Wall-Street.ro : In ce situatii aleg companiile sa angajeze personal pe o perioada determinata?

Bogdan Dragoescu: In primul rand, trebuie facuta o distinctie intre contractul pe durata determinata si munca temporara. Contractul pe durata determinata este un tip special de contract de munca pe care il poate utiliza orice companie in conditiile stipulate de Codul Muncii pe o durata de maxim 36 luni. Pentru proiecte temporare, Codul Muncii defineste “punerea la dispozitie” care se desfasoara prin intermediul unor companii acreditate ca Agent de Munca Temporara, asa cum este si Smartree.

In discutiile generale acesti termeni se folosesc nediferentiat, insa tehnic, exista diferente.

Companiile aleg acest tip de externalizare a serviciilor atunci cand doresc sa aiba o flexibilitate mare in ceea ce priveste resursele umane din companie. De multe ori, aceste companii fac parte din industrii cu volatilitate mare, cu variatii semnificative de comenzi si activitate. In cazul acestora nevoia de a-si gestiona si a avea permanent control asupra capitalului uman, in functie de nevoile de business este foarte puternica, ceea ce ii conduce spre aceasta masura. Dorinta de a gestiona eficient aceste resurse devine o prioritate si, in acest caz, se apeleaza la un furnizor de munca temporara.

Wall-Street.ro : Din ce domenii sunt companiile care apeleaza cel mai frecvent la serviciile unui furnizor de munca temporara?

Bogdan Dragoescu: Clientii care apeleaza frecvent la serviciile unui furnizor de munca temporara fac parte din domenii foarte variate, de la FMCG, auto, asigurari, farma, horeca, agricultura, constructii, industria prelucratoare, automotive, componente electronice. Sunt industrii in care exista perioade mai intense de activitate si perioade in care activitatea este mai redusa, de aici si nevoia de a gestiona cat mai eficient capitalul uman.

Wall-Street.ro : Ce aspecte trebuie urmarite de o companie la societatile de profil pentru a fi sigure ca aleg cel mai bun furnizor de munca temporara?

Bogdan Dragoescu : Principiul cel mai important in alegerea unui furnizor de munca temporara este cel universal, “valoare pentru bani”. Unele dintre companiile care utilizeaza munca temporara sustin ca pretul cel mai scazut este cel care primeaza, insa este stiut faptul ca un pret foarte scazut nu este intotdeauna sustinut de calitate. Sunt situatii in care anumiti furnizori de munca temporara au abordat strategii de castigare a pietei oferind preturi extrem de scazute. Rezultatul acestui razboi de preturi este erodarea sanatatii business-ului cu avantaje relative pentru clienti. In prezent astfel de companii depun eforturi pentru cresterea tarifelor, lucru destul de dificil daca nu este sustinut de servicii. In concluzie, pretul este un aspect important, insa nu ar trebui sa fie primordial.

Un element important in alegerea unui furnizor de munca temporara este constituit de istoricul si experienta pe piata a furnizorului respectiv. Daca as fi client, as solicita potentialilor furnizori permisiunea de a discuta direct cu clienti activi sau pasivi. Este aceeasi situatie ca si atunci cand sunt verificate referintele candidatilor in timpul unui proces de recrutare.

Un alt lucru care conteaza foarte mult si care poate fi aflat tot din discutiile cu clientii activi sau pasivi este nivelul serviciilor de relatii cu clientii. Modul in care sunt gestionate solicitarile angajatilor si clientilor, materializat in timpi de raspuns, este un indicator al calitatii colaborarii. De asemenea, nivelul de experienta al consultantilor care se ocupa de proiect reprezinta un ingredient important care contribuie la derularea cu succes a relatiei cu clientul. Unii dintre clienti solicita inainte de luarea unei decizii legate de furnizorul de munca temporara, o intalnire cu echipa care se va ocupa de proiect. Acesta este modul sau de a “verifica” experienta acestora.

Si gradul de angajament al furnizorului conteaza si poate fi indicat prin disponibilitatea acestuia de a avea un contact strans, atat cu angajatii temporari, cat si cu reprezentantii clientului prin asa numitul “on-site”.

Nu in ultimul rand, modul in care este gestionat intregul proiect temporar este un factor de decizie relevant. Intrucat traim si muncim in era informatica, existenta unei platforme software in care se inregistreaza documentele de munca, pontajele angajatilor si unde se calculeaza salariile, etc, reprezinta un avantaj pentru furnizorul de munca temporara. In acest sens, Smatree detine cateva avantaje multumita propriei aplicatii software:
- customizari pe specificul activitatii clientului;
- portal online de self-service atat pentru angajati, cat si pentru manageri;
- modalitati de extragere a rapoartelor in timp real si in formate multiple pentru a asigura vizilibilitate si suport pentru decizii in timp real;
- posibilitatea bugetarilor;
- planificarea pe schimburi.

Wall-Street.ro : Care sunt principalele avantaje ale companiei care decide sa angajeze personal pe termen determinat?

Bogdan Dragoescu : In primul rand, este vorba despre gestiunea eficienta a capitalului uman, ceea ce il ajuta sa economiseasca resurse importante si sa le aloce in cel mai potrivit mod. Se obtine deci o reducere de costuri care este de multe ori semnificativa.

In toate domeniile de activitate, costurile cu forta de munca reprezinta procente semnificative din total costuri ale companiei. Prin urmare, prin planificarea angajarilor temporare se pot obtine optimizari ale acestor ponderi.

In plus, odata cu schimbarile aduse de noul Cod al Muncii, acest lucru este mult mai usor de facut perioada totala fiind extinsa la 36 luni, numarul de contracte de munca nelimitat in aceasta perioada, etc.

Citeste si:

In cel de-al doilea rand, munca temporara este o modalitate de a identifica si testa potentiali angajati permanenti, in cazul in care compania va dori angajarea lor pe durata nedeterminata. Practic, prin munca temporara, compania isi creaza un bazin de oameni potriviti nevoilor sale, care ajung sa cunoasca organizatia, modul de lucru, se dovedesc a fi performanti si care, in eventualitatea in care li se ofera un job permanent, se vor adapta si integra mult mai usor in echipa deja existenta.

Wall-Street.ro : Cum a evoluat aceasta practica in ultimii ani si care sunt tendintele pentru perioada urmatoare?

Bogdan Dragoescu : Companiile sunt din ce in ce mai interesate sa flexbilizeze relatia directa dintre numarul de angajati si nivelul cererii de servicii sau produse, un avantaj oferit de furnizorul de munca temporara. Se observa o crestere a cererii pe acest segment, acest trend datorandu-se atat noilor reglementari in domeniu, cat si faptului ca angajatorii sunt din ce in ce mai atenti la optimizarea costurilor de gestionare a fortei de munca.

In cazurile in care apare necesitatea reducerii activitatii, orice companie va avea cheltuieli implicate de reducerea numarului de angajati. Decizia strategica de a avea un procent temporari de 10-30% din total angajati poate fi o solutie pentru asigurarea supletei si adaptabilitatii unei companii.

Cu siguranta, si in urmatoarea perioada tendinta de externalizare se va mentine, pentru ca ne aflam intr-o perioada inca incerta din punct de vedere economic, in care companiile sunt prudente cu cheltuielile pe care le fac.

Piata de munca temporara va creste si estimez ca nu peste mult timp vom vedea primele contracte temporare in sistemul de stat. Presiunea pe reducerea cheltuielilor va conduce cu siguranta la adoptarea sistemului in administratie, sanatate, de ce nu si educatie.

1. Crezi ca statul ar trebui sa angajeze personal temporar?


Wall-Street.ro : Ce factori incurajeaza aceste evolutii?

Bogdan Dragoescu : Faptul ca am trecut printr-o perioada de recesiune care nu s-a incheiat inca este un factor foarte important in cresterea pietei de munca temporara. In perioade de acest fel, orice companie este mult mai atenta cu resursele sale si face tot ce ii sta in putere sa economiseasca acolo unde se poate face acest lucru. Si, de multe ori, zona de resurse umane se dovedeste a fi una in care pot fi facute astfel de economii, prin intermediul furnizorilor de munca temporara care ofera aceasta varianta convenabila din punct de vedere costuri.

Wall-Street.ro : Puteti estima o valoare a acestui segment pe piata locala la aceasta ora versus acum 10 ani?

Bogdan Dragoescu : Pentru a estima volumul pietei de munca temporara trebuie sa pornim de la utilizatorii acestui tip de serviciu. In Romania, primele care au inceput sa utilizeze asa-numitul leasing de personal au fost companiile multinationale care cunosteau de pe pietele mature aceasta modalitate de lucru. Motivul principal al utilizarii muncii temporare este cresterea flexibilitatii intr-un mediu economic care in ultimul deceniu ne-a aratat numai schimbari rapide.

Acum 10 ani, piata putea fi estimata la 2000-3000 de angajati in leasing, in timp ce astazi piata se situeaza undeva in jurul a 30.000 de angajati temporari. Cresterea de peste 10 ori este una realista, insa date oficiale nu exista in prezent, din pacate. Aceasta dinamica a fost accentuata in ultimii ani, cand din ce in ce mai multe companii au inteles ca flexibilitatea, chiar si in domeniul resurselor umane, poate sa aduca succesul in unele cazuri, iar in alte cazuri sa insemne chiar supravietuirea.

In anii care urmeaza ne asteptam la o crestere continua a utilizarii muncii temporare de catre companii si o intensificare a concurentei in zona de furnizori, intensificare centrata pe servicii inovative, valoare adusa clientului, rapiditate in reactie si executie, cresterea calitatii serviciilor prin client service , reducerea numarului de erori, reducerea numarului de inlocuiri, etc.

Wall-Street.ro : Cum a prins acesta practica pe alte piete din Europa?

Bogdan Dragoescu : Munca temporara este reglementata la nivelul Uniunii Europene, pentru ca reprezinta o activitate semnificativa. Toate pietele mature utilizeaza de zeci de ani munca temporara, nivelurile de penetrare ale acestui serviciu sunt de zeci de ori mai mari decat in Romania. Munca temporara este o alternativa viabila, pietele mature ca Franta, Germania, Italia avand milioane de angajati temporari fiecare, in timp ce Europa Centrala (Polonia, Cehia) are piete de ordinul sutelor de mii. Romania se afla in valul 3 de dezvoltare a pietei cu evolutii constant pozitive.

Smartree Romania este o companie specializata in externalizarea salariala, administrare de personal si munca temporara, cu mai mult de 10 ani experienta.