Ideea construirii modelului Logan a fost la inceput respinsa de majoritatea oficialilor Renault care considerau ca masina nu va putea aduce profit, scrie Louis Schweitzer, fost presedinte al Renault si initiator al proiectului Logan, intr-o carte lansata in Franta.

"Dat fiind ca aveam privilegiul, ca presedinte al Renault, sa nu tin cont de studiile economice care spuneau ca Logan nu poate aduce profit, am hotarat sa nu le iau in seama Daca totul se va desfasura conform planului vom vinde pe plan mondial 800.000 de masini Logan in 2010 si 1,2 milioane mai incolo, daca lucruile se vor desfasura asa cum ne dorim noi. Totul depinde de tari cum ar fi Iranul, unde desi situatia este complicata, avem o piata de 300.000 de masini pe an, sau de China, unde nu prea stim cand vom putea intra. Cert e ca in 2010, unul din trei sau patru vehicule vandute de grupul Renault va fi Logan, deci modelul va avea o importanta foarte mare pentru companie", scrie in cartea sa, Louis Schweitzer, presedinte al Renault intre 1992 si 2005, citat de pagina franceza de internet www.usinenouvelle.com.

Cartea lansata de Schweitzer pe 18 ianuarie in Franta se numeste "Anii mei la Renault - intre Billancourt si piata mondiala" si descrie cele mai importante evenimente din cei 13 ani cat Scweitzer a fost presedinte al Renault (1992 - 2005), de la alianta cu Nissan, pana la scoaterea pe piata a modelului Logan.

Schweitzer povesteste in carte ca ideea construirii unui automobil ieftin i-a venit cand a vizitat un hamgar urias plin de masini Lada in Rusia. Privind acele masini care practic aveau tehnologie Fiat din anii 60 si aratau foarte demodat, presedintele Renault s-a gandit ca piata cere o masina ieftina, care insa sa arate modern si sa fie foarte fiabila. Cele mai ieftine masini ale marcii Renault, Twingo si Clio, care costa de la 8.000 euro in sus, erau modele inaccesibile pentru patru cincimi din populatie. Masinile Lada costau in jur de 6.000 de euro, iar Schweitzer si-a propus sa construiasca un automobil modern, o masina populara al carui pret sa nu treaca de 5.000 de euro.

Dupa ce Renault a cumparat Dacia in 1999, Schweitzer a inceput munca de convingere pentru inceperea proiectului unei masini de 5.000 de euro. "In pofida deselor intalniri pe care le-am avut cu conducerea, proiectul nu mergea deloc iniante, iar inginerii imi spuneau ca e imposibil. Apoi am facut un lucru pe care nu-l putean face tot timpul: am anuntat in public ca vrem sa construim o masina de cinci mii de euro, fara macar sa stim daca lucrul este posibil. A fost modul prin care eu am lansat o provocare pentru Renault, si compania aceasta adora provocarile", scrie fostul presedinte al Renault in cartea sa, potrivit NewsIn.

El a adaugat ca unul dintre secretele costurilor reduse a tinut de faptul ca Logan are de trei ori mai putine piese decat un Clio spre exemplu, si cantareste un pic sub o tona, in timp ce Clio are 1,200 de kilograme. "E mult mai usor sa faci un produs de calitate cand ai de trei ori mai putine piese, deoarece apar mult mai putine probleme legate de ajustarea si combinarea acestora. E un lucru pe care l-am invatat de la patronul Swatch. Inventia geniala a Swatch tine da faptul ca ceasurile lor au de trei sau patru ori mai putine piese decat alte ceasuri clasice. Exact asta am facut si noi la Logan. Sa construiesti o masina cu de trei ori mai putine piese decat celelalte nu e ceva care sa mearga de la sine, din punct de vedere tehnic, asa ca am facut eforturi imense ca sa reusim", mai scrie Schweitzer.

El a adaugat ca la partea de desgin, din cauza constrangerilor de pret, producatorul nu si-a permis sa-i faca Logan-ului curbe rafinate sau sa mareasca suprafata geamurilor, deoarece costul era un factor decisiv. Inginerii Renault au stat chiar in cumpana daca sa puna sigla Logan pe partea din spate a masinii, fiindca ar fi adaugat un euro la costul de productie.

Pana la urma, masina de 5.000 de euro a ajuns sa porneasca de 6.400 de euro in Romania si de la 7.500 euro in occident. Oficialii Dacia si Renault au explicat ca o masina de exact 5.000 de euro ar fi fost extrem de saraca in dotari, lucrul inacceptabil chiar si pentru clientii romani care devin, de la an la an, din ce in ce mai pretentiosi. in plus, o masina de 5.000 de euro ar fi facut compromisuri la capitolul siguranta, lucru de neconceput pentru grupul Renault.

Citeste si:

Grupul Renault a inceput productia Logan la Pitesti in 2004. De atunci, pe plan mondial s-au vandut peste 400.000 de unitati, iar in prezentexista uzine in Romania, Rusia, Maroc si Columbia, iar in acest an incepe asamblarea in Rusia si Iran.

Preturile Logan-ului produs in India vor porni de la 7.800 euro

Versiunea de Logan pe care grupul Renault o va produce in India cu piese de la Pitesti in colaborare cu compania locala Mahindra va avea preturi care vor incepe de la 7.800 euro, potrivit cotidianului indian The Economic Times, care cita surse din Mahindra.

Preturile versiunii Logan berlina cu motor de 1,4 litri vor porni in India de la 450.000 - 500.000 de rupii (7.830 - 8.700 euro). Logan-ul cu volan pe partea dreapta va fi in momentul lansarii unul dintre cele mai ieftine masini de clasa medie din India. in prezent, cele mai ieftine modele din India sunt Fiat Petra, ale carui preturi incep de la 6.000 euro, Suzuki Swift, cu preturi de la 6.800 euro si Hyundai Getz, de la 7.000 de euro. in Romania, preturile pentru Logan berlina pornesc de la 6.400 euro.

Mahindra - Renault, companie la care Mahindra&Mahindra are 51,49% din actiuni, iar Renault restul, a inceput inca de anul trecut productia experimentala a berlinei Logan la uzina din orasul Nashik din vestul Indiei.

Desi producatorul nu a anuntat inca data exacta a lansarii, presa indiana a scris ca modelul va intra pe piata in a doua saptamana din februarie, iar pentru inceput vor fi construite 90 de masini pe zi, iar anul acesta Renault si Mahindra vor fabrica 50.000 de unitati Logan in India.

Mahindra - Renault va vinde Logan in India printr-o retea de 196 de dealeri care vor fi sustinuti de 104 ateliere de service. Investitia totala pentru proiectul Logan in India a fost de 7 miliarde rupii (121 milioane euro). Jumatate dintre componentele din care va fi fabricat Logan - ul indian vor veni din Europa (in special Romania), iar restul vor fi cumparate de la peste 35 de furnizori care produc in India.

Mahindra&Mahindra produce la Nashik doua automobile de teren, Scorpio si Bolero, intr-un ritm zilnic de 330 de unitati. Compania e specializata in productia de tractoare si vehicule comerciale usoare si are peste 11.000 de angajati. Producatorul indian e pe locul patru pe plan mondial la numarul de tractoare fabricate anual.