Anul 2011 a adus schimbari la sefia Crowne Plaza din Bucuresti, hotel care face parte din lantul Ana Hotels, detinut de omul de afaceri George Copos. Citeste intr-un interviu wall-street.ro cum s-a schimbat industria hoteliera si care sunt obiectivele pe care le are in actualul mandat directorul general Franz Rattenstetter, cel care a condus hotelul si in perioada 2001 – 2007.
Pana sa se decida daca accepta postul oferit de Copos, Rattenstetter a avut de ales intre Arabia Saudita si continentul african. European la origine, el a hotarat sa preia sefia hotelului Crowne Plaza din Bucuresti.

"Faptul ca m-am nascut in Germania mi-a influentat decizia de a reveni in Europa si de a accepta sa conduc un hotel din Romania. De altfel, din 2001 si pana in 2007 am avut ocazia sa lucrez tot in acest loc", spune directorul general al Crowne Plaza.

Cu o vasta experienta in industria ospitalitatii, el a lucrat in hoteluri din Anglia, Italia, Germania si Elvetia, acumuland experienta in pozitii de front office, rooms division si management. Dupa terminarea studiilor in domeniul economiei, a urmat cursurile scolilor de management hotelier din Tegernsee, Germany, si Leysin, Elvetia. Rattenstetter si-a inceput cariera in 1989 ca director de vanzari si marketing la hotelul InterContinental din Frankfurt.

Ulterior, el si-a continuat activitatea in Orientul Mijlociu, zona in care a lucrat timp de noua ani ca resident manager la hoteluri ca Intercontinental Amman (Iordania) si Al Bustan Palace Intercontinental Hotel (in Muscat, Oman). De asemenea, a fost primul director general al hotelului Mzaar Intercontinental Resort din Liban, iar inainte de a prelua conducerea Crowne Plaza Bucuresti a condus hotelul Mövenpick Resort Petra, din Iordania.

Timpul petrecut in hotelurile din orientul Mijlociu s-a dovedit a fi una dintre cele mai placute perioade din cariera sa. "Am lucrat in diverse hoteluri, fie dedicate segmentului business, fie turistilor. Insa cel mai mult mi-a placut in Oman, unde am stat trei ani si jumatate. Al Bustan Palace Intercontinental Hotel este orientat pe gazduirea clientilor de tip business si din sectorul guvernamental. In general, m-am inteles foarte bine cu comunitatea araba. Se pare ca este adevarata zicala «Cu cat au mai mult soare, cu atat mai fericiti sunt oamenii»", isi aminteste Franz Rattenstetter (foto).

Insa nici Romania nu ii este indiferenta managerului. Anii in care acesta a condus operatiunile Crowne Plaza din Capitala au fost foarte importanti pentru cariera sa. Cand a ajuns pentru prima oara la noi, in 2001, hotelul detinut de Copos, la fel ca si piata de profil, nu o duceau foarte bine, intreg climatul de business era diferit la momentul respectiv. Rattenstetter a reusit sa creasca veniturile anuale ale hotelului si, in plus, s-a atasat de plaiurile mioritice. A vizitat multe atractii turistice locale, dar cel mai mult l-au impresionat manastirile si monumentele istorice din Bucovina.

Industria hoteliera inainte si in criza

Piata hoteliera s-a schimbat radical, in parte din cauza crizei economice. In estul Europei si in Romania, mai ales, criza a fost simtita mai puternic decat in alte tari europene sau non-europene. Spre exemplu, in Iordania, unde Franz Rattenstetter a lucrat intr-un hotel orientat in principal pe primirea de turisti, criza nu a avut semne pregnante.

"Daca dupa 2000 industria hoteliera a crescut constant, in 2009 si 2010 am vazut cum aceasta piata a scazut. Va fi nevoie de cativa ani buni ca lucrurile sa isi revina, mai ales ca industria de profil este acoperita, cel putin in Bucuresti. In plus, chiar daca este posibil ca in urmatorii cinci ani sa vedem un avans pe acest segment, nu consider ca se va ajunge prea curand la nivelul de dinainte de criza", a afirmat seful Crowne Plaza.

