“In 2009, vanzarile de autoturisme noi se vor situa la circa 130.000 unitati, iar vanzarile de masini second-hand la peste 200.000 unitati, aflandu-se insa la un nivel inferior anului 2008. Principalul motiv al scaderilor l-a constituit accesul drastic restrictionat la finantare atat pentru persoane fizice cat si pentru persoane juridice”, a declarat pentru Wall-Street Miodrag Stanoievici, director general Tiriac Autorulate.

Dupa primele 10 luni, piata de masini second-hand este de 180.000 de unitati, iar cea de masini noi a ajuns la 112.150 unitati.

Stavros Kanonopoulos, directorul general al Subaru Motors Trading, mizeaza anul acesta pe o piata in scadere cu 58%. “Credem ca in 2009 piata auto nu va depasi 120.000 de unitati, ceea ce reprezinta o scadere de peste 55% in comparatie cu anul precedent” este de parere Kanonopoulos.

Oficialii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) estimau piata de masini noi in scadere la 140.000 unitati anul acesta, nivel atins in 2003.

“Piata auto second-hand in 2009 a avut o scadere fata de 2008, in trend cu scaderea inregistrata pe piata autoturismelor noi. O caracteristica a pietei auto in 2009 este si reducerea importurilor de autoturisme rulate, urmare a intrarii pe piata a unui numar tot mai mare de autoturisme locale, care au fost vandute ca noi acum 2-5 ani in Romania si care au alimentat pe cale naturala piata nationala de masini rulate”, a precizat Stanoievici.

Cele mai mari vanzari s-au inregistrat anul acesta in iunie si iulie. “La fel ca in intreaga piata auto si vanzarile de masini second hand cunosc o sezonalitate, lunile cu vanzari maximale fiind iunie si iulie, pe cand lunile cu volume reduse sunt ianuarie si februarie”, a precizat Stanoievici.

In 2009, dealerii de masini rulate au castigat teren in fata comerciantilor de masini persoanelor fizice. “Pe piata second hand, anul 2009 a fost caracterizat de o reducere substantiala a vanzarilor de la persoane fizice catre persoane fizice (de la 95% din piata in 2008, la 70% in 2009), concomitent cu cresterea cotei de piata si a vanzarilor dealerilor autorizati catre clientii finali de retail de la 5% la 30% din totalul vanzarilor”, a adaugat reprezentantul Tiriac Autorulate.

Reducerile aplicate de importatorii auto la masini noi au tras in jos preturile la autoturismele second-hand.

“Preturile autoturismelor second-hand se afla intr-o stransa corelatie cu nivelul preturilor autoturismelor noi. Campaniile de reduceri substantiale promovate de importatori in 2009 au influentat direct pretul de piata al stocului national de autoturisme rulate in directia unor reduceri majore”, considera Stanoievici.

Anul trecut, inregistrarile de masini noi in Romania au scazut cu peste 8% fata de 2007, pana la 285.500 unitati, in timp ce inmatricularile de masini rulate au crescut cu 15%, la circa 300.000 de unitati.