Vestea ca Leclerc, concurentul direct al Carrefour pe piata franceza, se pregateste sa intre in Romania, prin deschiderea unui hipermarket pe bulevardul Theodor Pallady, din Capitala, in 2012, a starnit reactii diferite in sectorul de profil. Semnal pozitiv pentru retailul romanesc sau o miscare surprinzatoare?
Surse din piata de retail au declarat recent ca cipriotii de la Meveco Holding, proprietarii unui teren situat pe bulevardul Theodor Pallady (fosta platforma a Chimopar), sunt in negocieri avansate cu doi retaileri care doresc sa intre pe piata locala. Unul dintre ei este Leclerc, retail alimentar francez, care ar putea sa inceapa, in primavara lui 2012, lucrarile la un hipermarket de 14.000 metri patrati. Alaturi de acesta va fi construit un magazin de bricolaj de 16.000 metri patrati.

E un mesaj pozitiv din punctul de vedere al comertului modern. Consumul a scazut pe timp de criza, insa retailul modern a crescut ca pondere in detrimentul celui traditional. Chiar si inainte de criza, comparabil cu alte tari, consumul, ca pondere relativa, pe cap de locuitor, este la cote relativ limitate, deci potential exista”, spune pentru Wall-Street.ro Andrei Cretu, manager in cadrul companiei de audit si consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC) Romania.

El afirma ca intrarea francezilor de la Leclerc pe piata locala reprezinta un pas natural, in conditiile in care retailerul este prezent de mai multi ani in Polonia. Piata poloneza este cu 5-6 ani inaintea celei romanesti, atat ca vanzari pe cap de locuitori, cat si ca structura si dinamica a sectorului de comert modern, argumenteaza Cretu.

In plus, ca acoperire teritoriala, inca mai este loc de noi intrari, dupa cum apreciaza managerul de la PwC Romania.

„Fiind un jucator asa de mare, sunt convins ca Leclerc va veni cu temele facute de acasa. (…) O varianta ar fi sa se ancoreze puternic intr-un portofoliu de marci private. Pe timp de criza, multi retaileri, precum Metro sau Lidl, si-au dat seama ca private label-ul (produsul marca proprie) este o ancora excelenta, care iti permite sa controlezi pretul la raft si sa acaparezi mai mult din marja de profit”, explica Andrei Cretu.

Cristian Nacu, partener in cadrul companiei de investitii Enterprise Investors, care detine 100% din lantul de magazine Profi, este mai sceptic. El vede intrarea Leclerc drept una „oarecum surprinzatoare”. Consumul a scazut in 2011, an care nu a fost unul „grozav” petru jucatorii din retailul local. Pe de alta parte, piata locala este a doua ca marime dupa Polonia, iar competitia este deja una destul de stransa, subliniaza partenerul Enterprise Investors, intr-o discutie cu wall-street.ro.

Este posibil ca Leclerc sa faca achizitii pentru a se extinde. Mai degraba mi se pare straniu ca au decis sa intre pe piata romaneasca printr-un magazin construit”, spune Nacu.

Bulevardul retailerilor FMCG

Daca anuntul privind intrarea Leclerc pe piata romaneasca se va adeveri, atunci magazinul va fi construit pe bulevardul Theodor Pallady, zona in care aproape toti marii retailerii FMCG moderni sunt prezenti.

Pe acelasi bulevard Carrefour, Real, Auchan au fiecare cate un hipermarket. Tot aici se gaseste si un magazin Metro Cash & Carry (magazin cu vanzare angro). In plus, in zona sunt si magazine Cora (hipermarket), Penny Market (magazin de tip discount), Lidl (magazin de tip discount) si Mega Image (supermarket).

Leclerc va infrunta competitori „de acasa”

La intrarea pe piata romaneasca, Leclerc va trebui sa tina piept competitiei unor jucatori cu care concureaza si pe piata de origine. Cea mai mare amenintare va veni din partea Carrefour (Franta).

