Serviciul de inmatriculare Bucuresti a primit, de la inceputul anului, doar cinci cereri de inmatriculare a autovehiculelor, dintre care una de la antrenorul Anghel Iordanescu, care a platit patru mii de euro pentru un autoturism Audi, aferenti taxei de prima inmatriculare prevazuta in Codul Fiscal.

Iordanescu si-a calculat singur taxa de inmatriculare si a constat ca are de platit patru mii de euro, bani achitati la trezorerie. "Chitanta de la trezorerie trebuie sa contina si seria de inmatriculare a vehiculului cumparat", a declarat pentru NewsIn, comisarul sef, Dan Mosescu.

Pagina electronica a Ministerului Finantelor afiseaza calculatorul necesar aflarii taxei de prima inmatriculare, astfel ca fiecare cetatean isi poate calcula singur taxa, in functie de autovehiculul pe care doreste sa il cumpere.

Serviciul de inmatriculare din Bucuresti s-a confruntat si cu o situatie atipica pentru care a solicitat precizari de la Ministerul de Finante: un cetatean german a cumparat o masina japoneza, a inmatriculat-o in Germania, iar apoi a devenit rezident al Romaniei, calitate in care a vandut masina unui roman.

Taxa de prima inmatriculare a autoturismelor a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, in ciuda avertismentelor Comisiei Europene asupra incompatibilitatii acesteia cu Tratatul de aderare la UE, cat si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie.

Citeste si:

La nivel oficial, guvernantii romani au declarat ca taxa speciala pentru prima inmatriculare a fost introdusa pe baza unor principii care vizeaza, in primul rand, protectia mediului. Taxa ar trebui sa descurajeze atat cumpararea de masini cu emisii mari de noxe, cat si invadarea pietei auto romanesti, dupa aderare, cu autoturisme la mana a doua, asa cum s-a constatat din experienta tarilor recent integrate din Est.

Taxa de prima inmatriculare se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. in mod clar sunt avantajate masinile cu motor mai mic, noi si cu euro 4, categorie in care se incadreaza si masinile Dacia. Autoturismele cu o vechime mai mica de sase luni sunt considerate ca fiind noi.

Cel mai mic mic nivel al taxei, de 68 de euro, este perceput pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cm cubi si dotate cu euro 4, ajungand pana la 8.586 euro pentru masinile mai vchi de sase ani, noneuro si cu un motor de peste 3.000 cmc.

Potrivit purtatorului de cuvant al comisarului pentru taxe si impozite Laszlo Kovacs, Maria Assimakopoulou, o decizie a UE privind controversata taxa auto de prima inmatriculare ar putea veni peste un an si jumatate, in urma unor proceduri europene indelungate, daca Romania nu o va elimina din legislatie.