„Desi toti specialistii se asteptau ca angajatii in training care si-au pierdut locurile de munca sa incerce sa se adapteze in alte sectoare de activitate, majoritatea a migrat catre un post similar, in companii. Aceasta rocada s-a petrecut pentru ca multe companii au internalizat serviciile de training si au avut nevoie de un angajat specializat. Am fost solicitati sa recomandam companiilor traineri interni, in cel putin patru situatii. Pentru traineri nu a fost o situatie atat de grea, asa cum a fost in cazul recruiterilor”, afirma Rosetka.

Daca unii traineri au acceptat sa se inroleze in organigrama unei companii, pentru cei ramasi sa faca freelancing castigurile au scazut cu aproape 25%, iar perspectivele gasirii unor noi companii colaboratoare sunt reduse. In anul 2008, un freelancer experimentat ajungea sa castige maxim 600 de euro pe zi. In conditiile in care trainerul aducea in companie proiectul, pe langa onorariul zilnic, acesta putea primi si o cota parte din valoarea totala a onorariului per proiect.

„Cred ca anul 2010 va fi foarte dificil pentru trainerii freelanceri, pentru ca majoritatea companiilor se asteapta ca aportul lor la proiecte sa fie exclusiv. Daca ei aleg sa colaboreze cu doua companii de training in paralel, s-ar putea genera un conflict de interese sau de concurenta neloiala. In acest moment, cand companiile de training au redus colaborarile, atasarea exclusiva de un astfel de job devine coplesitoare”, a explicat aceasta.

Colaboratorii ar putea avea mai mult noroc daca migreaza catre companiile de talie medie si mica, care au nevoie de consiliere pe probleme punctuale. O alta sansa de castig pentru freelanceri ar fi atasarea de o companie eligibila pentru finantarea din fonduri europene.

Insa, in dorinta unui castig rapid cu efort minim, Rosetka avertizeaza trainerii ca supralicitarea unui onorariu in cazul colaborarii dupa finantare europeana, o realitate pe piata, poate narui sansele de contractare. „Sunt cazuri de supralicitare. Intra foarte multi bani din proiectele europene, iar trainerii cred ca au gasit raiul pe pamant si supraliciteaza serviciile oferite. Insa companiile trebuie sa intocmeasca rapoarte detaliate asupra banilor cheltuiti si nu au cum sa ofere astfel de sume trainerilor”, adauga ea.

In anul 2009, UBD a renuntat la sapte angajati din departametele de suport si vanzari. Insa, pentru ca piata de training a dat semne de revenire la sfarsitul anului trecut, compania a decis sa angajeze inca 4 traineri. „Cunosc si alte companii care au decis, pe final de an, sa isi mareasca echipa de colaboratori", spune managerul.

Rosetka afirma ca pe tot parcursul anului 2009, numarul de CV-uri primite din partea celor care voiau sa intre in domeniu a fost de 3-4 mai mare decat in 2008. „Primim de 3- 4 ori mai multe CV-uri decat la inceputul crizei, de la persoane care vor sa plece din companiile in care lucreaza, din cauza mediului instabil de acolo. Am primit CV-uri de la angajati in banci, FMCG sau din alte companii de consultanta”, spune Rosetka.

In acest moment, UBD are pe statele de plata 23 de angajati si patru colaboratori in regim permanent, pentru care a operat mariri salariale comparabile cu inflatia, atat la inceputul anului trecut, cat si in acest an. „Nu am putut insa acorda bonusurile salariale la valoarea lor din trecut”, mai spune managerul. In luna decembrie a anului 2009 inflatia a atins cota de 4,74%.

Obiectivul de business pentru acest an este atingerea unei cifre de afaceri de 1,6 milioane de euro, cu 400.000 de euro mai mult decat veniturile inregistrate in 2009.