Pe piata din Franta, Leclerc a declarat in mod deschis „razboi" celor de la Carrefour, pe care tinteste sa-i depaseasca pana in 2015. In 2010, compania a inregistrat afaceri la nivel global de 31 de miliarde de euro, in crestere cu 5,4%. Spre comparatie, afacerile Carrefour au urcat cu 5,8%, pana 101,1 miliarde de euro.

In luna octombrie, anul acesta, Leclerc a inregistrat o cota de piata de 17,5% in Franta, imediat dupa Carrefour, care detinea o „felie" de 21,9%, potrivit datelor companiei de cercetare Kantar Worldpanel, citate de Reuters.

Alte lanturi de hipermarketuri prezente pe piata interna sunt Kaufland (Germania), Real (Germania), Cora (Belgia) si Auchan (Franta).

Cu o politica de discount, Kaufland a devenit anul trecut cel mai puternic operator de hipermarketuri din Romania. Astfel, Kaufland a obtinut in 2010 o cifra de afaceri de 4,67 mld. lei, mai mult decat Carrefour (3,91 mld. lei), Real (3,28 mld. lei), Auchan (1,49 mld. lei) si Cora (1,37 mld. lei), potrivit datelor afisate pe site-ul Ministerul Finantelor Publice.

In ultimii cinci ani (2006-2010), retailerii FMCG moderni au deschis magazine cu o frecventa medie de 117 magazine pe an, asa incat la final de 2010 existau 729 de unitati, potrivit unui studiu al firmei Constrast Management-Consulting.

O analiza a PwC Romania releva ca sectorul bunurilor de larg consum (FMCG) a scazut cu peste 23% in trei ani, de la aproximativ 21 miliarde de euro in 2008 la 16 miliarde de lei in 2011.

„Aceasta scadere nu a afectat insa uniform jucatorii din domeniu, cele mai vulnerabile fiind companiile din comertul traditional, cifra de afaceri a companiilor din domeniu reducandu-se in decursul celor trei ani de la 14 miliarde de euro in 2008 la doar 7 miliarde de euro in 2011", potrivit PwC Romania. Compania mai estimeaza ca in prezent, 55% din piata de retail romaneasca este reprezentata de lanturile moderne de retail.





Retailerii FMCG moderni vor finaliza anul curent cu 200 de magazine noi. Dintre acestea, pe segmentul de hipermarketuri, cel mai „expansiv” retailer este Kaufland, cu 12 noi unitati (70 in total), Carrefour – 3 noi unitati* (total: 26), Cora – 3 (total: 8), Auchan – 2 noi unitati (total: 9). Real si-a pastrat numarul de 25 de hipermarketuri, la fel ca in 2010.


*dintre care 1 hipermarket urmeaza sa fie deschis pana la finele anului, la Deva. Retailerul mai controleaza si o retea de 43 de supermarketuri (Carrefour Market) in Romania.

Povestea afacerii Leclerc


E. Leclerc a fost infiintata la Landerneau (Finistere), Franta, in 1949, de antreprenorul Edouard Leclerc, tatal lui Michel-Edouard Leclerc (foto stanga), cel care conduce in prezent compania.

Lantul s-a dezvoltat in sistem de franciza, proprietarii magazinelor fiind inscrisi intr-o retea de tip cooperativa care le permite accesul la aceeasi retea de distributie.

Leclerc practica o politica de preturi mici, compania propunandu-si sa fie sub media nationala. In plus, Leclerc opereaza si un sistem de comanda pe Internet a produselor, care pot fi ridicate de la magazin in doua ore.

In septembrie 2011, compania opera o retea de circa 640 de hipermarketuri, supermarketuri si magazine in Franta, Italia, Portugalia, Spania, Polonia si Slovenia. In total, compania dispune de o suprafata de spatii comerciale de 2,5 milioane de mp si are 95.000 de salariati.





Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri