Probabil ca preturile foarte ridicate de pe piata imobiliara. Sau poate faptul ca propriile lor produse sunt inca considerate "piperate" de romani. Sau mentalitatea romanilor care sunt obisnuiti sa-si soarba cafea doar acasa sau la birou? Aceasta din urma preparata insa tot acasa...

Nu este obligatoriu sa fii un mare amator de cafea pentru a cunoaste brandul Starbucks, companie fondata in urma cu peste 30 de ani in Statele Unite Sau Hard Rock Cafe, una dintre cele mai celebre cafenele din Marea Britanie.

“Romanii beau cafea mai frecvent decat in trecut” - acesta pare a fi filosofia lantului de cafenele Costa Coffee in incercarea de dezvoltare pe piata din Romania. Costa Coffee, lantul britanic cu cea mai mare crestere a vanzarilor pe plan international, are planuri serioase de extindere in tara noastra. Saptamana trecuta a deschis prima cafenea in Bucuresti, cand a parafat un contract de franciza cu un partener local. Are planuri pentru deschiderea a 60 de unitati in Romania. “In urmatorii ani intentionam sa deschidem inca 59 de cafenele in toata tara, dintre care primele 10 in Capitala. Toate unitatile vor opera exclusiv in sistem de franciza,” a declarat pentru Wall-Street Adrian Alexe, Business Manager in cadrul Coffee Management, partenerul local al englezilor de la Costa Coffee.
Marile cafenele ataca in forta piata din RomaniaUrmand exemplul cafenelei Turabo deschisa in parteneriat cu BCR chiar in Piata Romana, prima locatie aleasa de Costa Coffee se afla chiar langa cladirea Academiei de Studii Economice. “Printre clientii nostri nu se numara numai bancheri sau managerii marilor companii, ci si studentii care isi petrec pauza savurand o cafea”, ne-a declarat Tudor Dragomir Niculescu, proprietarul lantului de cafenele Turabo Cafe. Potrivit lui Adrian Alexe, locatia primei cafenele Costa este detinuta in chirie, contractul fiind semnat pe zece ani.

Mai este loc pe piata si brandurile fac coada

Potrivit specialistilor si managerilor companiilor care deja sunt prezente in Romani, pe piata mai este destul loc. De exemplu, Bucurestiul are aproximativ 300 de cafenele la o populatie de peste doua milioane de locuitori. In acelasi timp, Parisul are, la o populatie de doar cinci ori mai mare decat a capitalei noastre, mai bine de zeci de mii de cafenele. Asa ca lanturile internationale nu stau cu mainile in san si alte doua lanturi americane de renume vor da navala pe piata autohtona.

Hard Rock Cafe, unul dintre cele mai cunoscute lanturi de cafenele din lume, si-a manifestat interesul fata de piata din Romania, anuntandu-si intrarea pana la finele acestui an. Conceptul cafenelelor Hard Rock Cafe include concerte live ale unor artisti cunoscuti la nivel mondial. Sub umbrela marcii Hard Rock Cafe functioneaza in acest moment 138 de cafenele in 40 de tari.

Un alt brand care va ajunge si in mintea consumatorilor de cafea din Romania va fi Coffee Heaven, care va fi adus de actionarii lantului Snack Atack care au realizat un joint-venture cu firma britanica ce detine marca in portofoliu.

Cand vine Starbucks?

Insa adevarata dilema a amatorilor de cafenele: cand isi va face aparitia la noi si lantul de cafenele Starbucks? In urma cu mai mult de jumatate de an, oficialii companiei elene Marianopoulos, care detine franciza in zona Europei de Est si in Grecia pentru lanturile de magazine Marks&Spencer, Beauty Shop si Sephora, au anuntat ca aducerea lantului de cafenele Starbucks in Romania se va produce pana la finele lui acestui an. Insa anul se apropie de sfarsit si inca nu exista niciun semn de deschidere. “Daca ne-am fi luat dupa acest zvon, ar fi trebuit ca acum sa ne plimbam dintr-o cafenea Starbucks in alta,” declara Tudor Niculescu.

