Potrivit aceleiasi surse, comparativ cu primele sase luni din 2008, avansul din punct de vedere al volumului de tigarete este de peste 10%, iar din punct de vedere valoric de mai mult de 37%.

In ceea ce priveste evolutia cotelor de piata pe categorii in primele sase luni ale anului fata de perioada similara din 2008, segmentele prestige si premium au inregistrat cresteri, iar Value si Base au raportat scaderi.

Astfel, daca in prima jumatate a anului trecut segmentul premium reprezenta 35,4 % din piata tigaretelor, la finele lunii iunii din 2009 ponderea avansase la 38,1%.

“Dupa cum se vede, piata tigaretelor este atipica, mai ales in aceasta perioada de criza. Cresc vanzarile pe segmentele scumpe, Premium si Prestige, si scad in categoria produselor ale caror preturi ar trebui sa fie (dar nu mai sunt) accesibile, Value si Base. Compresia pietei s-a accentuat, iar preturile din segmentele inferioare s-au apropiat si mai mult de preturile din segmentele superioare, din cauza structurii accizei totale si a accizei minime. Cu alte cuvinte, cine are bani fumeaza tigarete premium, cine nu, fumeaza contrabanda”, a declarat, pentru Wall-Street, Gilda Lazar, director Corporate Affairs, JTI Romania.

In prezent, acciza minima este de 91% din totalul accizei platite pentru cea mai vanduta categorie, Premium, fata de 67% in 2005.

In schimb, sectoarele inferioare ale pietei au raportat un declin sever in primele sase luni ale anului 2009, comparativ cu perioada similara din 2008: segmentul value de la 11.8, la 10.5%, iar sectorul base un declin de la 11.5%, la o cota de piata de 8.5%.

Marirea accizei totale prevazuta pentru 1 iulie 2009 (57 euro/mia de tigarete) a fost decalata la 1 aprilie. De asemenea, s-a adaugat o noua majorare la 1 septembrie 2009, cand acciza totala va atinge nivelul negociat cu Uniunea Europeana abia pentru 2010 (64 euro/mie). La 1 ianuarie se preconizeaza inca o crestere, la 74 euro/mie. Asadar, in loc de o singura crestere a accizei, cu 7 euro, programata pentru iulie, avem trei majorari succesive, insumand 24 euro.

“Este cea mai dramatica ascensiune a taxelor: aproape 50% in doar noua luni. Aceasta in vreme ce Ungaria, care a trecut cu greu prin experienta dramatica a contrabandei de peste 30%, creste in acest an accizele doar cu 6%. Pe de alta parte, nu s-au inregistrat evolutii pozitive majore in economie sau in ceea ce priveste puterea de cumparare, astfel incat aceste cresteri de taxe sa fie sustenabile”, explica Gilda Lazar.

In prezent, ponderea taxelor (acciza plus TVA) in preturile curente, pe categorii este de 74% pe segmentul premium (Kent), 77% pe zona mid (Winston), 79% in sectorul value: (More) si 83% in segmentul Base (Carpati).

Potrivit Gildei Lazar, cea mai grava consecinta a cresterilor de preturi la tigaretele din categoriile Value si Base e contrabanda. Ultimul studiu Novel dat publicitatii in luna mai arata ca aceasta a ajuns la aproape 23% din piata, fata de 18% la sfarsitul anului 2008.

In prezent, cele mai traficate branduri nu sunt Kent sau Marlboro, ci Ronson, Marble, Plugarul, Viceroy, Monte Carlo, More, Fast, Capital. Potrivit aceluiasi studiu, cei mai multi fumatori de tigarete de contrabanda sunt barbati de peste 55 ani, cu venituri mici si care provin din mediul rural. “De la inceputul anului, s-a remarcat un apetit mai mare pentru aceste produse din partea persoanelor mai tinere, din cauza scaderii puterii de cumparare, in paralel cu cresterea preturilor tigaretelor legale”, explica Gilda Lazar.

In ceea ce priveste JTI Romania, confirmand tendintele pietei, brandurile din portofoliul companiei cu cele mai mari rate de crestere a vanzarilor in aceeasta perioada au fost Glamour si Camel.

In primul trimestru din 2009, volumul vanzarilor Glamour s-a dublat fata de aceeasi perioada a anului 2008. Valoric, Winston este cel mai vandut brand pentru JTI Romania, urmat de Winchester si More.

In termeni de volum, portofoliul JTI e format cu preponderenta din segmentele Value-Base, prin cele doua branduri mentionate, de altfel si cele mai afectate de cresterea nivelului contrabandei cu produse ieftine, provenite din Ucraina, Moldova si Serbia. De precizat ca in aceste tari, pretul legal al tigaretelor este de 4-5 ori mai mic decat cel din Romania.

JTI Romania detine o cota de piata de peste 25% si are in portofoliu marcile Sobranie in categoria Prestige, Camel, Glamour, Salem si Benson & Hedges pe segmentul Premium, Winston in categoria Mid, Winchester, More, Monte Carlo, Ronson si Smart, pe segmentele Base si Value.