"Nu foloseste nimanui, nici salariatilor, nici intreprinderilor, nici clientilor, daca protectionismul politicii agricole franceze este transpus acum in sectorul auto", a declarat Martin Winterkorn intr-un interviu pentru publicatia germana Der Spiegel, care urmeaza sa fie publicat integral in editia de luni a revistei.

Observand ca principiul liberului schimb de bunuri si servicii a adus pana acum un bun profit economiei europene, Winterkorn subliniaza ca "orice alta evolutie este un mare pas inapoi, avand consecinte fatale", potrivit NewsIn.

Parisul si-a atras criticile Comisiei Europene si ale unor parteneri europeni dupa ce a anuntat luni ca ofera celor doi producatori francezi de automobile, Renault si PSA Peugeot Citroën, peste sase miliarde de euro, sub forma unui imprumut pe cinci ani cu dobanda scazuta, in schimbul angajamentului de mentinere a productiei in Franta.
Pe de alta parte, seful Volkswagen (VW) mai are un motiv sa isi faca griji, intrucat masurile de ajutorare pentru industria auto din Germania nu numai ca par sa nu aiba efectele scontate, ci chiar efecte inverse.

Potrivit publicatiei germane Wirtschaftswoche, care citeaza un studiu al companiei de consiliere Simon-Kucher&Partners, programul de tip "Rabla", prin care se ofera o prima de casare de 2.500 de euro, pare sa ajute intr-o parte si sa dauneze in alta parte, impunand preturi foarte scazute pe piata si obligand dealerii auto sa scada preturile nejustificat. "Este foarte putin probabil ca dupa terminarea programului, prin care masinile se cumpara la preturi foarte scazute, nivelul preturilor sa poata reveni la normal. Experienta din alte domenii si din alte tari arata cu claritate ca acest lucuru nu va fi posibil", se arata in raport.

Mai mult, Financial Times Deutschland scria vineri ca programul de tip "Rabla" din Germania avantajeaza producatori straini precum Dacia - ale carui vanzari au crescut de 12 ori - in detrimentul celor autohtoni.

"Vanzarile marcii romanesti a Renault, Dacia, au explodat de cand a fost introdus programul in Germania, chiar in tara in care inainte era atat de greu sa vinzi o masina care nu beneficia de o anumita imagine", a scris publicatia. Explicatia este simpla. La o masina ca Dacia, care costa numai 7.500 de euro, o reducere de 2.500 de euro - cat e prima de casare - se simte mult mai semnificativ decat la un Mercedes.

Citeste si:

In Germania a fost lansat in urma cu o luna un program prin care se acorda o prima de casare de 2.500 de euro pentru fiecare masina mai veche de noua ani care este dusa la casat pentru cumpararea uneia noi. Fondul alocat este de 1,5 miliarde de euro, care ar ajunge pentru aproximativ 600.000 de masini.

Franta se apara

Aflata la Roma, la reuniunea G7, ministrul francez al economiei, Christine Lagarde, a dat asigurari sambata ca planul pentru industria auto a Frantei "nu este protectionist", iar Franta "nu se simte vizata in mod deosebit" de criticile mai multor partneri europeni.

"Sincer, Franta nu se simte vizata in mod special (...), pentru ca planul pe care l-am instituit pentru sectorul auto nu este un plan protectionist", a spus ministrul intr-un interviu la TF1, acordat in direct de la Roma. "Este un plan destinat sa sustina o industrie, care este deschis tuturor jucatorilor care au nevoie de acest tip de finantare si care nu este insotit de conditii de natura sa antreneze un protectionsim", a declarat Lagarde.

De altfel, in comunicatul final al reuniunii statelor membre G7 (Statele Unite, Canada, Japonia, Marea Britanie, Germania, Franta si Italia), participantii la reuniunea de la Roma s-au angajat sa "nu lase protectionismul sa se instaleze ca un instrument politic clasic in domeniul bancar, financiar sau economic".