Valoarea pietei de retail a fost anul trecut de 17,2 miliarde euro potrivit datelor Consiliului Concurentei, relateaza Mediafax.
"Cota de piata a marcilor private in prima jumatate a anului 2013 reprezinta 15% din piata locala de FMCG, dublu fata de 2010. Discounterii si hipermarketurile inregistreaza cele mai mari vanzari de marci private, iar categoriile cu cea mai buna dinamica sunt lactatele si dulciurile", a declarat Raluca Raschip (foto), consumer goods & retail director GfK Romania.
Segmentul de pret mediu (mainstream brands - n.r.) este cel mai afectat de cresterea marcilor proprii, ponderea acestuia in total piata scazand de la 46% la finalul anului 2012 la 43% in prima jumatate a anului. Brandurile premium au ramas la acelasi nivel, de 19%, in timp ce marcile economice cresc odata cu marcile private, ponderea acestora ajungand la finalul primelor sase luni la 24%, de la 22% in 2012, potrivit unei prezentari GfK.
Marcile private sunt cumparate in principal de la discounteri (40%) si de la hipermarketuri (32%). De altfel, marcile private detin si cea mai mare pondere gamele de produse ale magazinele cu profil discount, respectiv de 80% in cazul Lidl, 20% in cazul Penny Market si 18% in cazul Kaufland. In cazul hipermarketurilor, ponderea marcilor private este de 13% la Carrefour si de 6% la Auchan.
Toti retailerii mari din Romania, precum Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan, Penny&XXL, Mega Image, Cora, Profi si Billa, detin o gama de produse sub marca proprie, multe dintre acestea fiind fabricate in Romania. Acestea sunt cu pana la 20% mai ieftine decat cele de brand. Principalele categorii de produse pe care retailerii au dezvoltat marci proprii sunt cele de baza.
Raluca Raschip declara la mijlocul lunii noiembrie ca in acest an consumul total de bunuri de larg consum (FMCG) va creste usor in acest an, cu 1%, in valoare, fata de 2012.
"In acest an am observat o crestere foarte, foarte usoara a consumului total de FMCG, in valoare, de 1% comparativ cu 2012. La un cos de 60 de categorii consacrate, cresterea este mai curajoasa, de 4,5%, insa vestea proasta este ca inflatia pe food a fost 7% conform Eurostat, si a fost pentru prima data cand inflatia pe food a fost mai ridicata decat inflatia generala. Consumatorul roman nu a mai absorbit in 2013 inflatia in consumul de FMCG si atunci a recurs la cumpararea de produse mai ieftine fata de 2012, cu un volum in crestere cu 3,5%", spunea Raschip intr-o conferinta de retail.
Potrivit GfK, numarul de gospodarii care au cumparat cel putin o data o marca privata din orice format de retail a atins potentialul maxim inca din 2011, mai mult de 9 din 10 gospodarii din Romania achizitionand marci private, iar ulterior s-a intrat intr-o etapa de consolidare, in care cumparatorii devin loiali marcilor private.
Categoriile cu cea mai mare cota de piata in volum erau la finele primului semestru batistele de hartie (52%), servetelele umede (64%), prosoape de hartie (37%), uleiul pentru gatit (38%) si hartia igienica (33%). De asemenea, produsele sub marca proprie care au inregistrat cele mai mari rate de crestere au fost cerealele pentru micul dejun, sapunul, branza, iaurtul, ciocolata tablete si pralinele.
Anul trecut, potrivit unui raport al Consiliului Concurentei, vanzarile de produse marca privata ale retailerilor au crescut, fata de 2011, cu 34% pe categoria alimentelor si cu 36% pe segmentul produselor nealimentare.
Potrivit sursei citate, ouale, uleiul si carnea de pui au o pondere de peste 50% din vanzarile retailerilor pe fiecare din aceste categorii. De asemenea, aproape 40% din vanzarile de faina sunt sub marca proprie, pe segmentul conservelor ponderea brandurilor proprii este de 35%, de 30% la peste si fructe de mare, 26% la produse congelate, 22% la mezeluri, 22% la lactate, 19% la dulciuri, 16% la panificatie, 15% la sucuri si apa, 12% la bauturi alcoolice, 11% la zahar, 10% la legume si 10% la vinuri.