„In cazul Sidex a fost vorba de incapusare care producea pierderile de 1 milion de dolari pe zi. Dezcapusarea a adus combinatul in profit in doi ani dupa privatizare, fara ca indienii sa faca investitii semnificative“, explica analistul economic Ilie Serbanescu.

Tranzactiile bazate pe barter au fost eliminate complet, imediat dupa privatizare. S-au creat relatii de afaceri directe cu toti marii consumatori de otel din Romania, iar la nivel international, compania a beneficiat de reteaua grupului.

Productia combinatului a crescut din momentul privatizarii, de la 3,7 milioane de tone, in 2001, la aproape cinci milioane de tone, anul trecut. Circa doua treimi din aceasta productie sunt destinate pietelor externe, restul fiind contractat de firme din Romania, unde Mittal Steel Galati detine o cota de piata de 90-95%.

Rezultatele financiare s-au reflectat si in incasarile bugetului de stat. Astfel, Mittal Steel Galati a devenit unul dintre cei mai importanti contribuabili din tara. Compania a platit impozite si taxe la fondul asigurarilor sociale in valoare de 41,5 milioane de dolari in 2002, de 30,6 milioane de dolari in 2003 si de peste 100 de milioane de dolari in 2004, fata de numai 11,8 milioane de dolari in 2001.

Mittal Steel Galati a folosit ca principal element al restructurarii personalului disponibilizarile voluntare. Multi muncitori s-au inscris pe aceste liste, atrasi de salariile compensatorii. Ultimul program de acest fel s-a desfasurat in perioada 1-15 august. Platile compensatorii pentru cei care intra in programul de disponibilizari voluntare au fost cuprinse intre 120 si 160 de milioane lei vechi, la care se adauga o indemnizatie de 2.325.000 lei vechi lunar, pe o perioada de maximum 12 luni.

Personalul a fost redus, prin diversele etape de plecari voluntare de la 30.000 la 18.000 de salariati.

Privatizarea Sidex Galati s-a realizat la 15 noiembrie 2001, cand LNM Holdings NV, parte a LNM Group, a achizitionat pachetul majoritar de actiuni de la combinat. Valoarea tranzactiei a fost de 70 de milioane de dolari. Tranzactia a inclus angajamente investitionale de 351 milioane de dolari si un capital de lucru de 100 milioane de dolari.

„Indienii nu au facut investitii mari, pentru ca in siderurgie, investitiile inseamna sute de milioane de dolari. La Sidex nu au avut loc schimbari tehnologice’“ sustine Ilie Serbanescu. Analistul economic spune ca mare parte din profiturile combinatului se datoreaza cresterii pretului la otel. In 2003 pretul otelului era de 200 de dolari tona, iar anul trecut a trecut de 600 de dolari, pe fondul cresterii cererii pietei chineze.

Serbanescu crede ca daca pretul va scadea si indienii nu vor scoate profit, nu vor ezita sa inchida Sidex. „Asta pentru ca statul roman a facut o privatizare proasta, ca multe altele, si nu a pastrat nici o parghie de control la societatile pe care le detinea“ ne-a declarat Ilie Serbanescu.

Una din cele mai mari companii din lume

Incepand cu 2004, Mittal Steel Galati este parte a Mittal Steel, cel mai mare producator de otel din lume, cu venituri de 22,2 de miliarde de dolari in 2004 si capacitati de productie anuale de 70 de milioane de tone. Anul trecut compania a livrat 42,1 milioane tone de otel. Mittal Steel a luat nastere din unirea Ispat International N. V., ISG si LNM Holdings N.V., fiind prezenta in 14 tari, pe patru continente. Compania are operatiuni in 14 tari, pe patru continente. Mittal Steel Company este cotata la bursele din New York si Amsterdam cu simbolul MT.

Achizitii dupa achizitii in Europa de Est

Mittal Steel Company N.V. (NYSE si Euronext Amsterdam: MT), a anuntat, recent, ca a preluat pachetul majoritar de actiuni al Romportmet, operatorul portuar galatean.

Prin achizitia a circa 20 de milioane de actiuni de la Broadhurst (fostul actionar majoritar al operatorului portuar), Mittal Steel si-a majorat participatia la Romportmet de la 11% la 89%. Valoarea totala a tranzactiei a fost de 47 de milioane de dolari. Mittal Steel Galati este deja unul dintre principalii clienti ai Romportmet.

Pe langa ISPAT, Mittal Steel mai detine in Romania combinatele Mittal Steel Iasi, Mittal Steel Hunedoara si Mittal Steel Roman.

La mijlocul lunii august Global Steel Holdings, una dintre diviziile producatorului indian de otel Ispat Industries, a preluat oficial cel mai mare combinat bulgar, Kremikovtzi. Analistii estimeaza ca grupul indian a platit circa 100 de milioane de dolari pentru titlurile combinatului, urmand sa investeasca inca 300 de milioane de dolari in urmatorii trei ani.