Chiar si in contextul economic nefavorabil actual, in Romania exista potential de crestere in sectorul turistic; insa dezvoltarea acestui segment depinde si de institutiile guvernamentale. Cresterea TVA de anul trecut a fost o palma zdravana data acestei industrii si, in general, intregului mediu privat.

"In recesiune, o astfel de masura nu ajuta foarte mult. Este greu sa cresti rata de ocupare a hotelurilor in conditiile in care taxa pe valoare adaugata este mai mare cu 5 procente. Mai mult decat atat, mancarea nu este mai ieftina in acest context, pretul petrolului creste, iar oamenii trebuie sa absoarba aceste dereglari economice, desi au aceleasi salarii", explica directorul general al Crowne Plaza.

Guvernul, responsabil pentru turismul local

Din punct de vedere turistic, Guvernul roman ar trebui sa lucreze la dezvoltarea infrastructurii. O infrastructura mai buna ar contribui la cresterea numarului de vizitatori straini, la dezvoltarea turismului local. In Capitala, considera Rattenstetter, trebuie lucrat la strazi, dar si la locurile de parcare, pentru a atrage turisti.

"Rata de ocupare din hotelurile bucurestene a coborat foarte mult, comparativ cu perioada in care am plecat de la Crowne Plaza. Piata nu a scazut doar din cauza crizei, ci si pentru ca a devenit foarte dinamica, iar concurenta a crescut. In Bucuresti nu vin foarte multi straini, iar cei care o fac sunt mai degraba oameni de afaceri. De asemenea, turistii care aleg Capitala ca destinatie de vacanta sau de weekend prefera sa se cazeze in centru", sustine reprezentantul hotelului, care a avut un grad de ocupare de 55 - 60% anul trecut.

Crowne Plaza, in topul primelor hoteluri din Capitala

Lucrarile de renovare de la Crowne Plaza de anul trecut au influentat, intr-o oarecare masura, numarul de oaspeti avut.

Omul de afaceri George Copos a investit trei milioane de euro in modernizarea hotelului Crowne Plaza din Bucuresti. Acesta declara, anul trecut, ca primele efecte pozitive ale realizate in acest hotel se vor vedea abia dupa anul 2013.

Franz Rattenstetter are ca obiectiv cresterea performantei hotelului, care beneficiaza, dupa renovare, de un restaurant exclusivist, cu o capacitate de maxim 30 de locuri si cu meniu a la carte, dar si un restaurant pescaresc unde se vor servi doar preparate din peste proaspat si fructe de mare.

"Pentru a ne atinge obiectivele si a ajunge in topul primelor hoteluri din Bucuresti va trebui sa demaram si o politica agresiva de comunicare si promovare. Vom incerca in continuare sa atragem clienti din sectorul de business, pentru ca avem multe sali de conferinta si evenimente, dar si turisti. Targetam, de asemenea, si oamenii obisnuiti, prin saloanele destinate nuntilor, botezurilor sau aniversarilor", spune el.

Inceputul de an, de obicei, nu se caracterizeaza printr-un grad de ocupare mare in hoteluri. Pentru primele doua luni din 2011, rata de ocupare a hotelurilor de 4 si 5 stele este de 50 - 55%. La Crowne Plaza, gradul de ocupare in ianuarie si februarie a fost de 50%, fata de 40%, cat a fost in anul precedent.

Reteta pentru a fi un bun manager de hotel: Industria ospitalitatii este strans legata de lucrul cu oameni, de aceea, cand conduci operatiunile dintr-un hotel, trebuie sa fi conectat in permanenta la ceea ce se intampla in jurul tau. "Apoi, e necesar sa ai o echipa buna de angajati, pentru care tu, ca manager, trebuie sa fi un model. Daca angajatii tai sunt fericiti, atunci acest lucru se va rasfrange si asupra clientilor. Si, cel mai important lucru de tinut minte – «Clientii platesc, asa ca ei au intotdeauna dreptate»", a incheiat Franz Rattenstetter.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri