Rezultatele vanzarilor discounterilor sunt cu mult mai bune decat cele ale sectorului alimentar in 2010 in ansamblu - veniturile magazinelor cu politica de discount au crescut cu 13,1%, in timp de intreaga piata a scazut cu 2,1%”, se precizeaza intr-o analiza a PMR.

Pentru urmatorii patru ani, discounterii au in plan expansiunea retelelor cu inca 300 de magazine si castigarea unei cote de piata de cel putin 10%.

Anul acesta, numarul total al magazinelor de discount ar putea ajunge la 435 de la 363, cate erau la final de 2010 in 158 de orase.

“In ultimii doi ani, s-au deschis aproape 150 de noi magazine de discount, iar anul acesta se remarca un ritm putin mai incetinit”, a declarat Jaroslaw Frontczak, analist in cadrul companiei de cercetare britanico-americana PMR.

Toate lanturile au in plan extinderi ale retelelor pe viitor si au ca obiectiv investitii in noi magazine, unii dintre jucatori propunandu-si sa isi tripleze sau dubleze numarul actual al unitatilor pana la finele lui 2015. Prin urmare, cota de piata a segmentului de discount va creste in urmatorii ani ca o consecinta la expansiunea rapida, precum si a situatiei mai favorabile de care se bucura acest format, pe masura de consumatorii sunt mai atenti la preturi din cauza crizei economice”, a mai explicat Frontczak.

Lanturile de discounteri au reusit sa sustina cresterea in ciuda crizei economice, care a adus o scadere a pietei alimentare in ultimii doi ani. “In 2010, discounterii au raportat o crestere de 13,1% a vanzarilor realizate, cel mai bun rezultat dintre toate segmentele pietei alimentare. Estimam ca deschiderile care vor urma vor creste vanzarile discounterilor cu 21,4% in anul curent”, a precizat analistul.

Cine sunt discounterii prezenti pe piata locala?

Piata locala a retailerilor cu politica de discount este dominata de sase lanturi. Primul, Profi, a aparut in 2000. In momentul de fata, reteaua, detinuta de fondul polonez de investitii Enterprise Investors, numara 101 unitati, iar pana la finele anului va atinge un total de 107 magazine. Planul este ca pana in 2013 reteaua sa cuprinda 130 de magazine.

Rewe (Germania) a deschis primul magazin de discount – Penny XXL (un format mai mare) in 2001, iar mai apoi, in 2005, un format mai restrans – Penny Market. Sub cele doua branduri sunt deschise 116 unitati, potrivit ultimelor informatii. Rewe a anuntat, pentru anul curent, investitii de 45 de milioane de euro in inaugurarea a 13 magazine si remodelarea celor vechi.

Plus Discount (Germania) a intrat in piata romaneasca in 2005, iar in 2010 a fost achizitionat de Lidl (Germania). La momentul tranzactiei, Plus Discount numara 96 de unitati. In prezent, reteaua rebranduita este compusa 107 unitati.

Singurul lant local, MiniMax Discount, un joint-venture intre investitori romani si straini, infiintat in 2005, a fost cumparat anul trecut de Mercadia Holland BV (grup controlat de omul de afaceri Dinu Patriciu), care doreste distantarea magazinelor de conceptul de discount. In prezent exista circa 45 de unitati MiniMax Discount.

Un alt brand pe piata de discount este Red Market, lansat in decembrie 2009 de Mega Image (Belgia). In prezent, reteaua numara 14 unitati.

Citeste si:

1. V-ati facut cumparaturile mai des la magazinele de discount de cand s-a declansat criza economica?


Viitorul apropiat poate rezerva schimbari in segmentul de discount, conform PMR. Doi alti jucatori pe segmentul de discount din regiune – Aldi si Jeronimo Martins, inca nu si-au marcat prezenta in Romania. Chiar daca ambele companii si-au anuntat intentia de a intra in aceasta piata in anii urmatori, cei doi discounteri inca nu au venit cu planuri clare sau cu declaratii care sa le precizeze intentiile. In afara de o lansare in nume propriu, o achizitie a unui lant deja existent ramane o posibilitate.

In ultimii 5 ani (2005-2010), retailerii FMCG moderni au deschis magazine cu o frecventa medie de 117 magazine/an, atingandu-se la sfarsitul lui 2010 un total de 729 de unitati, conform companiei de consultanta Contrast Management-Consulting.

Valoarea pietei de retail FMCG (fast moving consumer good/ produse de larg consum) a fost estimata la 16 miliarde de euro la finalul lui 2010. In primele sase luni ale anului curent, comertul cu amanuntul a consemnat o scadere de 6,2% fata de perioada similara din 2010, cea mai mare diminuare fiind inregistrata pe segmentul produselor alimentare, bauturi si tutun (-9,6%).

PMR este o companie britanico-americana care ofera servicii de cercetare si consultanta catre business-urile internationale interesate de piata Europei Centrale si de Est.

Afla ce rezultate financiare au raportat marii retaileri din Romania in 2010:

Cei mai puternici retaileri: Miliardele din casele de marcat

Cei mai puternici retaileri: Miliardele din casele de marcat

Cei mai puternici retaileri: Miliardele din casele de marcat