“Dupa Revolutie, companiile, oamenii de HR au incercat sa motiveze angajatii dezvoltand intr-un ritm rapid si am intrat intr-un cerc vicios. Noi, romanii, avem si o anumita preferinta pentru titluri, ne plac la nebunie titlurile si dupa Revolutie au fost acordate foarte multe cu usurinta. Apoi am vazut ca suntem sclavii propriilor greseli… daca pui titluri, setezi asteptari si oamenii isi doresc sa mearga tot mai sus. Si, deodata, inainte de criza ne-am trezit ca intr-un cerc de baloane in care erau manageri, seniori manageri foarte increzatori in capabilitatile lor, dar lucrurile nu erau mereu acolo. Sunt bune arderile rapide, dar pentru asta ai nevoie de substanta, deci de timp. Cariera este precum vinul, este ceva ce nu poti sa ai de pe o zi pe alta, pentru ca devine altceva”, explica managerul.

Grupul Cosmote, format din patru companii, are in Romania peste 2.500 de angajati. Circa 51% dintre angajati sunt femei.

Cei mai multi salariati, in jur de 2.200, lucreaza pentru Cosmote, al treilea operator de telefonie mobila de pe piata locala, si pentru Germanos, cea mai mare retea de telefoane si accesorii din Romania. Numarul salariatilor este impartit egal intre cele doua companii. De asemenea, peste 100 de oameni lucreaza pentru Sunlight (companie care produce si comercializeaza baterii industriale) si un numar asemanator in Zapp, operator telecom cumparat de Cosmote in 2009.

Danaila: Daca ajungi CEO in 15 ani, ce urmeaza dupa?

Domeniul IT&C a fost un segment mai putin afectat de criza, in foarte multe companii de tehnologie numarul de angajati si salariile mentinandu-se sau chiar crescand in ultimii ani. Astfel, operatorii de telecomunicatii au fost mereu printre companiile preferate de tineri atat datorita pachetelor salariale atractive, cat si oportunitatilor de dezvoltare si competivitatii din domeniu.

„Cei care doresc sa se angajeze in telecom trebuie sa stie foarte clar de ce vor sa se angajeze la un operator si sa isi seteze un interval de timp sanatos pentru a ajunge acolo. Chiar sa faca o analiza. As putea face o comparatie cu maratonul, care mi se pare ca este sportul care te solicita mai mult decat altele, pentru ca ai nevoie de un obiectiv foarte clar, de un plan consistent, trebuie sa stii cum alergi, cat alegi, cum treci de accidente, niciodata nu ai timp sa te antrenezi. Ai nevoie de o echipa, de sustinatori, dar si de competente, de perseverenta, tenacitate, rabdare, flexibilitate si ambitie. Mai ales de perseverenta si rabdare, pentru ca lucrurile nu se intampla de pe o zi pe alta. Daca ajungi CEO in 15 ani, ce urmeaza dupa?” afirma directorul de HR al Cosmote.

Liliana Danaila a absolvit Facultatea de Istorie-Filosofie din cadrul Universitatii din Bucuresti, iar inainte de a se alatura grupului Cosmote (in 2006) a mai lucrat pentru Muzeul National Cotroceni si Telefonica România, Pagini Aurii si Kvaerner IMGB. In prezent, ea conduce o echipa formata din 30 de angajati, acestia ocupandu-se de recrutare, training si fidelizarea angajatilor in toate cele patru companii ale Cosmote. Ea lucreaza din 2006 pentru grup, cand a devenit directorul de resurse umane al Germanos, din 2008 preluand aceasta pozitie si pentru Cosmote, Sunlight si Zapp.

1.700 de angajati lucreaza in zona comerciala

Cei mai multi salariati ai grupului Cosmote, circa 1700 de persoane, sunt angajati in zona comerciala, care include vanzarile directe si indirect, retaeua de magazine. De asemenea, 400 de angajati lucreaza in departamentul tehnic, iar circa 200 in zona financiara (inclusiv achizitii).

Pe de alta parte, cea mai mare fluctuatie de personal este in reteaua de retail deoarece angajatii din magazine sunt tineri, o parte dintre ei chiar studenti, iar acestia tind sa isi schimbe mai des locul de munca. Reteaua de magazine a Cosmote si Germanos este formata din aproximativ 250 de magazine, iar media de varsta a angajatilor din magazine este de circa 26-27 de ani. La nivelul celor patru companii care formeaza Cosmote, media este in jurul a 30 de ani.

Recrutarea unui senior poate ajunge pana la o luna si jumatate-doua luni, iar cea a unui junior dureaza maximum o luna.

Cautam profile de maratonisti

„Juniori cautam in general in zona de retail. Ne uitam la profile de maratonisti, fie ca sunt oameni consacrati, cu experienta, fie ca le formam noi, cautam oameni perseverenti, tenaci, ambitiosi si orientati catre rezultate. Pentru oamenii din magazine, am prefera sa lucram cu profile foarte tinere, dar care dovedesc potential de a fi modelate in spiritul nostru. Nu cautam atat competente solide de vanzari, ci trasaturi de personalitate care iti permit sa contruiesti pe ele”, explica directorul de resurse umane al Cosmote.

Ea adauga ca anul trecut a fost unul in care departamentul de HR al grupului Cosmote a fost coplesit de CV-uri, pentru locurile de munca din magazine numarul acestora trecand in medie de 400 de candidati. Au fost si cazuri in care cifra a urcat pana la 1000 de CV-uri, tot pentru pozitii in retail.

„Anul trecut am primit foarte mult CV-uri, am fost coplesiti. A fost un numar mult mai mare ca de obicei si nu atat de bun, calitatea din pacate este in scadere . Este reflectia unei crize din sistemul de invatamant”, explica Danaila.

Desi recrutarea este continua, grupul va ramane in acest an la aproximativ acelasi numar de angajati ca in 2012.

„Continuam recutarile, dar ne pastram la acelasi numar pentru ca este criza si ramanem conservatori si precauti”, afirma managerul.

Daca in general pana in luna iunie numarul de CV-uri pentru o pozitie de consultant de vanzari poate ajunge si la 1.000, in schimb perioada verii este una linistita.

Cum se apropie vacanta de vara niciun tanar nu isi mai doreste sa se alature telecomului sau sa aiba o cariera

“Este bine ca noi romanii am invatat sa fim mai atenti la acel echilibru intre activitate si viata personala, dar ar trebui sa ne concentram mai mult pe munca. Cum se apropie vacanta de vara niciun tanar nu isi mai doreste sa se alature nici telecomului, nici sa aiba o cariera de mare succes. Prefera sa isi faca vacanta si sa reia planurile dupa…sunt foarte relaxati in privinta planurilor”, spune Liliana Danaila.

Citeste si:

Pe de o parte, in timp ce in zona comerciala oamenii sunt mai usor de gasit datorita numarului mai mare de candidati, pe de alta parte, cei mai dificil de recrutat sunt specialistii in tehnologie. De asemenea, durata recrutarii depinde si de zona geografica.

“In orase este mai simplu datorita numarului de candidati. Dar sunt si multe localitati in care forta de munca tanara nu prea mai exista, de exemplu in localitatile micute, in zona Moldovei, unde tinerii au plecat in strainatate. Chiar si cei de 30-40 de ani au plecat in strainatate sau in orase”.

Angajarile se fac de obicei de catre departamentul de HR, dar pentru pozitii de management sau foarte specializate, compania apeleaza si la firme de recrutare.

Fara cresteri salariale pentru toti angajatii

„Cel mai greu de gasit sunt oamenii din zona tehnica pentru ca nu sunt specialisti liberi in piata, oamenii sunt mai asezati, au anumite planuri de dezvoltare profesionala, prefera sa ramana la locurile actuale de munca, spre deosebire de zona de vanzari, unde este o dinamica mai mare. Specialistii din zona de suport, de securitate a informartiilor, nu sunt atat de des intalniti in piata si nu sunt scoli dedicate pentru aceste segmente, acesti candidati s-au format in anumite companii”.

Anul trecut nu a avut loc o crestere generala a salariilor angajatilor, dar au existat programe de fidelizare. Si in 2013 grupul Cosmote va avea aceeasi strategie.

„Vom incerca sa folosim cat mai judicios resursele si banii pe care ii avem. Pachetele salariale includ o parte financiara si una non-financiara. Pe cea financiara exista o zona fixa si una variabila, iar noi punem accentul foarte mult pe cea variabila, pentru ca este importanta performanta individuala. De exemplu, in zona de retail focusul este pe zona variabila. Dar sunt si programe non-financiare de motivare, de exemplu, <<Be our star>>, un program de recunoastere publica a efortului, a excelentei. Este un program in care punem accentul pe valori, nu neaparat pe evaluarea performantei, ci pe comportamente si valori care fac diferenta in companie”.

O parte dintre angajati sunt promovati in cadrul Deutsche Telekom

Atunci cand incearca sa atraga specialisti seniori, unul dintre lucrurile pe care mizeaza Cosmote este faptul ca operatorul este detinut de grupul grec OTE, acesta fiind la randul parte a gigantului german Deutsche Telekom (DT).

„Am capitalizat pe faptul ca facem parte dintr-un mare grup si ca oportunitatile de dezvoltare pot creste. Avem situatii in care oamenii au fost promovati in cadrul Deutsche Telekom si aceasta este o prioritate pentru grup incepand de anul trecut si vom continua si anul acesta. Managementul talentelor este unul dintre punctele noastre de interes in 2013, avem colegi care au plecat sa lucreze in cadrul DT, chiar din zona marketingului si din alte zone de suport”, spune Liliana Danaila.

Stagii de practica si internshipuri platite

Daca pentru gasirea de specialisti cu experienta compania apeleaza uneori la firme de recrutare, pentru angajarea de tineri recurge la parteneriate cu Universitatea Politehnica din Bucuresti, Brasov si Cluj, la stagii de practica si internshipuri platite.

Anul trecut compania a avut 26 de studenti in practica pe perioada verii, o parte dintre acestia alaturandu-se la finalul studiilor. Pe de alta parte, 47 de persoane au fost in internship (colaborare platita), 30% dintre ei ramanand in companie.

De asemenea, in 2010 compania a lansat “Bursele Cosmote”, un program de sustinere a tinerilor pana in 25 de ani, prin care la finalul unei selectii un grup format din cinci tineri studenti la facultari de stat primesc o bursa. Aceasta valoareaza 700 de lei si studentii o primesc pe toata perioada studiilor universitare (timp de noua luni in fiecare an universitar).

In ceea ce priveste trainingurile angajatilor, Danaila afirma ca acestea se concentreaza pe zona de core business, mai exact angajatii din magazine si cei din departamentul tehnic. In trimestrul al treilea din 2012, un sfert dintre angajati (in mare parte din retail) au participat la peste 50 de ore de training.

Managerul nu a oferit detalii despre bugetul de training al grupului Cosmote, dar a afirmat ca suma alocata anul trecut doar pentru traininguri externe a fost de peste 500.000 de euro.

Sursa foto: Cosmote