Desi Romania a iesit de pe lista celor mai atractive 30 de tari emergente pentru investitorii in retail, jucatorii din domeniu au mizat pe o expansiune mai ieftina pe timp de criza si au continuat sa deschida noi magazine. Pe ce se bazeaza optimismul lor, cand consumul nu da semne de revenire, iar perspectivele economice nu sunt deloc incurajatoare?
“Un complex de tip cash & carry este menit sa functioneze cativa zeci de ani. De aceea, decizia de a realiza o astfel de investitie nu poate tine punctual de conjunctura economica favorabila sau mai putin favorabila la un anumit moment dat”, a declarat pentru wall-street.ro Alexandru Vlad (foto), directorul executiv al lantului de magazine cu vanzare angro Selgros Cash & Carry Romania.

Declaratia sa vine in contextul in care retailerul a anuntat ca la inceputul iernii va deschide un nou magazin, in Constanta, printr-o investitie estimata la 20 de milioane de euro. Constructia a inceput luna aceasta, iar magazinul va avea o suprafata de vanzare de 10.000 de metri patrati.

Unitatea va fi cea de-a 19-a in cadrul retelei si prima inaugurare dupa doi ani de pauza.

“Valoarea investitiei este un factor determinant in luarea deciziei de a implementa un spatiu comercial intr-un anume loc. Daca nu exista posibilitatea de recuperare a investitiei intr-un termen rezonabil, de obicei intre 8 si 10 ani, atunci ea nu isi mai are o justificare economica de a fi efectuata”, a mai spus Vlad.

Selgros Cash & Carry va ramane, cel mai probabil, singurul jucator din segmentul cash & carry care se va extinde anul acesta, in contextul in care concurentul sau direct – Metro Cash & Carry – nu a facut, pana acum, niciun anunt in privinta expansiunii.

Pe de alta parte, o retrospectiva a ultimelor opt luni arata ca atat retailerii cu dominanta alimentara, cat si cei din electroIT si chiar bricolaj au apasat pe pedala de acceleratie si s-au intrecut in deschideri.

Astfel, francezii de la Cora au investit 26,5 milioane de euro in doua hipermarketuri, situate la Drobeta Turnu-Severin, respectiv la Constanta. Ambele inaugurari fac parte dintr-un plan investitional cifrat la 140 de milioane de euro destinat expansiunii retelei care in prezent numara 8 unitati.

In prima jumatate a anului, germanii de la Kaufland au reusit sa-si mareasca reteaua pana la 63 de hipermarketuri de tip discount. Ei urmeaza sa investeasca peste 8 milioane de euro intr-un magazin la Ploiesti, a carui constructie va fi gata in toamna aceasta.

Pe segmentul de supermarketuri de remarcat sunt belgienii de la Mega Image, care au inaugurat, in total, 15 noi unitati, pana la un total de 87. Mega Image a anuntat investitii de 50 de milioane de euro anul acesta, fonduri alocate extinderii retelei cu 23 de noi magazine si constructiei unui depozit.

Concurentii directi de la Billa (parte a grupului german Rewe, care detine si Penny Market/Penny XXL) au anuntat pentru anul acesta un singur nou magazin, care va fi inaugurat in toamna. Astfel, reteaua Billa va ajunge la 56 de unitati in total.

Investitii in supermarketuri a facut si Carrefour (Franta), care si-a extins reteaua cu patru noi unitati, pana la un total de 37. In afara supermarketuri, compania controleaza si o retea de 23 de hipermarketuri, pe care o va extinde in aceasta toamna cu doua noi unitati – la Botosani si Bucuresti.

In ceea ce priveste sectorul magazinelor de tip discounter, lupta cea mare se da intre Penny Market/Penny XXL si Lidl. Penny detine prezent o retea de 118 unitati, iar Lidl, care a intrat in Romania prin cumpararea lantului Plus Discount, controleaza 107 magazine. Daca Lidl nu a precizat un numar-tinta de noi unitati, Penny a anuntat investitii de 45 de milioane de euro in inaugurarea a 13 magazine si remodelarea celor vechi.

“Vedeta” expansiunii de anul acesta a fost lantul de bacanii (minimarketuri) Mic.ro, controlat de omul de afaceri Dinu Patriciu. Mic.ro s-a extins in ritm de 10 unitati noi/saptamana din aprilie 2010 pana in prezent, ajungand astfel la peste 600 de unitati. Obiectivul este ca pana la sfarsitul de an sa fie deschise 1.300 de magazine fixe si 1.000 mobile (pe roti) sub brandul Mic.ro. In plus, omul de afaceri a investit 2 milioane de euro in deschiderea a patru noi magazine Macro, ce se vor alatura fostelor discountere MiniMax. In total, pana la finele anului, vor fi 150 de magazine Macro, dintre care 53 exista deja sub numele MiniMax. Investitiile totale in Mic.ro si Macro sunt estimate la 225-250 de milioane de euro.

Si lantul de magazine Profi, detinut de fondul de investitii polonez Enterprise Investors, a inregistrat una dintre cele mai dinamice expansiuni, ajungand ca pana acum sa detina 100 de unitati.

Vesti despre noi magazine au venit nu si de la jucatorii din piata de bricolaj. Dedeman a investit 38,5 milioane de euro in trei noi magazine (la Cluj-Napoca, Drobeta Turnu Severin si la Baia Mare), care s-au adaugat celor 21 deja deschise.

Un alt jucator de pe piata de profil, BauMax (Germania) s-a extins, insa doar cu o unitate, la Bucuresti, pentru care a cheltuit 15 milioane de euro. In total, BauMax are 14 unitati in Romania.

Si retailerii electroIT au planuri de expansiune. Luna aceasta, Domo a anuntat ca are 2,5 milioane de euro pentru amenajarea a opt noi magazine, care vor fi deschise pana la finele anului.

Concurentul sau Flanco va deschide, pana la finalul anului, alte 5-6 unitati, dintre care unul in centrul comercial Unirea Shopping Center din Bucuresti. In prezent, retailerul electroIT are o retea de 75 de magazine.

Daca in anii de dinainte de criza piata de retail inregistra avansuri de doua cifre, in 2010 cresterea s-a temperat pana la circa 4%, echivalentul a 22 de miliarde de euro. Pentru 2011, estimarile merg pe varianta unui progres de 4,8%, pana la 23 de miliarde de euro ca valoare a pietei de retail (traditional si modern).







Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri