Intreprinderile de stat producatoare de electronice si electrocasnice sint astazi subiecte ale unor povesti de succes sau esec. Unele mai functioneaza doar la cote de avarie.

Pe portile multor intreprinderi romanesti, precum Electroarges, Metalica Oradea, Arctic Gaesti, Electromures, Electronica Bucuresti, sau Tehnoton Iasi, au iesit produse electronice si electrocasnice celebre: aspiratoarele Ideal si AP10, uscatoarele de par Diana, frigiderele Arctic, televizoarele Lux si Diamant ori radioreceptoarele Gloria. Electrocasnicele romanesti reprezentau unica oferta pe vremea comunismului.

Goana dupa privatizare

Arctic, intreprindere infiintata in 1969 la Gaesti, este cu certitudine un exemplu de privatizare romaneasca de succes. In 1997, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare a preluat pachetul majoritar al companiei. Programul ulterior de modernizare si tehnologizare a presupus investitii totale de 30 de milioane de dolari. In anul 2002, Arctic a fost preluata de concernul turc Arcelik, al patrulea producator de electrocasnice din Europa, care a continuat procesul de modernizare cu investitii de peste 25 de milioane de euro in primii trei ani de la preluare. In 1991, Electroarges a devenit societate pe actiuni cu capital majoritar de stat: 51% capital de stat si 49% actionari persoane fizice. Din 1996, pachetul majoritar a fost preluat de catre Asociatia PAS Electroarges ’94, formata exclusiv din salariati ai societatii. Asociatia s-a dizolvat in 2005, membrii ei devenind proprietarii actiunilor.

Metalica Oradea provine din Cooperativa Mestesugareasca „Minszki Lajos“, infiintata in anul 1949, al carei obiect de activitate era fabricarea in serie mica a unor produse de uz gospodaresc: cazane, bidoane, albii pentru rufe. In 1963 isi schimba numele in Intreprinderea de Stat Metalica. In perioada 1997-2000 au loc privatizarea si restructurarea societatii, cind Asociatia Metalica P.A.S. cumpara 51% din actiuni. Nascuta in urma transformarii din Cooperativa Ciocanul, fondata in 1949, intreprinderea Electromures a fost una de referinta in regimul comunist. In 1998, firma italiana TRI.O.M SpA di CAMBIANO identifica Electromures SA si achizitioneaza pachetul de actiuni transformind-o in societate privata.

De la producator la asamblator

Efectele perioadei de tranzitie s-au resimtit din plin si asupra producatorilor interni de electrocasnice. Daca in 2002 productia de aparate electrocasnice a Electroarges se apropia de sase milioane de euro, in 2005 aceasta abia s-a ridicat la 2,5 milioane. Nici in cazul Electronicii Bucuresti lucrurile nu au stat mai bine. De la cele peste 434.000 de televizoare alb-negru si 75.000 de televizoare color cit producea in 1989, Electronica a ajuns sa produca in 2003 doar 137 de televizoare color, fapt ce a condus la o cifra de afaceri de doar 14 milioane de lei. O crestere sensibila, pina la 27.000 de unitati, a avut loc in 2005.

Citeste si:

“Astazi nu mai producem echipamente proprii. Asamblam televizoare color si DVD-playere ale unor diversi producatori precum Hyundai, Toshiba sau Vortex. Pentru 2006 estimam asamblarea unui numar de 40.000 de televizoare color si 20.000 de DVD-playere”, a declarat Cristian Zinca, director executiv Electronica SA. Situatia pare sa fie ceva mai roz doar la Arctic, care a cunoscut cresteri constante in ultimii patru ani, de la 440.000 de unitati in 2003 la 900.000 in 2005, compania propunindu-si pentru acest an o productie-record de un milion de unitati si un record al productiei de 4.000 de unitati pe zi. Astfel, Arctic a ajuns la o cifra de afaceri de 150 de milioane de euro in 2005, compania propunindu-si sa incheie anul 2006 cu vinzari de peste 170 de milioane de euro.

Privatizari insotite de concedieri masive

Restructurarile masive care au insotit mai toate privatizarile romanesti de pina acum au afectat si acest sector. Electromures pare sa fie una dintre cele mai afectate companii, la care, din cei peste 8.900 de angajati in 1989, astazi mai lucreaza doar 300. La Arctic, reorganizarea structurii companiei, retehnologizarea si modernizarea fabricii au implicat un proces de restructurare in urma caruia, din 2.300 de angajati in 2003, in prezent au mai ramas doar 1.450. La Electronica, in 1989 lucrau 5.514 de persoane, in prezent personalul numarind 60 de angajati. Din cei 2.270 de angajati pe care ii avea in 1990, la Electroarges au mai ramas astazi 1.229.

Cu toate acestea, productia a evoluat de multe ori in sens invers. “Pe ansamblu, din 1989 pina astazi, productia Electroarges a fost in continua crestere. Punctul de maxim s-a realizat in anul 1999, dupa care productia in acest domeniu a fost intr-o scadere treptata. Cresterea pe ansamblu a productiei Electroarges s-a datorat dezvoltarii de produse destinate noilor sectoare de piata – hoteliera, institutii, firme de constructii, dezvoltarii de colaborari externe si interne prin valorificarea potentialului tehnologic si uman ale societatii”, a aratat Marin Barbu, marketing manager la Electroarges.

Produse romanesti in retailul modern

Desi metodele clasice de desfacere a acestor produse se limitau la magazinele de cartier de electronice si electrocasnice, marile lanturi de magazine de electronice si electrocasnice au sesizat importanta produselor romanesti, in conditiile in care exista diferente majore in ceea ce priveste puterea de cumparare a diverselor categorii de clienti.

“Avem parteneriate cu Arctic Gaesti, Electrolux Satu Mare si Tehnoton Iasi. Oferim diverse produse ale acestora in reteaua noastra. In general e vorba de electrocasnice albe, cum ar fi: aragazuri, frigidere, masini de spalat. Ne adresam cumparatorilor care prefera marcile autohtone sau produse fabricate in Romania din diverse motive, cum ar fi traditionalismul, nationalismul sau puterea de cumparare. Produsele de productie interna ajung la aproximativ 20-25% din vinzarile DOMO”, a precizat Simona Vlad, PR Specialist la DOMO. Flanco detine parteneriate cu Arctic pentru frigiderele Arctic, Metalica Oradea pentru aragazuri Magister si Electrolux Satu Mare pentru aragazuri Zanussi. Clientii care prefera produsele autohtone sint cei cu venituri mici. Aproximativ 8% din produsele vindute prin magazinele Flanco sint fabricate in Romania.