Criza laptelui ca materie prima (de calitate europeana) si cresterea TVA au condus de asemenea la mariri de pret cu repercusiuni directe asupra consumului.

Potrivit raportului, consumul de produse lactate lichide ar putea scadea anul acesta cu 5,3% fata de 2010, de la 811 mil. litri in 2010 la 768 mil. litri in 2011, pe fondul declinului consumului de lapte cu 6,4% (de la 737 mil. litri in 2010 la 690 mil. litri in 2011).

Celelalte produse lactate lichide (iaurt, sana, kefir) vor inregistra volume in crestere, de la 74 de milioane de litri in 2010 la 78 de milioane de litri in 2011, reprezentand o crestere de 5,4%, arata datele Tetra Pak.

Totodata, produsele lactate lichide care nu necesita refrigerare (lapte UHT, lapte cu arome, lapte imbogatit cu vitamine, smantana UHT) vor inregistra volume relativ stabile, de la 89 de milioane de litri in 2010 la 90 de milioane de litri in 2011 (reprezentand o crestere de 1,1%).

In privinta consumului de lapte UHT este estimata o crestere medie anuala de 4,2% in intervalul 2010-2014, pe fondul extinderii comertului modern de tip discounter si al retelelor moderne de format mic (magazine de proximitate).

Principalele tendinte la nivel mondial

• China si India – motoarele cresterii din industria lactatelor

Citeste si:

Populatia in continua crestere a Indiei - cel mai mare consumator de lapte din lume si popularitatea in ascensiune a laptelui precum si a altor produse lactate lichide in China vor determina ca, pana la sfarsitul acestui deceniu, consumul de lapte in India si China sa reprezinte mai mult de o treime din consumul global de produse lactate lichide din lume, regiunea Asia-Pacific continuand sa consume mai mult decat restul lumii.

• Tranzitia de la laptele "vrac" la cel ambalat

Puterea economica in crestere a Indiei si a altor natiuni din Asia va stimula in aceste regiuni trecerea de la consumul de lapte "vrac” la consumul de lapte ambalat. Anul trecut, aproximativ 51% din volumul de lapte simplu consumat in tarile in curs de dezvoltare a fost neambalat (vrac). Se estimeaza ca vanzarile vor atinge un punct critic in 2014, cand aproximativ 55% din laptele simplu vandut va fi ambalat, urmand sa ajunga la 70% pana in 2020.

• In prim-plan: eficienta si sustenabilitatea

Marcile de alimente si comerciantii cu amanuntul din intreaga lume isi iau angajamente tot mai puternice de a reduce cantitatea de deseuri si emisiile de carbon, o tendinta care va continua. De exemplu, industria de lactate din SUA s-a angajat de curand sa reduca amprenta de carbon cu 25% pana in 2020.

• Cererea pentru produsele lactate lichide (PLL) va creste in fiecare regiune a lumii intre 2010 si 2020, cu exceptia Europei de Vest, regiune in care se inregistreaza cel mai mare consum de lapte pe cap de locuitor din lume. Explozia cererii de produse lactate lichide reflecta o schimbare tot mai accentuata a puterii economice, de la Vest la Est. Clasa de mijloc in curs de dezvoltare determina aceasta crestere a cererii pentru produse ambalate si sanatoase, comercizalizate in supermarketurile si magazinele de proximitate din Shangai pana in Mumbai.

• Cererea globala de lapte simplu si APLL - inclusiv lapte cu arome, iaurt de baut, lapte condensat indulcit, bauturi cu acid lactic si lapte pentru sugari - este de asteptat sa creasca la aproximativ 350 de miliarde de litri pana in 2020, comparativ cu cele 270 de miliarde de litri inregistrati in 2010.