Aderarea la Uniunea Europeana, la 1 ianuarie 2007, va aduce preturi mai mari pentru masinile second hand. Majorarea nu va fi cauzata de taxele vamale, care vor fi suprimate de altfel, ci de taxa ecologica pe care ministrul Mediului si Gospodaririi Apelor, Sulfina Barbu, intentioneaza sa o propuna spre aprobare Executivului. Taxa pe mediu, a carei valoare ar urma sa fie intre 300 si 2.000 de euro, stabilita in functie de vechimea automobilului si de gradul de poluare a acestuia, ar urma sa se aplice la inmatricularea automobilelor rulate, aduse din Uniunea Europeana dupa momentul aderarii. Mai mult, oficiali din cadrul Ministerului Mediului precizeaza ca noua taxa de inmatriculare vizeaza doar autoturismele care vor fi inmatriculate pentru prima data in Romania si nu pe cele care sunt deja in circulatie. Acestei taxe urmeaza sa i se supuna atat autoturismele romanesti, cat si cele de import, noi sau vechi, a mai precizat ministrul Sulfina Barbu in cadrul unei conferinte de presa.

ACR considera ca este o masura anticoncurentiala

Reprezentantii Automobil Clubul Roman (ACR) sustin ca masura este o bariera fiscala artificiala, prin care se incearca limitarea importurilor de acest tip. “Activitatea de lobby a importatorilor de automobile pe langa Guvernul Romaniei si poate chiar pe langa Primul Ministru, fost si posibil viitor importator de automobile, pentru limitarea importurilor de automobile second hand, ca urmare a liberalizarii pietei auto in urma aderarii la UE, este pe cale sa si atinga obiectivul”, au precizat reprezentantii ACR. Mai mult, acestia considera ca masura este o “practica anticoncurentiala”, in conditiile in care preturile autoturismelor noi se vor diminua fata de valorile exagerat de mari existente in Romania. “Intr-o piata libera, in relatia vanzator-cumparator, Guvernul nu trebuie sa intervina folosind parghii protectionaliste in favoarea uneia dintre parti”, au mai precizat reprezentantii ACR.

Importatorii Si producatorii sunt avantajati

Doua sunt caracteristicile principale ale pietei auto romaneasti. In primul rand, in anul 2005 piata auto a crescut cu peste 40%, fiind al cincilea an consecutiv de crestere spectaculoasa pe acest segment, cu o valoare de piata de 3-3,5 miliarde de euro. Mai mult, potrivit cotidianului Financial Times, polonezii au cumparat doar 51.500 autovehicule noi, in trimestrul patru din 2005, cu 17,5 procente mai putin decat in perioada similara a anului 2004, in timp ce numarul autovehiculelor noi achizitionate in Romania s-a majorat, Polonia riscand sa piarda, in curand, primul loc pe aceasta piata, in favoarea Romaniei. Romania devine, in aceste conditii, piata auto cu cel mai mare potential din Europa, ceea ce va determina o concurenta acerba intre importatori si producatori. Astfel, taxa ecologica va determina orientarea clientilor spre masinile noi si mai putin spre cele SH. Contactat telefonic, Marius Carp, director in cadrul Asociatiei Importatorilor si Producatorilor de Autovehicule (APIA), a refuzat sa comenteze posibilele efecte ale propunerii Sulfinei Barbu.

Dacia trece pe profit

In conditiile in care viitorul este incert pentru ceilalti doi jucatori, Aro si Daewoo, Dacia a inregistrat profit. De fapt, anul trecut a insemnat pentru compania Dacia prima trecere pe profit, dupa cinci ani in care pierderile cumulate s-au cifrat la 363 milioane euro. In primul an complet de productie a modelului Logan, profitul companiei Dacia s-a ridicat la 57 milioane euro, pe fondul unei cifre de afaceri de 1,2 miliarde euro, mai mare decat nivelul cumulat al cifrei de afaceri din 2003 si 2004, a anuntat, ieri, directorul general al companiei, Francois Fourmont. In 2004, Dacia a inregistrat pierderi de 72,3 milioane euro, din care pierderi operationale de 59 milioane euro. Anul trecut, Renault a investit la Dacia 157 milioane euro, valoarea totala a investitiilor ajungand astfel la 630 milioane euro.

Preturile la care sunt comercializate versiunile popularului autoturism Dacia Logan ar putea creste in cazul in care cursul de schimb pentru euro va cobori sub nivelul de 34.000 de lei vechi (3,40 RON), a mai declarat vicepresedintele companiei Dacia, Constantin Stroe. Stabilizarea monedei unice europene in jurul nivelului de 35.000 de lei vechi ar fi convenabila pentru Dacia, care in acest caz nu va opera ajustari de pret, a precizat Stroe. Potrivit directorului general al companiei Dacia, Francois Fourmont, evolutia monedei nationale in raport cu euro este urmarita cu mare atentie, parand sa urmeze in 2006 tendinta din prima parte a anului 2005, cand euro s-a depreciat accentuat si a coborat pana la 34.000 de lei vechi. O depreciere a euro ar perturba planurile financiare ale constructorului autohton de autovehicule, , o mare parte din achizitii efectuandu-se in lei, cu influenta semnificativa asupra costurilor.