Pe o piata a retailului de incaltaminte care a raportat in 2008 o scadere a vanzarilor de 30%, multi jucatori au cautat sa isi reduca costurile curente si sa isi imbunatateasca operatiunile.

In aceeasi situatie s-a regasit si cel mai mare retailer de incaltaminte din Romania – Leonardo – care a trecut printr-un proces de restructurare ce a vizat supravietuirea pe termen scurt a companiei si imbunatatirea starii lichiditatilor pentru plata datoriilor urgente.

Mandatul de asistenta in procesul de restructurare a fost finalizat la inceputul lunii septembrie de catre compania de consultanta Ensight Management Consulting. Dupa trei luni de proiect, compania-client si-a atins obiectivele si poate continua pe baze solide procesul de restructurare, se arata in raportul Ensight.

Analiza realizata de Ensight arata ca, in anii precedenti, Leonardo a urmat o politica de extindere agresiva a retelei de magazine. Pentru aprovizionarea magazinelor, a achizitionat din ce in ce mai multa marfa, fapt ce a condus la crearea unor datorii semnificative fata de furnizori. In contextul reducerii vanzarilor, corelata cu cresterea dificultatii de a obtine finantare suplimentara, aceasta datorie a devenit dificil de acoperit.

In aceasta situatie, retailerul a solicitat asistenta consultantilor in management pentru a-si reduce costurile curente si a-si imbunatati operatiunile. Principalele obiective asumate de Ensight impreuna cu Leonardo in momentul inceperii proiectului au avut in vedere supravietuirea pe termen scurt a companiei si imbunatatirea starii lichiditatilor pentru plata datoriilor urgente.

Consultantii Ensight au identificat trei directii de actiune pentru a obtine “castiguri imediate”: Valorificarea accelerata a stocurilor, Reesalonarea datoriei pentru a micsora impactul acesteia si Identificarea si eliminarea cheltuielilor ne-esentiale.

Pentru a implementa aceasta schimbare de strategie, au fost inchise aproximativ 30 de magazine neprofitabile ceea ce a implicat si concedierea a 600 de angajati. De asemenea, promotiile agresive au contribuit la contracararea contractiei puternice a pietei si au satisfacut cresterea cererii pentru segmentele de pret inferioare ale pietei. Prin mentinerea unui volum ridicat de vanzari, rotatia stocurilor vechi a crescut, cu reduceri ale marjei pe termen scurt, dar cu potential de crestere a acesteia pe termen mediu la vanzarile produselor din noul sezon.

Chiar daca transformarea structurala a retelei de vanzari a condus la cresterea costurilor pe moment, incepand cu semestrul doi s-au putut realiza reduceri semnificative de costuri cu munca si chiria, comparativ cu 2008.

Pe de alta parte, politica de achizitii a fost rationalizata (volume mai mici, mai putine articole, colectii revizuite si concentrare pe furnizorii cheie) si adaptata noilor nevoi ale pietei. Managerii de linie au fost integrati intr-o noua echipa de management, bazata pe munca de echipa intensiva si constanta si pe schimburile frecvente de informatie.

Totodata, pentru a minimiza riscul de intrerupere a operatiunilor datorita unei concentrari exclusive pe reducerea de costuri, in primul semestru au fost pregatite procesele si elementele de organizare pentru implementarea unor reduceri de costuri cu transportul si depozitarea in semestrul doi.

Cu peste 200 de magazine in Romania, Ungaria, Bulgaria si Moldova, si cu peste 3.000 de angajati, Leonardo Romania a avut in 2008 o cifra de afaceri de 500 mil. lei (fara TVA), iar grupul Leonardo a atins vanzari de peste 600 mil. lei in aceeasi perioada.

Ensight Management Consulting este o companie de consultanta in management cu capital integral romanesc, lansata in anul 2000. Ensight ofera solutii de transformare a afacerii - management, IT, finante, marketing, HR, achizitii&logistica – avand experienta in industrii, precum: servicii financiare, utilitati, energie si petrol, sevicii profesionale, produse industriale sau de larg consum.

Studiu de caz: Restructurarea Leonardo
  • directii de actiune pentru a obtine “castiguri imediate”:
- Valorificarea accelerata a stocurilor
- Reesalonarea datoriei pentru a micsora impactul acesteia
- Identificarea si eliminarea cheltuielilor ne-esentiale
  • Obiective procesului de restructurare:
- Controlul lichiditatilor
- Optimizarea capitalului de lucru
- Reducerea costurilor
- Cresterea performantei vanzarilor
- Restructurarea datoriilor
- Revizuirea strategiei.
  • Rezultate:
- Informatiile financiare au fost aduse la un numitor comun
- Reducerea cu mai mult de 30% a retelei de vanzari a determinat eliminarea magazinelor neprofitabile
- Cresterea costurilor pe moment
-Politica de achizitii a fost rationalizata radical.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri