Potrivit Codului Fiscal, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, dispar facturile fiscale inseriate si numerotate la nivel national de catre Imprimeria Nationala si se folosesc facturi tiparite in acord cu sistemul aplicat in Uniunea Europeana. Orice societate isi poate tipari facturile daca respecta cerintele Codului Fiscal, informeaza NewsIn.

Pana la 31 decembrie, Imprimeria Nationala a detinut controlul asupra tiparirii facturilor fiscale, avand dreptul de a autoriza alte tipografii sa realizeze aceasta activitate. Ministerul Finantele monitoriza, prin intermediul Imprimeriei, numarul facturilor emise la nivel national, precum si pe cel al firmelor care solicitau facturi fiscale. Informatiile privind facturile erau inscrise intr-o baza de date accesata de organele de control: inspectia fiscala, comisarii Garzii Financiare si politia.

Facturile cumparate pana la 1 ianuarie vor putea fi folosite, in continuare, pana la epuizare. Singura obligatia a firmelor aflate in aceasta situatie este sa completeze de mana sau prin stampilare noul cod de TVA:valabil de la data aderarii RO, in loc de R. insa, deducerea TVA este posibila numai daca factura contine informatiile cerute de noul Cod Fiscal care prevede inscrierea unui numar mai mare de informatii decat inainte de 1 ianuarie.

Astfel pe langa data, denumire, adresa si cod unic de inregistrare, numar de ordine pentru identificarea in mod unic, valoarea bunurilor sau a serviciilor si a TVA (inclusiv precizarile referitoare la scutire cu sau fara drept de deducere, persoana neimpozabila), factura trebuie sa mai cuprinda si alte informatii, precum: codurile de inregistrare in scopuri de TVA ale cumparatorului, respectiv furnizorului pentru achizitii si livrari intracomunitare, data incasarii unui avans, rabaturile, remizele si reducerile de pret, o referire la facturile emise anterior in cadrul aceleaiasi operatiuni.

Informatiile cele mai importante pentru controlul fiscal al operatiunilor, numerotarea si inserierea, vor fi decise intern de catre fiecare agent economic. Potrivit unui ordin al ministrului finantelor, persoanele care raspund de organizarea si conducerea contabilitatii vor desemna o persoana care sa gestioneze numerotarea facturilor. Numarul trebuie sa fie secvential si sa tina cont de structura organizatorica a societatii (gestiuni, puncte de lucru, sucursale).

Citeste si:

Societatile comerciale si orice entitate care foloseste facturi trebuie, anual, sa emita proceduri proprii de stabilire si alocare a numerelor pentru facturi. La inceputul fiecarui an fiscal trebuie, de asemenea, sa mentioneze numarul de la care incepe sa emita prima factura.Termenul de emitere a facturii ramane, ca si pana acum, pana in cea de-a 15-a zi lucratoare a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat operatiunea.

O alta noutate importanta pentru agentii economici, incepand de la 1 ianuarie, este lipsa de obligativitate pentru semnarea si stampilarea facturilor. In plus, pot fi folosite facturile electronice pentru care partile trebuie sa incheie un acord scris si sa anunte organele fiscale cu cel putin o luna inainte de a trece la emiterea lor. in facturile electronice, semnatura electronica este obligatorie.

Regulile de intocmire a facturilor vizeaza folosirea limbii romane, dar si a unei limbi straine in cazul unor tranzactii intracomunitare, si inscrierea sumelor atat in valuta, cat si in lei. Facturile pentru transportul international se emit, de la 1 ianuarie, pentru parcursul integral, fara separarea contravalorii traseului national de cel international.

Odata cu facturile, de la 1 ianuarie, nu va mai avea regim special o serie de alte 16 documente. Astfel, potrivit unui ordin al ministrului finantelor, nu se vor mai tipari, inseria si numerota de catre Imprimeria Nationala, documente precum unele tipuri de bilete de calatorie si bonuri cu valoare fixa, registre chitantier pentru mandate postale, pentru incasarea taxelor postale, pentru obiecte de mesagerii.