Comisia considera ca prevederile legislatiei romanesti, conform carora taxa pe poluare se suspenda pentru anumite autovehicule, insa creste pentru anumite masini second-hand provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea acestor masini de ocazie, protejand industria romaneasca a autovehiculelor noi, arata NewsIn.

Aceasta solicitare a fost transmisa sub forma unei "scrisori de somare", prima etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar prevazuta la articolul 226 din Tratatul CE. Comisia precizeaza ca, daca nu primeste un raspuns satisfacator in termen de doua luni, "poate trece la a doua etapa a procedurii (emiterea unui aviz motivat) si, in final, poate prezenta cazul in fata Curtii de Justitie".

Presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM) si vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, considera ca solicitarea CE referitoare la taxa auto pe care o considera protectionista cu industria auto autohtona, este o aberatie.

"Cum poate fi considerata aceasta taxa protectionista? Aceasta este o aberatie! Cu 30% vanzari de masini noi de la inceputul anului si cu 70% masini second hand, inseamna ca taxa auto din Romania este protectionista? Guvernul aceasta a facut tot ce a putut pentru a stimula vanzarile de masini noi, a introdus si program de innoire a parcului auto, a acordat si prima de casare si vanzarile sunt unde sunt. Asta este taxa protectionista?", a comentat presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM) si vicepresedinte al Dacia, Constantin Stroe.

Poate fi considerata taxa auto protectionista? Comentati subiectul pe Wall-Street Forum.

Legislatia romaneasca in vigoare din februarie 2009 prevede ca autovehiculele cu Euro 4 si cu o capacitate cilindrica de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare in Romania daca se inmatriculeaza pentru prima data in orice stat din Uniunea Europeana in perioada 15 decembrie 2008 – 15 decembrie 2009. In schimb, legislatia romaneasca prevede dublarea nivelului taxelor aplicabile altor autovehicule care fac obiectul acestei taxe, subliniaza CE.

Comisia mentioneaza ca a primit un numar foarte mare de plangeri in urma acestor modificari din legislatia romaneasca.
Bruxelles-ul precizeaza ca sprijina masurile politice care urmaresc promovarea masinilor mai putin poluante, insa subliniaza ca trebuie sa se asigure ca aceste masuri sunt compatibile cu dreptul comunitar.

Legislatia romaneasca "pare a avea un efect protectionist" pentru industria auto romaneasca

"Din acest punct de vedere, modul in care este formulata legislatia romaneasca pare a avea un efect protectionist la nivelul industriei nationale a autovehiculelor noi", se arata in comunicat.

Comisia subliniaza ca, in conformitate cu jurisprudenta constanta a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii obiective si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale.

In opinia Comisiei, criteriul „primei inmatriculari” nu este o cerinta pe deplin obiectiva, deoarece nu tine seama de calitatea intrinseca a masinilor In anumite cazuri, acesta ar putea duce la discriminarea masinilor de ocazie provenite din alte state membre.

"In urma aplicarii cerintei de "prima inmatriculare" , toate masinile noi inmatriculate in perioada stabilita de legislatia romaneasca, care intra direct pe piata masinilor de ocazie din aceasta tara, circula fara sa fie supuse acestei taxe. Pe de alta parte, masinile de o calitate asemanatoare, care urmeaza sa fie inregistrate in Romania in aceeasi perioada, dar nu pentru prima data, si care intra in concurența directa cu produsele nationale, vor fi supuse unei taxe substantiale", constata CE.

Taxa de poluare auto ce a inlocuit de la 1 iulie 2008 vechea taxa de prima inmatriculare a suferit anul trecut mai multe modificari, ajungand sa aiba, pentru o scurta perioada, in decembrie, o valoare tripla. Din 19 februarie 2009, actualul guvern a redus taxa de poluare auto cu o treime.