“Bunica si mama unuia dintre actionari au fost croitorese ce lucrau diverse piese vestimentare pe comanda. Consignatiile erau in voga in 1992 si faptul ca am reusit sa vindem cateva piese unicat prin acest gen de magazine ne-a incurajat sa pornim un business. Am inceput afacerea in 1996, cu o masina de cusut, fara resurse financiare, in apartamentul parintilor, inarmati cu entuziasm si un plan de afaceri relevant pentru un mic atelier de familie”, isi aminteste Dan Lupu, care detine brandul Mizar impreuna cu sotia sa Victorita Violeta Lupu.

Atragerea altor actionari in afacere a reprezentat o piatra de incercare intrucat o firma ce functiona intr-un mic apartament “nu prezenta incredere, viziune si siguranta faptului ca salariile angajatilor vor fi platite”.

Au inchiriat un spatiu de productie de 70 de metri patrati, unde au inceput sa produca confectii in serii mici. Atunci au angajat si primii confectioneri calificati, oameni care sunt si acum in firma, dupa 19 ani de la intrarea pe piata a brandului.

“La inceput ne gandeam la dezvoltare in termeni de productie. Ne gandeam ca vom evolua prin cresterea capacitatii de productie, pe vremea aceea nefiind populara ideea de brand propriu cu retea proprie de magazine. Evolutia business-ului a fost pozitiva constant, cifra de afaceri nu a fost spectaculoasa, dar a fost constanta”, mai spune Lupu.

Primii metri de tesatura i-am achizitionat din salariul unuia dintre asociati

Materia prima era procurata direct de la importatori in primii ani, dar nu erau multumiti de calitatea si diversitatea produselor oferite de acestia, astfel ca, imediat ce si-au permis, au inceput sa faca primele importuri de tesaturi. Prima piesa creata a fost un palton, pe care l-au vandut in foarte scurt timp intr-o consignatie din Bucuresti. “Primii metri de tesatura i-am achizitionat din salariul unuia dintre asociati, care, la acea vreme, lucra intr-o firma de constructii”, isi aduce aminte Dan Lupu.

Citeste si:

In prezent compania numara 150 de angajati, dintre care 100 sunt implicati direct in productie. Colectiile sunt concepute in departamentul propriu de creatie, iar productia se executa in fabrica proprie, din judetul Bacau. Compania detine peste 1.000 mp de spatii de productie, ateliere proprii de creatie, colectii anuale ce cuprind peste 1.000 de modele noi.

Cu o retea de 11 magazine proprii in Bucuresti si alte orase mari din tara, proprietarii Mizar tintesc pentru acest an afaceri de peste 2,2 mil. euro si isi propun pentru urmatorii ani un ritm de extindere de 3-4 magazine noi. “Pentru 2015 avem in plan deschiderea a 3 magazine noi si relocarea unui magazin existent. In plus, ne dorim sa dezvoltam si exporturile. In prezent, Mizar exporta produse sub marca proprie in Ungaria si Grecia, dar dorim sa abordam si alte piete de desfacere”, detaliaza Dan Lupu.

Legislatia este construita pe fondul predispozitiei antreprenorilor la activitati ilegale

Pentru urmatorii cinci ani compania isi propune sa fie prezenta in toate orasele importante din tara prin intermediul magazinelor proprii. “In Romania antreprenoriatul este un domeniu dificil, deoarece mediul legislativ nu este conceput pentru demararea si dezvoltarea unui business. Legislatia este construita pe fondul predispozitiei antreprenorilor la activitati ilegale si prin urmare mecanismul legal presupune controale peste controale, acte, declaratii, autorizatii. Pe scurt, un climat tensionat, care nu permite progresul”, conchide Dan Lupu.

Un sfert dintre romani isi cumpara imbracaminte o data la 2-3 luni, prefera mall-urile si produsele retelelor de fashion cunoscute, in top cinci aflandu-se H&M, Kenvelo, Zara, C&A si Bershka, potrivit unui studiu GfK.

Un sfert dintre romani isi cumpara haine o data la 2-3 luni

Un sfert dintre romani isi cumpara haine o data la 2-3 luni

Vanzarile online de articole de imbracaminte sunt mult mai bine reprezentate in Bucuresti fata de restul tarii – 11% din bucuresteni afirma ca isi cumpara des haine din online, fata de doar 5% in restul tarii. De asemenea, o treime dintre cei intervievati sustine ca asteapta perioada promotiilor pentru a-si cumpara articole vestimentare. Intrebati despre suma pe care au cheltuit-o pe imbracaminte sau incaltaminte in ultima luna, peste 15% dintre romanii din urban au declarat ca au cheltuit peste 200 lei, media fiind ridicata de catre bucuresteni – 22% dintre ei au facut achizitii care depasesc aceasta valoare in luna precedenta.