Conform estimarilor din piata, valoarea pietei tichetelor de masa din Romania este estimata pentru 2007 la 1,1 miliarde euro. Astfel, dintr-un numar de total de 4,5 milioane de salariati, mai mult de jumatate beneficiaza deja de tichete de masa.

In prezent, aproximativ 60% din companiile din Romania utilizeaza in pachetele de beneficii extrasalariale tichete de masa, ceea ce inseamna ca putem vorbi deja de o piata matura si stabila, au declarat, pentru Wall-Street, principalii emitenti de tichete de masa.

In urma absorbtiei societatii Hungastro, fuziune finalizata in 25 octombrie 2007, Accor Services SRL si-a consolidat pozitia de lider in domeniul tichetelor de servciii, detinand o cota de piata de 46%. Pozitia secunda este ocupata de SodexhoPass cu o cota de piata de 40%-45%, in timp ce Cheque Dejeuner a reusit sa obtina o felie din piata de 20%, in crestere cu 6 procente fata de 2006.

In ultimii ani, piata tichetelor de masa s-a dezvoltat si s-a consolidat, astfel incat, in prezent, cresterea pietei va fi influentata de dezvoltarea de produse noi.

„Toate serviciile care nu au atins inca pragul de maturitate a pietei: tichetele cadou pentru cheltuieli sociale, cele pentru cheltuieli de marketing si protocol, cele de cresa, vor influenta dezvoltarea acestui sector. In aceeasi masura, piata va fi influentata si de includerea diferitelor tipuri de tichete in pachetul de beneficii extrasalariale a din ce in ce mai multor angajati din sectorul public”, au declarat, pentru Wall Street, reprezentantii SodexhoPass.

Cresterea nivelului de trai, dezvoltarea societatilor existente si crearea de noi societati ca urmare a dezvoltarii economiei nationale, cresterea numarului de salariati dar si accesul anumitor sectoare de activitate la acest beneficiu vor fi factori care vor conduce la randul dezvoltarea pietei de tichete de masa.
Companiile care au apelat cel mai mult la serviciile emitentilor de tichete de masa provin din sectoarele de transport si industrie, urmate de domeniul bancar, servicii si petrolier.

Citeste si:

„Desi companiile apeleaza si la alte metode de recompensare a angajatilor, conform diferitelor studii din ultimii ani, voucherele s-au situat in permanenta in topul preferintelor atat ale angajatilor cat si ale angajatorilor.Celelalte beneficii extrasalariale vin ca o completare a pachetului deja existent”, au declarat reprezentantii SodexhoPass.

In Romania, valoarea nominala a unui tichet de masa este 7,56 Ron (2,16 euro), comparativ cu 9,98 euro in Franta, 7,81 euro in Spania, 5,77 euro Germania, 5,29 euro in Italia sau 3,25 de euro in Cehia.

Anul trecut compania Accor Services Romania a avut o cifra de afaceri de 81,3 milioane lei (aproximativ 26 milioane euro), iar pentru 2007, cifra de afaceri este estimata la aceeasi valoare. SodexhoPass a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 71,5 milioane lei (peste 20 de milioane de euro), estimand pentru anul curent o crestere a cifrei de afaceri, in timp ce Cheque Dejeuner a atins anul acesta o cifra de afaceri de 8 milioane euro.

In Romania tichetele de masa au fost introduse in anul 1998 ca o aliniere la practicile din celelalte tari din Europa. Pana in anul 2005 acest sector s-a aflat intr-o continua dezvoltare si nu mai putin de noua companii emitente de tichete de masa si-au facut aparitia. Incepand cu anul 2005 principalii emitenti de tichete de masa si-au schimbat strategia, si au trecut de la un proces de dezvoltare la unul de consolidare pe piata locala.

Ca si in toate celelalte tari din Uniunea Europeana, si in Romania, tichetele de masa sunt reglementate legislativ, prin legea 142/1998, fiind un beneficiu extrasalarial deductibil si exonerat de taxe, atat pentru angajat cat si pentru angajator si reprezinta o alocatie individuala de hrana.

Tichetele de masa au fost create in Franta anilor '60 si au fost apoi adoptate de celelalte state, pentru a incuraja companiile sa contribuie financiar la o mai buna alimentatie a angajatilor, determinand astfel cresterea productivitatii si imbunatatirea starii generale de sanatate a populatiei.