“Ne-am facut diverse planuri de afaceri, in functie de cat de rea va fi situatia din piata. Una dintre variante si cea mai pesimista ar fi o scadere cu 50% a cifrei de afaceri pe 2009. Totusi, ma astept ca piata creditarii sa se deblocheze in a doua parte a anului, lucru care ar duce la o scadere mult mai mica a cifrei de afaceri”, spune Dragos Bonea, presedintele si actionarul majoritar al Delta Distribution.

Recent, oficialul companiei a declarat ca se asteapta la o scadere cu 30% a cifrei de afaceri in 2009.

Potrivit estimarilor companiei, piata de placi ceramice s-a ridicat anul trecut la 300 de milioane de euro, in volum valoarea fiind de 40 de milioane de metri patrati. “2009 va fi primul an de scadere a pietei placilor ceramice. O varianta optimista ar fi si o scadere de 10% a pietei”, mai spune presedintele distribuitorului de placi ceramice.

Distribuitorul de placi ceramice a inregistrat o cifra de afaceri de circa 153 milioane de lei (41,5 mil.euro), anul trecut, in crestere cu doar 3% fata de 2008, dupa ce in 2007 afacerile s-au majorat cu 36%. Avansul afacerilor companiei pe 2008 a avut de suferit atat din cauza scaderii cererii de materiale de constructii din ultimul trimestru, cat si a deprecierii monedei nationale in raport cu euro, distribuitorul platind in euro pentru gresia si faianta importata.

Businessul Delta Distribution ar putea fi afectat in acest an si din cauza ca distribuitorul de placi ceramice a intrat in luna ianuarie in procedura de insolventa, in urma unui proces intentat de producatorul austriac de placi ceramice. Lasselsberger solicita distribuitorului plata unor datorii provenite din neplata unor stocuri de placi ceramice. “Am decis sa intram in insolventa, chiar daca in luna octombrie a anului trecut am respins in instanta cererea depusa de Lasselsberger. Ne-am dat seama ca insolventa ne protejeaza mai bine in fata creditorilor. Practic, procedura de insolventa ne permite sa platim esalonat datoriile pe care le avem catre furnizori, in decurs de trei ani. Daca nu am fi intrat in insolventa, am fi fost obligati sa achitam datoriile mai repede”, spune Bonea. Presedintele Delta Distribution precizeaza ca valoarea datoriilor companiei catre Lasselsberger urmeaza sa fie stabilita in urmatoarele doua luni de instantele judecatoresti.

Pe langa eventualele datorii pe care ar trebui sa le plateasca companiei austriece, Delta Distribution are si o linie de credit de 15 milioane de euro, deschisa acum cativa ani. Compania a finalizat anul trecut o investitie de 6 milioane de euro in zona Razoare din Capitala, intr-un magazin cu o capacitate de expunere de circa 2.500 de metri patrati. In acest an, compania va aloca inca 3 milioane de euro in extinderea a doua magazine, din Iasi si Bacau.

Compania are in prezent doar 20 de magazine, dupa ce a decis inchiderea a sase magazine, proces care a demarat dupa inceperea insolventei. Procesul de insolventa nu a determinat inchiderea celor sase unitati, ci noua orientare a companiei catre vanzarea de produse premium. Inchiderea celor sase locatii a insemnat si concedierea a 100 din cei 500 de angajati ai companiei. “Oamenii concediati au primit un salariu compensatoriu. Am decis sa inchidem aceste magazine pentru ca avea dimensiuni mai mici, dar si pentru ca vindeam in principal produse mai ieftine”, mentioneaza Bonea.

Strategia companiei pentru 2009 vizeaza orientarea catre vanzarea de produse premium, cu un pret mediu de 70-100 de lei/metru patrat, in 2008. In primul trimestru al acestui an, Delta Distribution a cunoscut o crestere cu 30% a vanzarilor de placi ceramice premium comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008. Per ansamblu insa, compania a vandut mai putin in T1 2009, decat in T1 2008.

Delta Distribution a fost infiintata in 1996 de Dragos Bonea, impreuna cu doi asociati, care au decis sa paraseasca actionariatul companiei in toamna anului 2004. Participatia de 45% detinuta de cei doi asociati a ajuns in posesia fondului de investitii polonez Weston Holdings. Bonea mai detine in prezent 51,6% din distribuitorul de placi ceramice, diferenta de 3,4% aflandu-se in posesia altor angajati din cadrul companiei.

Principalii competitori ai companiei sunt Tiger Amira, Bravo Grup sau Romstal, precum si marile lanturi de magazine de bricolaj.