Iata o scurta lista de lecturi care s-au dovedit capabile sa disperseze rapid ceata care invaluie publicitatea si sa fixeze reperele importante ale acestui domeniu hiperactiv, seducator si, uneori, isteric.

1. Contagios: cum se raspandesc ideile, de Jonah Berger

Carti publicitate

Cartea atinge un concept tot mai des pomenit in brief-urile de publicitate: viralizarea. Se poate spune ca oricine lanseaza continut in media isi doreste, explicit sau implicit, ca acel continut sa devina viral, fiindca altfel nu l-ar face public. Dar ce anume face ca ceva sa devina viral? Jonah Berger argumenteaza ca nu e vorba de noroc, ci de anumite pretentii ale publicului. De pilda, oamenii aleg sa raspandeasca acel continut care ii pune pe ei intr-o lumina buna in fata celorlalti. Iar piata spune ca Jonah Berger are dreptate: Contagios... este un best seller detasat al momentului.

2. Adevar, minciuna si advertising, de Jon Steele

Cartea se concentreaza pe account planning, o ramura a publicitatii care vizeaza obtinerea de reactii pozitive de la target. Abordarea lui Steele este cat se poate de prietenoasa, enuntand adevaruri intuitive fara a folosi un limbaj pretios sau foarte tehnic, adica fara acea colectie de mijloace menite sa faca totul sa para foarte complicat. De fapt, Adevar, minciuna si advertising reintroduce consumatorul in ecuatia publicitatii, vazand in el un partener responsabil si influent, un partener care trebuie inteles si tratat cu respect.

3. Ogilvy on Advertising, de David Ogilvy

Carti advertising

David Ogilvy este, fara indoiala, unul dintre cei mai influenti oameni care au facut parte vreodata din lumea advertisingului. Supranumit “parintele publicitatii” sau “cel mai cautat vrajitor din industria publicitatii”, Ogilvy este astazi unul dintre cei mai citati autori din toate domeniile, nu doar din publicitate.

Asadar, nu e nicio surpriza ca una dintre cartile sale, Ogilvy on Advertising, este un all time best seller.

Citeste si:

4. Hei, Whipple, incearca asta!, de Luke Sullivan

O carte foarte bine scrisa, care iti ofera o multime de insight-uri din lumea publicitatii pe un ton ireverent, amuzant si antrenant. Hei, Whipple, incearca asta! a fost publicata pentru prima data in 1998, iar de atunci a fost reeditata si actualizata de mai multe ori, ramanand astfel un clasic in viata.

Luke Sullivan este cunoscut ca un speaker motivational foarte neconventional, care se opune deschis cliseelor de genul “nu-ti fie frica sa incerci” sau “lasa-ti creativitatea sa straluceasca”.

5. Presentation Zen, de Garr Reynolds

Orice om cu o minima experienta in publicitate iti poate spune ca aceasta industrie se bazeaza in mare masura pe prezentari. Pitch-urile se pot castiga sau pierde cu un singur .ppt, la fel si prezentarile interne. Aceasta carte te scapa de multe momente penibile, de performante mediocre si de rateuri regretabile. Presentation Zen ar putea fi ceea ce-ti trebuie ca fiecare slideshow sa devina show-ul tau.

6. Hidden Persuasion: 33 Psychological Influences Techniques in Advertising, de Marc Andrews , Matthijs van Leeuwen si Rick van Baaren

Carti advertising

Forta imaginii este una dintre parghiile centrale ale publicitatii, imaginea fiind de regula primul contact al target-ului cu un nou produs. De aceea, psihologia din spatele imaginii este unul dintre secretele care pot face diferenta intre un mesaj comercial de impact si unul care este ignorat. Cei trei autori, toti nume cunoscute ale publicitatii, prezinta cateva zeci de exemple de ad-uri care folosesc persuasiunea prin imagine, explicand tehnicile aplicate la fiecare. Hidden Persuasion aduce un insight profund din domeniu, foarte util oricui are, sau vrea sa aiba, un loc intr-o agentie de publicitate.

7. Caffeine for the creative mind: 250 Exercises to Wake Up Your Brain, de Stefan Mumaw

Dincolo de orice pregatire teoretica, cea mai importanta introducere in publicitate ramane insa exercitiul. Caffeine for the creative mind este o culegere de teme si probleme publicitare care isi cauta solutiile creative. Daca lucrezi deja in publicitate, mintea trebuie sa fie mereu “in priza”. Iar daca nu lucrezi inca, e cazul sa vezi cu ce fel de probleme te vei confrunta. Macar de dimineata, la cafea.

Sursa foto: Unsplash.com