurile necesare investitiei, undeva prin 2018, pentru ca astfel de proiecte dureaza 15-20 de ani, chiar si in tarile dezvoltate", a aratat Roseanu.

El a spus ca va propune Ministerului Transporturilor constituirea de urgenta a unui grup de lucru, pentru a acumula experienta altor tari, inclusiv a Chinei.

Referitor la modernizarea Coridorului IX Giurgiu-Bucuresti-Ploiesti-Iasi, secretarul Asociatiei a spus ca a fost neglijat de autoritati la capitolul reparatii si intretinere, deoarece asteptau bani europeni pentru reconstructia acesteia.

"E clar, la cum evolueaza PIB-ul Romaniei, ca nu vom avea bani pentru reconstructia Coridorul IX, asa ca trebuie introdusa modernizare acesteia in bugetul de stat pentru lucrari de intretinere", a precizat Roseanu.

Alt obiectiv promovat prin programul lansat de AIF este modernizarea liniei Calafat-Craiova, pentru a asigura fluxul de transport necesar constructorului de automobile Ford, care are o unitate de productie la Craiova.

AIF a fost infiintata in 2007, pentru promovarea intereselor industriei de profil, si reuneste furnizori de produse si servicii, firme romanesti si multinationale.