Insa, in mediul de afaceri actual, in care evaziunea fiscala si coruptia sunt la ordinea zilei, taxele si povara administrativa sunt destul de mari, iar mainile de ajutor sunt putine, antreprenorii curati si care vor sa faca afaceri curate in continuare au nevoie de cat mai multe informatii si instrumente eficiente de lucru. Unul dintre cele mai puternice astfel de instrumente de lucru este reprezentat de strategia de business. Dar, cu toate ca cei mai multi dintre manageri si antreprenori declara ca strategia de business este o preocupare esentiala pentru ei, foarte putini chiar isi fac o strategie completa sau, daca o au, o si aliniaza cu operatiunile pe care le deruleaza, adica, in traducere libera, o si pun in practica si o ajusteaza in functie de trenduri si noile realitati ale pietei. Vedem adesea in mediul de afaceri romanesc, companii antreprenoriale care au lucrat ani de zile intuitiv, pe baza experientei si a bunului simt al antreprenorului, dar care se blocheaza in crestere, tocmai pentru ca antreprenorul este unul singur si nu are puterea sa se multiplice. In acel punct, existenta unei strategii transparente in interiorul si in exteriorul organizatiei ar face diferenta.

Miturile strategiei de business

In atelierele mele de strategie, intalnesc adesea antreprenori aflati la nivele diferite de maturitate cu afacerile lor. Antreprenorii „cu vechime” vorbesc despre cat de putin a contat strategia pentru ei in primii ani, despre faptul ca nu au fost atenti sa isi defineasca o identitate, un mesaj, o propunere unica de valoare si spun ca au inceput cu un drive diferit de la caz la caz si, mai devreme sau mai tarziu, au reusit. Dar au sacrificat totul: spatiul personal cu tot ce presupune si au trait 100% (in) afacerea lor. Multi inca mai practica acest mod de a face lucrurile, dar pana cand? Altii incep chiar zilele astea noi afaceri, fara sa-si faca nicio strategie clara. Cat vor putea creste fara strategie? Putem paria? Este acesta modelul de succes al economiei romanesti sau ce sanse de succes mai are inca acest model? Cu siguranta, stim ca nu poate fi sustenabil. Si mai intuim ca este o alegere care nu ofera rezultatele cele mai mari, ci pe cele care contin multa munca si indicatori mici sau medii, in cel mai bun caz.

Redau mai jos cateva mituri pe care le-am intalnit des in practica mea de consultant in management strategic si in lucrul cu zeci de antreprenori:
Imi cunosc afacerea cel mai bine si pot oricand sa iau cele mai bune decizii. - Corect, dar ce faci cand vrei sa pleci in concediu? Realizezi costul de oportunitate pe care il accepti, fiind atat de angrenat in business si absentand de la evenimente importante pentru industria ta, pierzand oportunitati de a crea valoare la nivelul maxim la care o poti face, pentru ca trebuie sa faci o oferta, sa discuti cu un client sau ai un parteneriat operational ori trebuie sa aprobi platile?
Nu am nevoie de strategie pentru ca obiectivul meu este sa valorific toate oportunitatile. -Strategia nu blocheaza oportunitatea, ci o potenteaza. Este despre a crea oportunitati, intr-o coerenta cu directia in care mergi si cu principiile cu care lucrezi. Nu este despre a raspunde la ceea ce vine.
Strategia este definita la inceput si o lasam asa. – Intr-adevareste foarte bine sa ai un plan de afaceri. Aceasta presupune sa creezi scenarii si sa ai variante de lucru, operationale. Mai departe, pe masura ce lucrurile se dezvolta, construiesti un alt nivel, cu alte resurse, cu o structura organizationala corelata. Strategia de afaceri este un organism viu, in continua evolutie si adaptare, intr-un permanent schimb cu mediul.
Strategia nu are legatura cu activitatea zilnica. -Ba da, strategia este o biblie cu principiile de lucru ale organizatiei, dar si o busola care ghideaza decizia la orice nivel. Acest lucru se intampla daca strategia este transpusa in planuri operationale si este implementata in organizatie, in mod unitar.
Daca sunt transparent si anunt strategia in interiorul organizatiei (echipa) si in exterior (parteneri, clienti), risc ca ideile mele sa fie preluate de concurenta. - Strategia este un plan: ce fac pentru ca din punctul in care ma aflu sa ajung in alt punct, la un alt nivel, la care realizez anumite obiective (foarte pragmatic definite in termeni de cifra de afaceri, cota de piata, profit). Modul in care fac lucrurile este factorul cheie pentru succesul acelei strategii. Mediul in care ne desfasuram activitatea este foarte volatil. Piata este concurentiala si lucrurile se schimba mult la fiecarezi. – Nimic mai adevarat. Totusi, indiferent de modul in care evolueaza ecosistemul in care se dezvolta afacerea, o strategie buna este suficient de larga astfel incat sa permita luarea unor decizii, iar in acelasi timp suficient de precisa, incat sa asigure urmarea drumului propus. Cunoasterea permanenta a trendurilor in economie, in business, urmarirea concurentei, dar si a proceselor interne sunt etape obligatorii, permanente.

In loc de concluzie

Citeste si:

In practica, deseori, strategia de afaceri este plasata in zona teoretica sau in zona discutiilor fara o finalitate concreta. Vad in multe organizatii foarte mult timp consumat in intalniri, discutii, demersuri abandonate fara concluzii. Pe scurt: ineficienta. O strategie eficienta de busines se face punand ordine in acest proces, printr-o provocare a antreprenorului si a echipei de management la raspunsuri si decizii asumate, intercorelate si asamblate intr-un plan strategic. Aceasta parte este doar 20% din proces, din succes. Este o parte esentiala, dar nu suficienta. Alinierea strategiei in operatiuni presupune in primul rand o comunicare continua de informatii si decizii relevante in organizatie, la orice nivel. Din punctul meu de vedere, excelenta apare atunci cand strategia si operationalul se contopesc, creand sinergii nebanuite.

Wall-Street.ro a lansat proiectul anului: #RomaniaProfesionista. Avand in minte tragedia de la Colectiv, din toamna anului trecut, si schimbarile produse atunci in fiecare dintre noi si in societate, in ansamblu, ne dorim sa fim parte din schimbare. Mai mult, ne dorim sa contribuim, sa conturam acea Romanie profesionista in care sa ne regasim, sa propunem solutii concrete pentru reforma reala de care avem nevoie. Astfel, vom lansa permanent solutii, propuneri si idei ale oamenilor de afaceri, managerilor, antreprenorilor - specialistii care sustin economia reala.