Reprezentantii companiilor deja prezente pe piata autohtona nu privesc venirea Starbucks ca pe o reala amenintare. “Starbucks este un brand puternic, dar in Romania s-ar putea sa nu "prinda" mai ales din cauza faptului ca fumatul este interzis in aceste cafenele,” apreciaza omul de afaceri care detine lantul de cafenele Turabo Cafe.

Citeste si:

Oficialii Starbucks au anuntat ca intentioneaza sa deschida, la nivel mondial, 2000 de noi unitati in acest an, fata de tinta initiala de 1800 de noi cafenele.
Marile cafenele ataca in forta piata din RomaniaPotrivit unui sondaj realizat de publicatia online Brandchannel.com, Starbucks, ocupa pozitia a patra in topul mondial al celor mai cunoscute marci . Aceasta pozitionare isi gaseste explicatia in ritualul aproape cotidian de a merge la cumparaturi sau intr-o cafenea, marca avand astfel un impact major asupra publicului.

Starbucks – un brand global

La inceputul anului trecut, Starbucks ocupa locul patru in topul celor mai influente zece marci internationale, fiind plasat chiar in urma brandurilor Apple, Google si IKEA.

Initial aparuta sub denumirea “Starbucks Coffee, Tea and Spice”, compania a preparat pentru prima oara cafea in 1971. Micile magazine pentru cafea din Seattle au aparut datorita pasiunii comune pentru cafea si ceai a trei barbati - Jerry Baldwin, Zev Siegel si Gordon Bowker. Ambitia lor de a oferi consumatorilor cafea de cea mai buna calitate le-a condus afacerea catre succes. Un deceniu mai tarziu, Starbucks isi deschidea al patrulea magazin in Seattle.

Magazinele Starbucks pot fi intalnite in peste 12 tari – numai in Japonia si Marea Britanie poti intra in peste 100 de magazine Starbucks

Turabo Cafe, lider de piata romaneasca

Pana la venirea si consolidarea pe piata a marilor branduri internationale, lider de piata ramane lantul local de cafenele Turabo Cafe. Tudor Dragomir Niculescu (27 de ani), proprietarul lantului de cafenele Turabo Cafe, doreste sa duca lantul de cafenele si pe alte piete, concentrandu-se in acest moment pe tari precum Polonia si Cehia. Potrivit acestuia, Turabo Cafe va realiza anul acesta o cifra de afaceri de 3 milioane de euro, pentru ca in 2007 vanzarile companiei sa creasca pana la 10 milioane de euro.

Proprietarul lantului de cafenele Turabo Café a anuntat totodata ca isi va extinde afacerea anul viitor pana la 20 de locatii, dintre care aproximativ 7 vor functiona in regim de franciza. “Am ales sa continuam parteneriatul cu BCR si , totodata, am decis sa nu ne mai dezvoltam in centre comerciale precum hypermarketuri sau malluri deoarece am intampinat unele restrictii de orar si spatiu. Asocierea dintre brandul nostru si aceste centre nu a dat roade,” a apreciat Niculescu.
Marile cafenele ataca in forta piata din Romania
Potrivit proprietarului Turabo, cele mai profitabile locatii sunt cele din zonele Episcopiei, Pietei Romane si Brasov. In plus, in decembrie se va mai deschide o cafenea in Piata Victoriei din Bucuresti.

Turabo este prima cafenea romaneasca al carei concept a fost francizat. Turabo controleaza acum sase cafenele (trei in Bucuresti si cate una in Iasi, Brasov si Timisoara) si doua in franciza. Potrivit lui Niculescu, pentru a deschide o cafenea sub marca Turabo, francizatul trebuie sa plateasca o taxa de 115.000 euro, investitie ce poate fi recuperata in maxim doi ani. “Franciza a reprezentat un pas necesar si firesc in dezvoltarea noastra pentru ca ajunsesem in situatia in care nu ne ma puteam finanta singuri,” a declarat Niculescu.

Lantul se afla in competitie cu locatii precum Gloria Jean's, Centro sau City Cafe. Piata cafenelelor este foarte efervescenta in ultima perioada, cel putin doi jucatori internationali - Starbucks si Coffee Heaven - anuntandu-si intentia de a intra cu unitati la nivel local, ambele in sistem de franciza.