In biroul SABMiller din centrul Londrei, situat la cinci minute de Oxford Street, forfota este mare inca de la ora 7:50, iar directorul executiv al companiei este prezent alaturi de executivii sai in sala de sedinte unde urmeaza sa aiba loc o scurta intalnire cu jurnalisti din Europa. Ne aflam acasa la unul din cei mai importanti producatori de bere la nivel mondial, SABMiller, care, alaturi de Anheuser-Busch InBev, Heineken si Carlsberg, formeaza un grup select in piata berarilor ce poate fi comparat cu Big Four-ul din consultanta si audit. Programul este pregatit la minut, intrucat la 8:30 incepe o intalnire de cinci ore in care este analizata evolutia vanzarilor Pilsner Urquell, iar la 13:30 incepe sedinta despre cifrele din spatele brandului de bere Peroni Nastro Azzurro.

“75% din vanzarile companiei sunt obtinute in tarile emergente”. Asa incepe dialogul 30 de minute dintre Alan Clark, managerul care conduce gigantul de bere SABMiller si cativa jurnalisti din Romania Cehia si Polonia. Alan Clark, cu o experienta de peste doua decenii la SABMiller, este atent la cifrele din raportul primei jumatati a anului fiscal (incheiat in septembrie 2013): profit operational de 3,27 mld. dolari, un avans de 4%, la venituri de 13,8 miliarde de dolari. Totusi, Europa este regiunea care ii da multe batai de cap executivului de la sefia celui de-al doilea producator de bere la nivel mondial. In primul rand, deprecierea monedelor locale in raport cu dolarul a influentat scaderea marjelor de profit din Europa.

A doua problema deriva din comportamentul consumatorilor, care din cauza crizei isi reduc frecventa cu care ies in oras, consuma mai putina bere in localuri si aleg sa cumpere alcool pentru acasa, in timp ce numarul de berarii este in scadere.

In al treilea rand, interventiile guvernamentale isi pun amprenta asupra afacerii SABMiller: de exemplu, guvernantii din Rusia vor sa loveasca puternic piata de bere prin interzicerea vanzarilor la PET, iar in restul Europei, cu precadere in Polonia, autoritatile pun presiune pe preturi prin cresterea accizelor. Si in Romania taxele mai mari vor influenta piata berii: accizele vor creste din nou dupa indexarea lor in functie de rata inflatiei si nu de cursul de schimb afisat de BCE in data de 1 octombrie. “Businessul nostru din Romania este pe profit in conditiile in care volumul vanzarilor a crescut cu 6%. Ne preocupa tendinta de crestere a accizelor din anumite tari din Europa. Guvernele influenteaza puterea de cumparare a consumatorilor prin astfel de decizii. Accizele reprezinta o pondere mare din pretul platit de consumator, astfel incat este o zona riscanta pentru noi”, a declarat Alan Clark, cel care a preluat anul acesta sefia companiei SABMiller, unde lucreaza din 1990.

Accizele iau spuma din piata berii: companiile se tem de ce urmeaza

Accizele iau spuma din piata berii: companiile se tem de ce urmeaza

SABMiller este prezent pe piata romaneasca prin intermediul Ursus Breweries, care detine unitati de producere a berii la Timisoara, Buzau, Brasov si o unitate de productie de capacitate mica la Cluj. Totodata, grupul a achizitionat in 2009, prin Ursus Breweries, producatorul Bere Azuga.

Personal, nu-mi place PET-ul pentru ca face din bere un produs commodity. Prefer berea la sticla sau la halba.

Cresterea Ursus Breweries de 6% din prima jumatate a anului fiscal se datoreaza evolutiei brandului Ciucas in format PET, in timp ce profitul a fost impactat de cresterea costurilor si a investitiilor mai mari in marketing. “Ne-am repozitionat portofoliul de produse si acest lucru a fost decisiv pentru noi in Romania. De asemenea, am ales sa fim competitivi, desi piata a cerut tot mai multa bere la PET. Mie nu-mi place PET-ul pentru ca face din bere un produs commodity. Prefer berea la sticla sau la halba, dar in anumite piete trebuie sa fim competitivi, de aici si nevoia de a lansa Timisoreana la PET de 2,5 litri”, afirma Alan Clark. SABMiller are o felie de 30% din piata de bere locala, iar Romania ocupa pozitia a treia in topul celor mai bune piete din Europa pentru grupul sud-african, dupa Polonia si Cehia. Marcile Ursus Breweries sunt Ursus, Timisoreana, Ciucas, Peroni Nastro Azzurro, Grolsch, Azuga, Redd’s, Stejar si Pilsner Urquell.

PET-ul de Ciucas a urcat vanzarile Ursus. Profitul, in scadere

PET-ul de Ciucas a urcat vanzarile Ursus. Profitul, in scadere

Alan Clark, executivul care a vazut multe fabrici inchise in cariera sa peste 20 de ani in industria berii, a vorbit pe scurt si despre decizia Ursus Breweries de a pune lacat pe fabrica de la Cluj-Napoca, decizie care a trimis in somaj 150 de angajati. “In cadrul SABMiller am mai inchis fabrici in tari ca Italia, Polonia sau Slovacia. Practic, noi am aprobat la centru o decizie a conducerii din Romania.” Ulterior, pe locul fostei fabrici de bere din Cluj-Napoca a fost deschisa o mini-berarie cu o capacitate de 300 de locuri.

REPORTAJ: Mini-beraria Ursus de la Cluj, neincapatoare la o luna de la deschidere

REPORTAJ: Mini-beraria Ursus de la Cluj, neincapatoare la o luna de...

Citeste si:

Dintre cele mai importante tendinte de viitor din industria berii, conducerea SABMiller mizeaza pe o crestere sustinuta de sectorul premium si de extinderea afacerii prin lansarea de noi tipuri de bere in Estul Europei. O optiune de inovatie in distributia de bere este reprezentata de lansarea unor rezervoare de bere, numite “tank beer”, care sunt la moda in Cehia si, de asemenea, incep sa fie prezente in barurile din Marea Britanie.

De exemplu, SABMiller a lansat un proiect pilot de comercializare a berii prin “tank beer” in pub-ul White Horse, din sudul Londrei. Aici berea este servita de la doua rezervoare de cupru de mari dimensiuni, fiecare cu o capacitate de 880 de litri, care sunt reumplute in fiecare saptamana de la camioane cisterna care vin direct din fabrica SABMiller.

Comertul electronic, o mare oportunitate pentru industria berii

De asemenea, comertul electronic reprezinta o alta oportunitate pentru industria berii. “Trebuie sa fim in segmentul e-commerce, desi retailerii nu obisnuiesc sa vanda alcool online. Trebuie sa facem un pas in fata si sa educam magazinele sa comercializeze berea online. Comertul electronic este mai dezvoltat in Marea Britanie. Credem ca e-commerce-ul poate fi un canal semnificativ, cu peste 5% din vanzarile totale in urmatorii ani. Tesco a adaptat modelul britanic de succes Click and Collect si in Cehia. Online-ul se potriveste de minune cu comportamentul consumatorului de bere: stai la birou sau acasa in fata PC-ului si comanzi berea preferata. Daca nu suntem in comertul electronic, atunci vom pierde o oportunitate uriasa”, spune Doug Brodman, director comercial al SABMiller Europe.

In acelasi timp, reprezentantii SABMiller studiaza atent comportamentul femeilor in raport cu berea. “Consumatoarele de bere reprezezinta in egala masura o oportunitate si o amenintare pentru noi, pe masura ce devin tot mai active din punct de vedere economic. Atunci cand se afla in compania altor persoane, femeile devin un fel de “gatekeeper” in decizia de cumparare a alcoolului. Daca sunt in oras in compania unor barbati si decid sa bea vin, atunci si barbatii vor comanda tot vin. Din acest punct de vedere, este foarte important sa atragem tot mai multe femei de partea berii. Trebuie sa ne adresam mai mult femeilor prin campanii de comunicare”, remarca Sue Clark, managing director al SABMiller Europa.